Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Har noen tips til hvordan man kan unngå at hunden kommer imot deg ved avstandskommandering? Hunden min takler sitt og dekk bra fra avstand, men ikke stå. Da kommer hun gående imot meg. Står jeg nært er det ingen problem, da skjønner hun hva hun skal gjøre og hun skjønner selve kommandoene. Men blir det litt avstand blir det værre. En annen på treningen har samme problemet, med da fra dekk til sitt. Tenkte om det hjalp å binde hundene eller at noen holdt i et bånd bak hunden?

Skrevet
Har noen tips til hvordan man kan unngå at hunden kommer imot deg ved avstandskommandering? Hunden min takler sitt og dekk bra fra avstand, men ikke stå. Da kommer hun gående imot meg. Står jeg nært er det ingen problem, da skjønner hun hva hun skal gjøre og hun skjønner selve kommandoene. Men blir det litt avstand blir det værre. En annen på treningen har samme problemet, med da fra dekk til sitt. Tenkte om det hjalp å binde hundene eller at noen holdt i et bånd bak hunden?

Trenger ikke å binde hunden, det skaper mottrykk, altså hun vil helst dra forover mot deg og når du slipper båndet har hun ikke lært noen ting, det er min mening. Nei skap en ny forventing til stå. Enten ved at du låser bakbeina hennes i all momenter, de vil si: fra dekk og opp i stå: dra henne med godbiten opp forsiktig, slik at hun bare reiser seg, men beina blir der de var når hun lå. fra stå og ned i sitt, forsiktig med godbit ned i sitten, det samme fra sitt/stå og ned i dekk. Sørg hele tiden for at momentene er på stedet og at bakbeina ikke flytter seg en milimiter. Sørg for at du bruker tegn som vil bli dine håndtegn på denne øvelsen, husk du har lov til å bruke stemme og håndtegn her :)

Eller som meg, som ikke stoler helt på den måten over (men det er så mange som sverger til den, derfor forklarte jeg den først OG det er en dommer som ikke gir 10 med mindre den har låste bein). Jeg stoler ikke helt på den fordi jeg er redd at "tanken" mot meg blir så sterkt på stevner at hunden likevel flytter seg mot meg om jeg ikke har klart å lære inn dette trygt nok og med superlim. Det var en digresjon. Mitt håndtegn på stå er at jeg på en måte skyver han bakover med venstre armen, ikke opp og ikke ned med ut til siden som når politiet vil stoppe noen og "skyver" han bakover. Dette har jeg lært inn via rygging, altså jeg forventet ikke i starten at han skulle stå, men flytte seg bakover. Det holdt med tre fire skritt for meg, der belønnet jeg. Derfra økte jeg avstanden med ett og ett skritt opp til 20 meter.

Lykke til, kanskje du får bedre tips av noen andre :)

Skrevet
Eller som meg, som ikke stoler helt på den måten over (men det er så mange som sverger til den, derfor forklarte jeg den først OG det er en dommer som ikke gir 10 med mindre den har låste bein). Jeg stoler ikke helt på den fordi jeg er redd at "tanken" mot meg blir så sterkt på stevner at hunden likevel flytter seg mot meg om jeg ikke har klart å lære inn dette trygt nok og med superlim. Det var en digresjon. Mitt håndtegn på stå er at jeg på en måte skyver han bakover med venstre armen, ikke opp og ikke ned med ut til siden som når politiet vil stoppe noen og "skyver" han bakover. Dette har jeg lært inn via rygging, altså jeg forventet ikke i starten at han skulle stå, men flytte seg bakover. Det holdt med tre fire skritt for meg, der belønnet jeg. Derfra økte jeg avstanden med ett og ett skritt opp til 20 meter.

Lykke til, kanskje du får bedre tips av noen andre :)

Oi! Det hørtes jo veldig lurt ut! :) Kanskje jeg også skal prøve det.. Takk for tipset!

Skrevet

Tusen takk for tips! :) Tro om jeg skjønte det riktig. Jeg tenkte kanskje jeg skal prøve på det første tispet. Å få hunden til å stå mest mulig klistret på et sted. Da må jeg belønne når hunden står stødig opp og ikke belønne hvis den går et skritt frem? Da er det kanskje greit å stå nært hunden en god stund før man går unna. Slik at hunden skjønner cluet.. *tenke*

Skrevet
Tusen takk for tips! :) Tro om jeg skjønte det riktig. Jeg tenkte kanskje jeg skal prøve på det første tispet. Å få hunden til å stå mest mulig klistret på et sted. Da må jeg belønne når hunden står stødig opp og ikke belønne hvis den går et skritt frem? Da er det kanskje greit å stå nært hunden en god stund før man går unna. Slik at hunden skjønner cluet.. *tenke*

Jepp ikke belønn noen ting som er forover med beina, ikke engang bakover. De skal være spikret til bakken! Ja, du må stå nærme en stund til hun har skjønt hva du prøver å lære henne, når det ser ut som hun har skjønt cluet så kan du flytte deg litt lenger bak. Dette er en tålmodighetsøvelse og du kan ikke ha dårlig tid. Skynde seg med museskritt både frem og tilbake *mumle noe om møkkaøvelse*

Skrevet

Hunden vil mot deg fordi det er du som belønner. Legg belønningen (ballen, skål med godbiter) BAK hunden slik at motivasjonen ikke trekkes frem mot deg. Da vil hunden fortsatt stå mot deg fordi det er du som bestemmer når belønningen kan tas, men selve belønnningen vil ligge bak hunden. Krever selvsagt såpass lydighet på hunden at den ikke forsyner seg selv. Ta eventuelt med en medhjelper slik at du unngår at hunden henter belønningen før ditt klarsignal.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...