Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotokurs


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg har blitt spurt om å holde et fotokurs for noen venner. De er relativt nybegynnere hele gjengen, men nivået er etter det jeg har skjønt litt forskjellig fra person til person. Noen lurer på ting så enkle som hvilken oppløsning de skal sette kameraet på, andre vil gjerne ha tips om lyssetting, hvitbalanse innstillinger og hvordan ta gode bilder i motlys og skygger.

Jeg sitter og utformer en pp-presentasjon, og kjenner at jeg ikke vet helt hvor mye jeg skal ta med. Dere erfarne - Hva ville dere tatt med på et fotokurs? Dere nybegynnere - hva ville dere gjerne lært på et fotokurs?

Takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ville ha hatt med:

Bildekvalitet/størrelse - nødvendig med beste kvalitet? Størrelse? svar på slike spørsmål. Til hverdagsbilder trenger man kanskje ikke den beste og største fila (da blir PC'n fort full med "unødvendige" bilder som tar stor plass), men til mer "fancye" og gjennomførte bilder satser man gjerne på den beste kvaliteten osv.

ISO - Hvitbalanse - Fokus (modus, manuell/AF, fokusområde osv.) - Eksponering (lysmåling, blitseksponering osv) - Blitsfotografering (stille inn blitsen, effekter man kan lage osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig hatt med litt av alt, fra det helt grunnleggende til mer avansert for de som måtte ønske det. Tips til hvordan man kan ta bra bilder i forskjellig lys, i hastighet, stilige effekter osv.

Du kan ikke holde nettkurs med det samme? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både teknikk og komposisjon ville jeg prøvd å få med.

Antar de fleste er interessert i å klare å få skarpe fartsbilder, så det kan du jo ha med (etter du har snakka om lys, blender og lukker :( ).

Uff, det er nesten for mye å ta av, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jammen ikke lett å vite hva man skal ha med på et sånt kurs. Det skal liksom ikke være for vanskelig, men heller ikke for banalt :(. Som andre sier er det nok lurt å ta med litt om sammenhengen mellom blender og lukkertid, samt ISO-instillingene. Samtidig ville jeg vel presisert at man ALDRI tar bilde i annet enn beste oppløsning... hehehe... TENK om man tar DET kanonbildet, også har man bare ussel oppløsning ?

Jeg ville brukt mange eksempelbilder jeg - vist et bilde og forklart hvilke innstillinger som har vært brukt på det aktuelle bildet, og også forklart mye om hvilke innstillinger som passer best til ulike motiver. Kanskje si noe om objektivvalg også ? Hva bør man bruke til landskapsfotografering, hva passer til portretter, hva er best til sport/hunder, natur, makro... etc - men alt bør kanskje krydres litt med bildeeksempler - da er det lettere å forstå hva det dreier seg om.

Vis både gode og dårlige bilder (vel - det er jo subjektivt hva som er bra og dårlig, men... hehehehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med litt innspill :(

Hva ville dere sagt om å ta skarpe fartsbilder? Jeg har skrevet en powerpoint som har 30 slider per nå, og enda føler jeg meg langt fra ferdig. Da har jeg seff med alt av innstillinger fra lukker til hvitbalanse, og også en om oppløsning.

Flere innspill mottas med takk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fartsbilder? Tja... lys, lys, og lys :) Har du ikke nok lys når du skal ta skarpe fartsbilder er du jo dømt uansett. De færreste nybegynnere klarer å treffe hundens øyne med blender 2.8 mens den løper uansett, så de trenger et større område å gå på (og da må de ha mindre blender og kortere lukkertid).

Samt at om de bestemmer seg for å prøve, så må de ta en skikkelig tung serie med bilder. Hvor mange av oss klarer å få 90% av fartsbildene fine liksom, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fartsbilder? Tja... lys, lys, og lys :) Har du ikke nok lys når du skal ta skarpe fartsbilder er du jo dømt uansett. De færreste nybegynnere klarer å treffe hundens øyne med blender 2.8 mens den løper uansett, så de trenger et større område å gå på (og da må de ha mindre blender og kortere lukkertid). Samt at om de bestemmer seg for å prøve, så må de ta en skikkelig tung serie med bilder. Hvor mange av oss klarer å få 90% av fartsbildene fine liksom, hehe.

Jepp - godt lys er liksom alfa og omega for å få skarpe fartsbilder (iallefall om hundene kommer IMOT). Du kan jo også nevne dette med panorering - altså at man følger hunden i fart med fokus (sidelengs da) - det gir jo morsomme effekter på bakgrunnen - og man kan få riktig god fartsfølelse når man ser fartsstripene fra bakgrunnen liksom :).

Ellers synes jeg det er viktig å si at man bare må forsøke seg fram, teste litt ulike innstillinger, ikke være redd for å gjøre feil, ta massevis av bilder og forsøk å husk (eller sjekk etterpå på PC) hvilke innstillinger man brukte da man fikk DET bra bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat disse tingene jeg har skrevet opp, så kanskje jeg begynner å ha dekket opp det jeg bør lære bort? Vi skal gå grundig gjennom EXIF-info på mange bilder, og i tillegg endel teknisk informasjon. Så får vi se om kurset blir godt nok :)

Er i morgen kveld, så blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...