Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele


_line

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en wheaten terrier som trekker meg på ski.Trener henne også litt i å trekke pulk. Det er under pulktrekkingen at problemene oppstår: Hvis hun stopper brått/i nedoverbakke eller går i en nedoverbakke fyker selen forover og over hodet hennes og hun får pulken etter seg. Derfor blir jeg nødt til å gå å holde i den bøyla på draget så selen ikke detter av henne. Det er altsa den samme selen som hun trekker på ski i, og da fungerer den utmerket. Kan dette problemet oppstå fordi selen ikke passer? Kunne det hjelpe å få tilpasset en sele?

Blir utrolig glad for svar! : D

Line & Lucy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eller snørekjør etter pulken (men selvfølgelig ikke sånn at hunden må dra både deg og pulken bortover og oppover) i et tau og brems og hold igjen i nedoverbakkene. Hunden skal uansett ikke måtte holde igjen hele vekten av pulken i nedoverbakkene. Det klarer den ikke, og når det blir ubehagelig fordi pulken tar henne igjen og dytter henne forover skjønner jeg godt at hun stopper opp (selv om det ikke gjør saken noe bedre). Du må holde igjen pulken så hunden han trave eller gå i veldig lett gallopp nedover bakkene (helst trav nedover pga belastning). Så hvis du gjør din jobb og holder igjen pulken nedover, så kan hunden gjøre sin jobb med å trekke like bra i en godt tilpassa kombisele like bra som en komte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er der oså Kenjans sele der oså er lavet fornormal brug og træk, der mere eller mindre minder om komteselen i opbygning der koster 529kr den kan fås på www.tjenestehund.no eller på www.kenjan.dk fås til samme pris begge steder, men tjenestehund har ikke alle størrelser, og Kenjan trækker momsen fra på prisen når de sender til Nore, da de ved at man skal betale moms her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tijon: Selvsagt hjelper jeg til og holder i bøyla, men hun kan ikke stoppe på flatmark engang uten at selen fyker over hodet på henne. Forventer på ingen måte at hun skal kunne holde igjen hele vekta av pulken selv :ahappy: Tror nok at den selen jeg har nå muligens ikke er riktig tilpasset henne. Tusen takk for svar! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Tijon: Selvsagt hjelper jeg til og holder i bøyla, men hun kan ikke stoppe på flatmark engang uten at selen fyker over hodet på henne. Forventer på ingen måte at hun skal kunne holde igjen hele vekta av pulken selv :ahappy: Tror nok at den selen jeg har nå muligens ikke er riktig tilpasset henne. Tusen takk for svar! :drool:

Hehe mente ikke at jeg trodde du ikke holdt igjen i det hele tatt, men hvis du holder i bøyla må du jo frem til bøyla og ta tak før du kan hjelpe til å holde igjen. Kjører du bak i en line kan du holde igjen med en gang pulken glir litt for langt forover og når dere skal stoppe på flatmark eller slake bakker uten at du først må gå frem til bøyla. Selvfølgelig må sela være rett tilpassa, det er viktig, men selv en rett tilpassa sele vil gå frem over mot hundens hode hvis den må stoppe en pulk i fart selv. Men jeg har ikke opplevd at den har gått over hundens hode så hunden kommer ut av sela (uten at den prøver på det). En kobisele skal sitte tett rundt halsen, ikke være i veien for ribbeina og rekke omtrent til halefeste (hvis det er en kobisele som ligner en nomesele bare med rinder på sidene). Hvordan hund er det du har da? Har du en sånn kombisele? Bruker du den stroppen som går rundt hundens brystkasse? Komtesele har jeg aldri prøvd, men de er jo fryktelig store og tunge (ihvertfall når de blir våte). Men, kanskje en komte passer bedre til dere. Ellers kan det nok hende at det er en treningssak for hunden å f.eks. ikke bråstoppe. Og kanskje du må hjelpe hunden i starten med en line til å lære rolige nedbremsinger så den ikke blir dytta fremover ved en bråstopp? Å lære å bil en god pulkhund er mer enn å bare lære å trekke fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hundeshop.no/komteselehurtta_sele

Noen som har noe erfaring med sele nr. 2 på linken ovenfor? Vil den løse noe av pulken-tar-igjen-hunden problemet?

Har en wheaten terrier tispe, ganske stor for rasen. Ja, har en type kombisele. Har mista brystkassestroppen, men bruker en linkende stropp uten at det hjelper noe. Er litt redd for at en komtesele vil bli for stor og tung. Tusen takk for utfyllende svar! :ahappy:

*dobbelpost. bruk redigeringsfunksjon. mod. raksha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...