Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe med løpetid


Zoey

Recommended Posts

Jo det er lov, men man bør da gi beskjed til arrangør om dette så man får gå helt til slutt.

Har det blitt lovlig nå nylig...? Det står i LP-reglene jeg har at løpetisper ikke har anledning til å delta på stevner, men dette har kanskje blitt endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt lovlig nå nylig...? Det står i LP-reglene jeg har at løpetisper ikke har anledning til å delta på stevner, men dette har kanskje blitt endret?

Det veit eg ikkje, veit berre at eg har stilt med løpsk tispe sjøl, og har venner som har gjort det samme.... men vi har gått helt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er lov, men du burde også opplyse evnt hannhunder i nærheten av deg. De fleste hannhund eier blir nok ikke så glad om hannhunden hilser på tispen og så får de vite at den ha løpetid. De få gangene tispene har begynt å løpe når jeg har stilt dem har de ligget i bilen helt til de skal i ringen, stilt og så rett ut. Selv da lå hannhunden til naboen og sang en pen parringssang. Heldigvis var han ferdig i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en grisekåt hannhund og han blir helt kokelimonke når det er løpetisper i nærheten... (tisper generelt er jo deeeeilig men gudallverden så mye gøyere det er når de lukter ekstra godt :ahappy: ).

Det hadde vært veldig greit å vite om at det var løpetispe i nærheten slik at man hadde hatt muligheten til å holde seg litt på avstand ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også litt ann på om løpetiden er nettopp begynt eller om hun er "midt" i stå perioden.

de første dagene så lukter hun ikke noe spesielt, det lukter godt men ikke såå godt.

Er hun i ståperioden så hadde jeg vel ikke stilt henne, for da er hun stort sett sååå utrolig deilig selv og tenker kun på en ting..

Hvor er han og hvem skal jeg ha.. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Har det blitt lovlig nå nylig...? Det står i LP-reglene jeg har at løpetisper ikke har anledning til å delta på stevner, men dette har kanskje blitt endret?

I lydighetsreglementet som er gyldig fra 010107 står det at tisper med løpetid ikke kan stille (har ikke adgang til konkurranseområdet) i klasse 1, 2 og 3, men de kan stille i eliteklassen. Men da må de holdes borte fra konkurranseområdet til de andre deltakerene har avsluttet sin konkurrasen, og stille helt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighetsreglementet som er gyldig fra 010107 står det at tisper med løpetid ikke kan stille (har ikke adgang til konkurranseområdet) i klasse 1, 2 og 3, men de kan stille i eliteklassen. Men da må de holdes borte fra konkurranseområdet til de andre deltakerene har avsluttet sin konkurrasen, og stille helt til slutt.

Ja, det var det jeg også mente. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde tenkt å plassere meg rett ved ringen jeg, helst med pelsen svinsende rundt hele området :ahappy:

Neida;)

Hun har ikke begynt å blø ordentelig ennå, fant bare en bitteliten flekk i senga, og det kan ikke være noe annet liksom..

Men kommer til å ta så mye hensyn jeg klarer;)

Tror ikke elt hun selv har skjønt hva som skjer heller, for det er 1.gangen hennes.. stakkars pelsen;)

takk for svar forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...