Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har noen tips til hvordan man kan unngå at hunden kommer imot deg ved avstandskommandering? Hunden min takler sitt og dekk bra fra avstand, men ikke stå. Da kommer hun gående imot meg. Står jeg nært er det ingen problem, da skjønner hun hva hun skal gjøre og hun skjønner selve kommandoene. Men blir det litt avstand blir det værre. En annen på treningen har samme problemet, med da fra dekk til sitt. Tenkte om det hjalp å binde hundene eller at noen holdt i et bånd bak hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til hvordan man kan unngå at hunden kommer imot deg ved avstandskommandering? Hunden min takler sitt og dekk bra fra avstand, men ikke stå. Da kommer hun gående imot meg. Står jeg nært er det ingen problem, da skjønner hun hva hun skal gjøre og hun skjønner selve kommandoene. Men blir det litt avstand blir det værre. En annen på treningen har samme problemet, med da fra dekk til sitt. Tenkte om det hjalp å binde hundene eller at noen holdt i et bånd bak hunden?

Trenger ikke å binde hunden, det skaper mottrykk, altså hun vil helst dra forover mot deg og når du slipper båndet har hun ikke lært noen ting, det er min mening. Nei skap en ny forventing til stå. Enten ved at du låser bakbeina hennes i all momenter, de vil si: fra dekk og opp i stå: dra henne med godbiten opp forsiktig, slik at hun bare reiser seg, men beina blir der de var når hun lå. fra stå og ned i sitt, forsiktig med godbit ned i sitten, det samme fra sitt/stå og ned i dekk. Sørg hele tiden for at momentene er på stedet og at bakbeina ikke flytter seg en milimiter. Sørg for at du bruker tegn som vil bli dine håndtegn på denne øvelsen, husk du har lov til å bruke stemme og håndtegn her :)

Eller som meg, som ikke stoler helt på den måten over (men det er så mange som sverger til den, derfor forklarte jeg den først OG det er en dommer som ikke gir 10 med mindre den har låste bein). Jeg stoler ikke helt på den fordi jeg er redd at "tanken" mot meg blir så sterkt på stevner at hunden likevel flytter seg mot meg om jeg ikke har klart å lære inn dette trygt nok og med superlim. Det var en digresjon. Mitt håndtegn på stå er at jeg på en måte skyver han bakover med venstre armen, ikke opp og ikke ned med ut til siden som når politiet vil stoppe noen og "skyver" han bakover. Dette har jeg lært inn via rygging, altså jeg forventet ikke i starten at han skulle stå, men flytte seg bakover. Det holdt med tre fire skritt for meg, der belønnet jeg. Derfra økte jeg avstanden med ett og ett skritt opp til 20 meter.

Lykke til, kanskje du får bedre tips av noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som meg, som ikke stoler helt på den måten over (men det er så mange som sverger til den, derfor forklarte jeg den først OG det er en dommer som ikke gir 10 med mindre den har låste bein). Jeg stoler ikke helt på den fordi jeg er redd at "tanken" mot meg blir så sterkt på stevner at hunden likevel flytter seg mot meg om jeg ikke har klart å lære inn dette trygt nok og med superlim. Det var en digresjon. Mitt håndtegn på stå er at jeg på en måte skyver han bakover med venstre armen, ikke opp og ikke ned med ut til siden som når politiet vil stoppe noen og "skyver" han bakover. Dette har jeg lært inn via rygging, altså jeg forventet ikke i starten at han skulle stå, men flytte seg bakover. Det holdt med tre fire skritt for meg, der belønnet jeg. Derfra økte jeg avstanden med ett og ett skritt opp til 20 meter.

Lykke til, kanskje du får bedre tips av noen andre :)

Oi! Det hørtes jo veldig lurt ut! :) Kanskje jeg også skal prøve det.. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :) Tro om jeg skjønte det riktig. Jeg tenkte kanskje jeg skal prøve på det første tispet. Å få hunden til å stå mest mulig klistret på et sted. Da må jeg belønne når hunden står stødig opp og ikke belønne hvis den går et skritt frem? Da er det kanskje greit å stå nært hunden en god stund før man går unna. Slik at hunden skjønner cluet.. *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :) Tro om jeg skjønte det riktig. Jeg tenkte kanskje jeg skal prøve på det første tispet. Å få hunden til å stå mest mulig klistret på et sted. Da må jeg belønne når hunden står stødig opp og ikke belønne hvis den går et skritt frem? Da er det kanskje greit å stå nært hunden en god stund før man går unna. Slik at hunden skjønner cluet.. *tenke*

Jepp ikke belønn noen ting som er forover med beina, ikke engang bakover. De skal være spikret til bakken! Ja, du må stå nærme en stund til hun har skjønt hva du prøver å lære henne, når det ser ut som hun har skjønt cluet så kan du flytte deg litt lenger bak. Dette er en tålmodighetsøvelse og du kan ikke ha dårlig tid. Skynde seg med museskritt både frem og tilbake *mumle noe om møkkaøvelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil mot deg fordi det er du som belønner. Legg belønningen (ballen, skål med godbiter) BAK hunden slik at motivasjonen ikke trekkes frem mot deg. Da vil hunden fortsatt stå mot deg fordi det er du som bestemmer når belønningen kan tas, men selve belønnningen vil ligge bak hunden. Krever selvsagt såpass lydighet på hunden at den ikke forsyner seg selv. Ta eventuelt med en medhjelper slik at du unngår at hunden henter belønningen før ditt klarsignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...