Gå til innhold
Hundesonen.no

Nikon D40KIT


Iago

Recommended Posts

D40 er den nye versjonen av D50. Forskjellen er i hovedsak at D40 ikke har motor i kamerahuset og krever objektiv med motor for å få autofokus.

Ellers er jeg usikker på om man kan kvalifisere D50 som bedre? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste speilreflekskamera, med untak av nikon D40 (og muligens noen andre jeg ikke kjenner til) så finnes det en motor i kamerahuset som driver autofokusen i objektivet. Altså det som gjør at du har autofokus. På D40 finnes ikke denne motoren, så da må du ha objektiv med egen autofokusmotor. Hvis du setter på objektiv uten autofokusmotor på nikon D40 så må du fokusere manuelt. Det produseres stadig nye objektiver med motor, så med mindre du har en haug med gamle bra objektiver liggende, eller er utstyrsjunkie og skal ha alt av objektiver og sånt, så skal det ikke være noe problem å finne hverken bra nikon eller sigma/tamron linser som passer kameraet.

Har selv hatt D40, bytta det ut av litt forskjellige grunner. Men D40 er et veldig fint nybegynnerkamera, så det kommer litt an på behovet.

Nå vet ikke jeg om de har endra kitlinsa som følger med men om det er 18-55mm så vil du nok antakeligvis ønske å bytte den ut ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400D er bra kamera. Kjenner ikke til kit-linsa der, så der må noen canonkjennere komme på banen med tips.

Med mindre du har planer om å bli proff fotograf så holder nikon sitt D40 lenge. Men canon sitt 400D er nok en klasse eller to høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400D kamerahus, så kommer det an på bruksområdet ditt. Liker du å ta profilbilder, kjøper du Canon 50mm f/1.8. Ellers om du tenkte å bruke en tusenlapp på zoomobjektiv, ville jeg gått for Tamron 70-300mm. Om du vil legge litt mer penger i kassa, anbefaler jeg Canon 70-200mm f/4.

Jeg tror uansett en nybegynner vil bli skuffet over kitobjektivet til Canon (18-55mm). Jeg synes faktisk ikke det objektivet er så verst, men lær deg heller kameraet først, før du fyrer løs på det. Så tenk over bruksområdet ditt før du kjøper kamera med kit, kanskje det heller var det lureste å kjøpe bare kamerahuset, og legge til et annet objektiv selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig usikker, så KIT er dårligere en uten KIT?

Uansett blir det en stund til speilrefleks, men det er for hobby bilder, bra bilder av hunden min, kaninen min og sånn. Bra bilder fra bakken (Hafjell) osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sies jo at Canon sin kit-linse er dårligere enn nikon sin kit-linse.

Jeg har Nikon D40x og jeg er veldig fornøyd. Det ligger godt i hånda (mi) og tar bra bilder. Det er et flott nybegynnerkamera ja, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det. Som noen andre har sagt her så ligger motoren til autofokus i linsa, og ikke i kamerahuset, men det har jeg så langt ikke hatt noe problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsa som følger med de billige kittene er somregel ikke spesielt bra linser. Ofte kan det være greit å bare kjøpe huset og heller legge litt mer penger i en bedre allroundlinse med en gang.

Heller ikke glemme at prisen på kit og prisen på hus ofte er identiske, var i en fotobutikk hvor huset var dyrere en kitet, glemt å oppdatere priser ja...

Prisforskjellen på kit og bare hus er ofte bare 200kroner, å 200kroner er kit objektivet verdt uansett hvordan man vender på det...

Greit å ha et LETT lite plastikk objektiv også, å ikke bare en kilostung super zoom man aldri orker å drasse med seg uansett...

Edit: innlegg nr 1881... LA..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke glemme at prisen på kit og prisen på hus ofte er identiske, var i en fotobutikk hvor huset var dyrere en kitet, glemt å oppdatere priser ja...

Prisforskjellen på kit og bare hus er ofte bare 200kroner, å 200kroner er kit objektivet verdt uansett hvordan man vender på det...

Greit å ha et LETT lite plastikk objektiv også, å ikke bare en kilostung super zoom man aldri orker å drasse med seg uansett...

Edit: innlegg nr 1881... LA..

Mja, spørs hvordan man ser det og hvor man kjøper. Jeg kjøpte D40 da det var rimelig nytt, og sa at jeg ikke ville ha kitlinsa med, så fikk en grei deal på D40 med 17(?)-135mm i stede. Fikk drøye tusen kr i avslag på det, enn om jeg skulle kjøpt kitt og så den andre utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...