Gå til innhold
Hundesonen.no

Når vi møter andre hunder....


Kiera

Recommended Posts

Hei,

Hunden vår er nå ca 8 måneder, og vi sliter med å få den til å oppføre seg rolig når vi møter andre dyr mens vi er på tur. Hun er veldig rolig og lar andre hunder lukte på henne, men med en gang det er over, så begynner hun å hoppe og sprelle som en gal. Dette begynner å bli et problem siden hun begynner å bli såpass stor og verre er det jo når vi møter på småhunder.

Noen gode råd?

Kiera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du hunden få hilse på alle og enhver? Hva med å heller trene på å gå forbi andre hunder/dyr uten å bry seg? :P

Sprellinga i etterkant kan høres ut som en slags avreaksjon/fluktreaksjon (for det er vel båndet som hindrer henne fra å komme lengre unna?!) på at hun nettopp har blitt snuset på. Kanskje står hun i ro fordi hun føler seg presset til å bli snust på siden hun også er så ung har hun ikke så mye hun skulle ha sagt. Når hun da synes hunden har snust nok, fjerner hun seg ved å oppføre seg barnslig, altså å sprelle, men dette kan hun ikke fortsette med i all evighet. Hvis du ser etter når hun blir snust på, så ser du sikkert at hun ikke er avslappet i musklene sine, men antageligvis står og spenner seg. "Plutselig" blir det nok, og så spreller hun for å komme unna. Høres kjent ut? La heller hunden få slippe disse ubehagelige situasjonene som hilsing på vilt fremmede faktisk er (det er unaturlig for hunder; de skal ikke danne flokk med alle og enhver), før hun begynner å finne ut at det finnes andre, mer aggressive måter å løse dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hvorfor lar du hunden få hilse på alle og enhver? Hva med å heller trene på å gå forbi andre hunder/dyr uten å bry seg? :P

Sprellinga i etterkant kan høres ut som en slags avreaksjon/fluktreaksjon (for det er vel båndet som hindrer henne fra å komme lengre unna?!) på at hun nettopp har blitt snuset på. Kanskje står hun i ro fordi hun føler seg presset til å bli snust på siden hun også er så ung har hun ikke så mye hun skulle ha sagt. Når hun da synes hunden har snust nok, fjerner hun seg ved å oppføre seg barnslig, altså å sprelle, men dette kan hun ikke fortsette med i all evighet. Hvis du ser etter når hun blir snust på, så ser du sikkert at hun ikke er avslappet i musklene sine, men antageligvis står og spenner seg. "Plutselig" blir det nok, og så spreller hun for å komme unna. Høres kjent ut? La heller hunden få slippe disse ubehagelige situasjonene som hilsing på vilt fremmede faktisk er (det er unaturlig for hunder; de skal ikke danne flokk med alle og enhver), før hun begynner å finne ut at det finnes andre, mer aggressive måter å løse dette på.

Var poenget at hun spreller og hopper for å komme bort fra den andre hunden? Jeg forsto det som om hun hoppa og sprella for å komme tilbake til den hunden hun allerede har hilst på??

Ellers er jeg veldig enig i at en hund må lære seg at man ikke hilser på alle og enhver. Hunder trenger ikke hilse på alle fremmede hunder man møter på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var poenget at hun spreller og hopper for å komme bort fra den andre hunden? Jeg forsto det som om hun hoppa og sprella for å komme tilbake til den hunden hun allerede har hilst på??

Ellers er jeg veldig enig i at en hund må lære seg at man ikke hilser på alle og enhver. Hunder trenger ikke hilse på alle fremmede hunder man møter på gata.

Ut i fra at hun skrev at hunden forholdt seg i ro under snusingen, og deretter begynte å sprelle, så forstod jeg det sånn at hun sprellet for å komme bort, men det er slike jeg ser for meg situasjonen i mitt hode. Min hund kan reagere sånn noen ganger med noen hunder. Nå har de liksom snust nok, virker det som om hun tenker, nå finner vi på noe nytt i stedet! En slags måte å få de til å slutte å snuse på, uten å ty til aggresivitet. Hvis hunden spreller for å komme tilbake til den andre hunden når de går videre, så har jeg misforstått. Men som sagt ville jeg trodd TS skrev det annerledes da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ut i fra at hun skrev at hunden forholdt seg i ro under snusingen, og deretter begynte å sprelle, så forstod jeg det sånn at hun sprellet for å komme bort, men det er slike jeg ser for meg situasjonen i mitt hode. Min hund kan reagere sånn noen ganger med noen hunder. Nå har de liksom snust nok, virker det som om hun tenker, nå finner vi på noe nytt i stedet! En slags måte å få de til å slutte å snuse på, uten å ty til aggresivitet. Hvis hunden spreller for å komme tilbake til den andre hunden når de går videre, så har jeg misforstått. Men som sagt ville jeg trodd TS skrev det annerledes da..

Hehe ja kan godt hende det var jeg som missforsto også. TS kommer vel med en utdyping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...