Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis orm i magen....

Vala

Recommended Posts

Skrevet

vil denne være levende når hunden kaster opp?

Altså, Soffen spydde ut maten sin idag OG det kan være rester av kyllingkjøtt, men jeg er ikke sikker på hva de trevlene jeg så innimellom tørrfôrkulene var. Uansett, så var de veldig "døde" av seg, trevlene altså. Så hvis noen kan fortelle meg at ormer overlever i oppkast (ala magesyre osv osv??)- så var det jo ikke ormer jeg så.

Skrevet

Vil ikke ormen leve i tarmen og ikke i magesekken? Man kaster vel ikke opp tarminnholdet sitt, og ormen vil leve ikke klare å overleve den lave pHen i magesekken?

Skrevet

Min erfaring med orm som hunden kaster opp er at den er spaghetti lignende og kommer ofte i klaser. og ja. den beveger seg. Hunden som muttern hadde en gang i tiden fikk orm. Og gud så ekkelt det var:S Spiste ikke spaghetti på laaaang tid etter. Er vel det man kaller spolorm eller noe

Skrevet

det er vell ikke normalt at hunder spyr ut mark vel???

den lever i tarmen og kommer ut med avføring. om hunden din spyr mark ville jeg øyeblikkelig kontaktet dyrelege!!

hørtes merkelig ut i mine ører detta.

Skrevet

Da Ronja var valp hadde hun ikke fått ormekur hos "oppdretter".. Vi gav ormekur med en gang, og hun spydde opp gummilignende marker i lang tid. De så ut som morknede gummistrikker som var klippet over.. Skikkelig ekkelt..

Skrevet
Da Ronja var valp hadde hun ikke fått ormekur hos "oppdretter".. Vi gav ormekur med en gang, og hun spydde opp gummilignende marker i lang tid. De så ut som morknede gummistrikker som var klippet over.. Skikkelig ekkelt..

er dette ett vanlig fenomen?

aldri sett hunder kaste opp mark jeg ... :P

Skrevet

*ler* Ikke jeg heller- Men jeg har hørt om det.

Aner ikke om det var mark eller ei jeg så. Som sagt, kan det være trævler av kyllingkjøtt (det var stekt kjøtt). Men, gutten er okke som satt på en kur, fordi det er år og dag siden sist omgang. Og det samme må jo da selvfølgelig kattebeistene mine også gjennomgå, markkur altså ;)

"En for alle, alle for en!"

Skrevet

Vil si det er normalt om ormen blir stor nok. men vil tippe at blir dem tatt på ett tidlig stadium så går dem ut bakveien. Når katter kan spy orm så kan vel hunder det og vil jeg tro. Min hund har ikke gjort dette da. Men mutterns gamle har.

Skrevet

aner ikke om det er vanlig.. hun hadde antagelig gått med ormen i magen ganske lenge.. så de var blitt skikkelig store.. De var døde da hun kastet dem opp.

Skrevet

Visse typer innvollsmark har et hvilestadie i lungene i løpet av livssyklusen sin. Hunden har da gjerne symptomer som tørrhoste og kan gjerne kaste opp synlig mark/egg.

Marken bor i tarmene - ikke i magesekken (magesyren tar knekken av det meste).

HER kan du lese mer om både symptomer, typer innvollsorm og behandlingsformer.

Skrevet
Visse typer innvollsmark har et hvilestadie i lungene i løpet av livssyklusen sin. Hunden har da gjerne symptomer som tørrhoste og kan gjerne kaste opp synlig mark/egg.

Marken bor i tarmene - ikke i magesekken (magesyren tar knekken av det meste).

HER kan du lese mer om både symptomer, typer innvollsorm og behandlingsformer.

ville ikke hunden vært i dårlig almentilstand om den har mark i lungene?

høres ikke bra ut...

fungerer vanlig mark kur på disse typer innvollsmark?

Skrevet

Orm kan både være levende og døde når de kommer opp. Jeg husker når jeg kom inn på valperommet til Tassa når hun var rundt 9 uker. Der lå en klatt med "spagetti" og "svømte". Nå hadde hun enorm mye (vokst opp på gård, og ikke fått ormekur), så det trenger ikke å være så gale :P

Skrevet

Dersom den drektige tispa har mark og de er innkapsla i lungene så kan dette overføres til valpene. Derfor er det viktig at de får markkur selv om de ikke skulle ha klart å få i seg noe på egenhånd; de er smitta av mor.

• 2 weeks later...
Skrevet

Æsj... Katta hadde kastet opp i morges.

Midt opp i oppkastet lå det en laaang mark :ahappy: .

Den var død tror jeg. Orket ikke å studere den så lenge. Yak!

Edit: Ok. Nå har jeg lest litt på linken til Jaktlykke og sjekket rompa til katta og

hun har både Spolorm og Bendelorm. Stakar pus. Er ikke noe rart i hun har vært matørsk i det siste.

Pleier alltid å se de leddene fra bendelormen når de har mark men hun er kanskje for flink til å

vaske seg.

Skrevet
Æsj... Katta hadde kastet opp i morges.

Midt opp i oppkastet lå det en laaang mark :P .

Den var død tror jeg. Orket ikke å studere den så lenge. Yak!

Edit: Ok. Nå har jeg lest litt på linken til Jaktlykke og sjekket rompa til katta og

hun har både Spolorm og Bendelorm. Stakar pus. Er ikke noe rart i hun har vært matørsk i det siste.

Pleier alltid å se de leddene fra bendelormen når de har mark men hun er kanskje for flink til å

vaske seg.

*uuuuggg* Sorry, jeg er litt fin på det når det kommer til mark :P

Jeg satte uansett igang behandling på mine tre pelsdyr jeg. Kattene spiser møkk utenfra og skiter i kassen, Sofus spiser katteskiten fra kassen... så summasumarum, jeg ville ikke tenke mer over det. Dessuten, sikkert et år siden siste omgang- så da får det stå sin tål!

God bedring til puuuuus (og hund også) da!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...