Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise

Riz

Recommended Posts

Jeg vil på ferie, men er lei av de årlige sydenturene hvor man ikke opplever en skit, utenom å bli solbrent.

Jeg vil en plass hvor man kan oppleve historie, kulturer og skjønnhet, men også det motsatte; en plass hvor man kanskje ikke vil føle udelt glede hele tiden, men se virkeligheten.

Kambosja står høyt på listen min, er det noen som har vært der?

Og i sterk kontrast med Kambosja så tenker jeg litt på Venezia også, noen som har vært der?

Blir takknemmelig for flere forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myanmar er måske lidt ekstremt, og det er vanskeligt for turister at rejse rundt der, specielt fordi der stadig er problemer der, så man skal virkelig følge med i alt der sker der, ved at mange turister/hvide må betale bestikkelser.

Men hvis det er noget lignende du gerne vil se, så hellere rejse til thailand, og backpack i øst, vest og nordvest og evt, tag en tur til laos, disse steder i Thailand er uturistet, og der vil du kunne se det virkelige Thailand, nordøst Thailand der grænser op til Laos er dejligt og ikke særlig turistet heller, og det er nemt at få et visa ved grænsen, så du kan tage ind i Laos, og rejse op og se de forskellige seværdigheder, Laos er mere tilbagestående end Thailand, så stadig er det vigtigt at følge med i nyhederne der, og holde sig fra nogle få af byerne hvor der er problemer, men det er meget nemt at få oplysninger om.

Man kan så hvis man gerne vil have lidt badeferie, tage en aircon bus til syden det koster ca 100kr inclusiv et måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarna mine og foreldrene deres dro til Guatemala i vinter. De bodde hos tanten og onkelen sin, som driver dette hotellet i en indianerlandsby. Var visst en spesiell tur. Vet ikke om det er noe sånt du kunne tenkt deg?

De opplevde masse. (Bl. annet at de som eier hotellet, altså Monica og Terje, som jeg kjenner, fikk en liten schäfervalp. Hehe) Bare indianerene og de fattige barna der er en opplevelse i seg selv.

Du kan jo ta en titt på hjemmesiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine forslag, absolutt verdt å notere ned. Skal lese masse om disse plassene, så får vi se. :wub:

Vet ikke om det er noe sånt du kunne tenkt deg?

Jo absolutt, det er det:)

Alt av ferier som er utenom det vanlige er jeg på utkikk etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Tenkte umiddelbart Kroatia jeg...

Burde kanskje skrevet litt mer..

Vi skal iallefall på klassetur til Kroatia i sommer, og i den forbindelsen så har vi jobbet en del med landet, og hatt en fotograf på besøk som hadde vært der under krigen. Lærerne våre var der i høst og det ble visst en ganske så rørende tur. Hatet mellom innbyggerne er der fremdeles, hus er fortsatt ødelagte etter krigen, og det er store områder med minefelt.

Du kan få en kjempeflott tur i Kroatia, og du støter uansett på minner etter krigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er gift med Eka fra Georgia, tidligere Sovjetstat. De har selvsagt vært der flere ganger og min bror er frelst. Ta en titt på disse sidene som han har utviklet etter sine turer dit (jeg vurderer sterkt å bli med dem neste gang de drar):

http://www.goto-caucasus.net/

Edit: I Georgia kan man oppleve alt fra høyfjell med snø midt på sommeren til Svartehavet med sine herligheter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...