Gå til innhold
Hundesonen.no

Levealder på Leonberger?


LeneG

Recommended Posts

Når jeg fikk Bessie hadde jeg lest masse om rasen Leonberger men

av en eller annen grunn aldri fått med meg hvor gamle de ble.

Når hun fikk konstantert HD for ikke lenge siden så søkte jeg litt rundt etter informasjon

om det. Da kom jeg over en artikkel hvor det sto at de hadde en levealder på 7-9 år.

Jeg ble litt satt ut fordi jeg inbildte meg at hunder levde til de var 12-15 år.

Har aldri tenkt over at det var forskjell på rasene.

Bessie blir jo snart 8.

Er det noen som vet om dette stemmer eller om det er mange som lever lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store og tunge rasene, som leonberger, nuffe, st.bernard osv sliter ofte med leddproblemer som gir dem nedsatt levetid. Mener jeg også ha hørt 7-9 år. Raser som ikke er plaget med dette eller andre plager og sykdommer har jo en levetid på 12-15. De store tunge rasene har hvertfall i mange tilfeller kortere levetid enn andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store og tunge rasene, som leonberger, nuffe, st.bernard osv sliter ofte med leddproblemer som gir dem nedsatt levetid. Mener jeg også ha hørt 7-9 år. Raser som ikke er plaget med dette eller andre plager og sykdommer har jo en levetid på 12-15. De store tunge rasene har hvertfall i mange tilfeller kortere levetid enn andre raser.

Signerer denne. Det er nok slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Leonberger, og selv om det er en stund siden nå så husker jeg at gjennomsnittsalderen for rasen lå rundt 9-10 år i det miljøet jeg var i (Hadde hyppig kontakt med oppdretter og hennes valpekjøpere). Men jeg kjenner mange som har levd til de har vært 11-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at de tallene dere kommer opp med her sannsynlig vis er gjennomsnittlig levealder. Da regnes som oftest alle hunder med, også de som dør svært tidlig. Dvs. at innenfor rasen kan alderen variere veldig avhengig av individ. Store raser kan også bli gamle, men det er sikkert flere individer av store raser som dør i tidlig alder på grunn av f.eks. belastningsskader eller leddproblemer. Så hunder som dør i en alder av 5 år regnes også med i statistikken liksom. Sannsynlig vis. Så hunden din kan helt sikkert bli eldre enn det gjennomsnittsalderen er, hvis den er frisk og fin. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at de tallene dere kommer opp med her sannsynlig vis er gjennomsnittlig levealder. Da regnes som oftest alle hunder med, også de som dør svært tidlig. Dvs. at innenfor rasen kan alderen variere veldig avhengig av individ. Store raser kan også bli gamle, men det er sikkert flere individer av store raser som dør i tidlig alder på grunn av f.eks. belastningsskader eller leddproblemer. Så hunder som dør i en alder av 5 år regnes også med i statistikken liksom. Sannsynlig vis. Så hunden din kan helt sikkert bli eldre enn det gjennomsnittsalderen er, hvis den er frisk og fin. :ahappy:

Takk for oppmuntringen.

Hun er jo ikke helt frisk og fin. Har jo HD men kan forhåpentligvis leve lenge alikevel :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun skulle gå bort sånn plutselig bare fordi at gjennomsnittsalderen for rasen er lav, er vel heller usannsynlig.. Så lenge hun er fornøyd og har det bra :ahappy: Den dagen det måtte skje noe er helt umulig å forutse uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen.

Hun er jo ikke helt frisk og fin. Har jo HD men kan forhåpentligvis leve lenge alikevel :ahappy:

Det er godt at være optimistisk, det er jeg også selv :drool:

genemsitsalderen er jo 7-9 år og som er lavet på statistikker over alle de hunde der dør tidligere og senere, en del af dem lever jo til 12 års alderen eller mere.

Så det er at sige til sig selv(som jeg også gør), at hunden har det godt, og den lever til den er mindst 11-12 år.

Nu er jeg til store hunde og vælger at have det igen, men har valgt en opdrætter der selv har ført statistik over sit afkom i over 30 år, og fået en del priser af forbundet for sin indsats for bedre helbred og levetid på disse hunde, da hun har opnået en gennemsnits alder 12 år, hvorimod den stadig er 7-9 år på andre individer af samme race, men fra andre avlere.

Så de kan leve længe :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store blir jo ikke så gamle som de mindre rasene, forventet levetid for en nuffe er 10-12 i følge diverse hundebøker, men gjennomsnittelig levealder er vel ca 6-8 år. besteforeldre til ungene har hattt 4 nuffer og av dem passerte 9 år, den 3 er nylig fylt 9 og er sprek som få mens den siste er bare 4 år nå.

Noen i tromsø har en nuffe på 13 år!! Så alt er mulig, så lenge hunden ikke har store plager verken med HD eller andre sykdommer kan dem jo bli riktig så gamle

Ikke ta sorgene på forskudd, nyt tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Mange raser som er betegnet som store kan leve lenge (faktisk veldig lenge). For tiden er det skjeldent at Pyreneerhundene blir over 10 år, mens jeg kjenner flere som har blitt 12-13 år. Hovawarten er jo en forholdsvis storvokst rase, lite sykdommer og lite hd. En hund i Tyskland jeg vet om ble 17 år og 4 mnd. I Nederland er det mange hoffer som blir rundt 14 år. Vi hadde selv en grønnlandshund som ble 12,5 år.

At en hund har hd er ikke ensbetydende med at den ikke kan bli gammel. Pass på vekt og mosjon så vil dere nok ha mange fine år foran dere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...