Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrelegene


Akita

Recommended Posts

Jeg må vel si at jeg lurer VELDIG på hvorfor en veterinær fra et veterinærkontor i OSLO skal dra opp til Langedrag (???) for å bedøve rådyr ? De har da vel lokale veterinærer som antakelig med langt større presisjon kunne utført den jobben for dem, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Jeg må vel si at jeg lurer VELDIG på hvorfor en veterinær fra et veterinærkontor i OSLO skal dra opp til Langedrag (???) for å bedøve rådyr ? De har da vel lokale veterinærer som antakelig med langt større presisjon kunne utført den jobben for dem, eller ?

vi har jo alle sett meget godt kvalifiserte folk fra Langedrag på tv før?

hvorfor utsette uskyldige dyr for slike smådyrvetrinærer fra hovedstaden?

blir litt kvalm av denne mediafokuseringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at jeg lurer VELDIG på hvorfor en veterinær fra et veterinærkontor i OSLO skal dra opp til Langedrag (???) for å bedøve rådyr ? De har da vel lokale veterinærer som antakelig med langt større presisjon kunne utført den jobben for dem, eller ?

De var ikke på Langedrag. Langedrag har ikke bjørn. Vassfaret bjørnepark tror jeg stedet heter. Poenget ditt står seg, selv om du bommet litt på stedet, for denne parken ligger noen timer utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke på Langedrag. Langedrag har ikke bjørn. Vassfaret bjørnepark tror jeg stedet heter. Poenget ditt står seg, selv om du bommet litt på stedet, for denne parken ligger noen timer utenfor Oslo.

Jeg var også litt usikker på om det var Langedrag.. hehehe... Men Vassfaret er jo ikke veldig langt unna Langedrag heller, så jeg må fortsatt si jeg lurer på hvorfor bydamen var DER for å flytte rådyr ja... :wub:. Det er fortsatt 13 mil fra Oslo liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt usikker på om det var Langedrag.. hehehe... Men Vassfaret er jo ikke veldig langt unna Langedrag heller, så jeg må fortsatt si jeg lurer på hvorfor bydamen var DER for å flytte rådyr ja... :wub:. Det er fortsatt 13 mil fra Oslo liksom..

Men det er sikkert ikke veterinærer nærmere enn Oslo, vettu? Ikke i Hønefoss, ikke i Drammen, ikke Gol eller Geilo heller (som alle ligger minst en halvtime nærmere parken enn Oslo..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er sikkert ikke veterinærer nærmere enn Oslo, vettu? Ikke i Hønefoss, ikke i Drammen, ikke Gol eller Geilo heller (som alle ligger minst en halvtime nærmere parken enn Oslo..)

Nei, antakelig ikke. Flå ligger jo virkelig på landet, og der har de jo ikke veterinærer må vite *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes hun har alltid vert en skrulle når hun skrev i vg. Men ingen av de veterinærene som jeg har møtt og som jobber på dette kontoret føler ejg er gode veterinærer desverre. jeg håper virkelig at jeg for lov til å bruke min veterinær og til de priser! ikke minst, som hun hadde før. For dette veterinær kontoret er ikke akkurat billig!

En annen ting jeg stusser på her på sonen er: Da hundeskolen gikk var det mange tråder om dette! Hvorfor setter man da til hunder i media? jeg personlig trodde at dette da galt avisutklipp og slike ting da dette veterinær kontoret ikke kun behandler hunder, men det gjorde hundeskolen og den var da på hundesnakk! Så kan noen være så snill og forklare meg hvorfor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg reagerte veldig strekt på episoden i går, og måten de taklet flyttingen av det ene rådyret, jeg. Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg så at de søren meg hadde klart å lamme det vesle dyret i all iveren sin. Først stresset de det opp flere dager på rad, før de skjøt det og traff på alt for nært hold.

Ja, jeg vet hva jeg tenker om saken..

Jeg så på opptaket fra tirsdagen først nå. At det går an. Det må da være noen som har mer erfaring på området som vet om bedre måter å flytte et rådyr på. Jeg synes det virka som fokuset var mer på å skape spenning for seerne enn på å få det stakars rådyret dit det skulle. Synes kanskje de burde lære seg å takke nei til oppdrag de ikke har bedre enn 50 % sjanse for å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, antakelig ikke. Flå ligger jo virkelig på landet, og der har de jo ikke veterinærer må vite *flir*.

For veterinæren Langedrag bruker er jo ubrukelig...

Jeg mailet han som er brukshund interessert der, hvor jeg spurte pent hva han kunne tilby meg som har brukshund og hvilke erfaringer han hadde på området. Dette var 14 dager siden og enda har jeg ikke fått svar. Har han ikke noen erfaring kan man heller ikke skrive det på nettsiden, for de MÅ regne med at de med brukshunder faktisk er kritiske og vil mest sannsynlig stille ett spørsmål eller tre til denne veterinæren. Jeg har googlet på han og det eneste jeg fant var at han har vært med på Trondheim - Oslo i 2002... og det har jo strengt tatt ikke noe med brukshund å gjøre.

En eller annen derfra er sikkert satt på å lese hva vi skriver, så da henvender jeg meg til den. Kan du be den mannlige veterinæren svare meg :) Mailen ble sendt for ca 2 uker siden.

Edit: sier ikke at han IKKE har kompetanse på området, det vites jo ikke, men snålt at de ikke svarer på mail når de omtrent oppfordrer oss til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. rådyret. Nå er det slik at rådyr er ville dyr og de løper fort og mye og uhell kan forekomme. Jeg synes ikke det var veldig rart at dyret ble lam - sånt skjer innimellom. Må dyret flyttes, så må det flyttes og feil kan fort skje med så skremte dyr (det skal jo ikke mye til for å skremme flukt-dyr som rådyr). Det var også greit nok å vente å se om dyret ble bedre over natten, så det var bra de tok avgjørelsen med å avlive dyret dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at enkelte ikke er fornøyd med denne dyreklinikken, men nå var det strengt tatt ikke den som skulle hakkes i fillebiter, men programmet "dyrlegene".

Kan ikke helt skjønne at moderator lar folk drive og kritisere denne klinikken, trodde det var visse regler for det her på forumet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si atte jag får mindre og mindre til overs for hun Trude jeg.. Og ikke gjør programmet dette inntrykket noe særlig bedre heller..

Syntes det var latterlig forrige episode hvor de venten med å "legge bjørnene i hi" fordi vetrinæren skulle se på de først.. Og det vetrinæren (les Trude) gjorde var å stå på utsiden av innheiningen med rosa bavac lue, og si at "jodda, de bjørnene er så friske og fine atte, bare å legge de i hi"

Hun må da selv også forstå at litt vettuge dyremennesker skjønner at det bare er for å være litt på tv..! Ingen kan da se om et dyr er friskt på 4m avstand!

Jeg blir helt oppgitt jeg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen som driver næringsvirksomhet - det være seg en hundeskole eller en veterinærklinikk - VELGER å stå frem på TV i all offentlighet, så blir spillereglene annerledes enn om man diskuterer navngitte hundeskoler og dyrleger som ikke bevisst velger å stikke seg frem - og der man også her på Hundesonen er mer forsiktige.

Altså: For det første, så vil en slik programserie være gull verdt som reklameeffekt. Det gjør at det også må være rom for å diskutere hva veterinærklinikken står for, mer ukritisk enn det gjøres på TV - som har en ekstrem slagkraft - og der de får fritt spillerom uten motforestillinger eller kritisk blikk i denne "reklamen".

For det andre, så vil jeg anta at fagfolk som går med på å være midtpunkt i en slik serie også sørger for å ha en kontrollmulighet med det som sendes - det er noe man gjør unna på forhånd, i kontraktskrivingen. En seriøs aktør vil ikke gå med på "hva som helst" bare for å være på TV, ikke sant. Når fagfolkene da er ute på glattisen, og attpåtil går med på at det SENDES - da sier det noe om deres (kanskje ukritiske?) syn på egen faglighet.

Programmet og dyreklinikken er ett og samme, man profilerer seg maks, og da får man også tåle tilsvarende. Antallet "vanlige dyreeiere" som synes det er stilig med en kjendisklinikk er sikkert stort nok til at det er "verdt det".

Minner også om hvordan debatten raste alldeles hinsides etter den svenske dressurserien eller var det to - og at det er helt greit. Da gjelder det også "underholdningsprogram" som dette, det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille, men jeg begynte faktisk å le... hvorfor i all verden har hun en testikkelsamling? Jeg skjønner hva du mente å si, men jeg hang meg altså opp i at hun faktisk hadde en samling jeg *ler*

Jeg mente egentlig ikke noe annet at jeg egentlig synes det er veldig merkelig å samle på testikler. Hvorfor ikke frimerker, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freud, sier jeg.... Freud :):o:o;)

Når man mener at nærmest alle mannlige skapninger burde fratas ballene sine, og i tillegg samler på de man har lov til å kappe av, da farer mine tanker hen til salig Sigmund! :P

:P det er vell til ettertanke om følelser ja når en har en krukke med testikler på hylla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Jeg velger å se på programmet og å nullstille mine holdninger til både Trude M. og programmer i samme kategori. Men allikevel blir jeg skuffet og sjokkert av å se på. Det har lite å gjøre med personene som faktisk tar del i serien, og jeg hadde vært like lite imponert over programmet om det var veterinæren jeg selv bruker som deltok. Og å diskutere klinikken som det den fremstilles som, ser jeg ikke problemet med. De velger selv å eksponere seg via et tv-program, slik som akela skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er sikkert ikke veterinærer nærmere enn Oslo, vettu? Ikke i Hønefoss, ikke i Drammen, ikke Gol eller Geilo heller (som alle ligger minst en halvtime nærmere parken enn Oslo..)

Det er flere dyrleger i Hønefoss og Drammen som jeg vet om, blandt annet Hønefoss dyrehospital og Drammen dyreklinikk. Vet også om at det er dyrlege på Ål og Gol, Geilo vet jeg ikke noe om.

Vassefaret Bjørnepark ligger på Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere dyrleger i Hønefoss og Drammen som jeg vet om, blandt annet Hønefoss dyrehospital og Drammen dyreklinikk. Vet også om at det er dyrlege på Ål og Gol, Geilo vet jeg ikke noe om.

Vassefaret Bjørnepark ligger på Flå.

sarkasme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...