Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min vil ikke spise


Fjelljenta

Recommended Posts

ikke vært noen problemer med matlysten så langt, men plutselig i går kveld skulle den ikke ha mat, ikke den beste godisen som finst heller.... Magen hennes var ikke helt på topp i dag... Hun er frisk å rask ellers, så mye mulig det er noe hun har spist. Vi har heller ikke byttet fôr fra det hun fikk før, men hun fikk mer vom/våtfôr kanskje vi bør begynne bruke det også...

Noen gode tips? Maten hennes står fremme i 10-15 min før vi tar den bort.. men hun bryr seg FINT lite om at det kommer mat...

å når hun ikke vil ha godis heller da... litt oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la henne være. Tilby henne mat når hun pleier å få mat, spiser hun ikke da så fjernes den etter 10 min, og dropp å lokk henne. Tenk på deg selv om noen skulle vifte med det beste du viste under nesa om du ikke var frisk i det hele tatt, en blir ikke mindre dårlig av det. Så mitt råd, la henne være helt i fred, fortsetter hun med dette på mandag også, så ville jeg reist til vetten på tirsdag. Det du kan prøve å gi henne litt kefir om hun har diare.

Husk å ha godt frisk vann fremme til henne hele tiden, gjerne med litt buljong i vannet, på den måten får hun i seg litt salt også.

Om hun begynner å spise litt igjen, så kan det være lurt å begynne med noe forsiktig, som litt ris og litt kyllingkjøtt, dette er lett og god mat.

Sist men ikke minst, ikke stress med dette! Hun kommer seg nok fortere enn du aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Husk å ha godt frisk vann fremme til henne hele tiden, gjerne med litt buljong i vannet, på den måten får hun i seg litt salt også.

Buljong i vannet!?? Beklager, men er du helt fjern eller..?! Du gir da vel ikke hunden buljong i drikkevannet! Vannet skal være rent og ikke fullt av salt og andre krydder. Stakkars nyrene til hunden din sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buljong i vannet!?? Beklager, men er du helt fjern eller..?! Du gir da vel ikke hunden buljong i drikkevannet! Vannet skal være rent og ikke fullt av salt og andre krydder. Stakkars nyrene til hunden din sier jeg.

Litt buljong i drikkevannet er ikke et dumt råd i denne situasjonen. Når hunder ikke spiser får de heller ikke i seg salter. Mangel på salter fører til at kroppens celler får problemer med transport av næring og avfallstoffer inn og ut av cellene, fordi mesteparten av denne transporten foregår ved diffusjon (huff, dette var ikke godt forklart). Litt tilførsel av salt vil før til at hunden kommer seg raskere. Litt er et viktig stikkord her!

Jeg tror ikke Margrete mener at hunden til daglig skal ha buljong i drikkevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg hadde en hund som ble opperet i munnen, og som ikke ville spise etterpå. Naturlig nok...

Hun fikk beskjed av veterinæren å koke pølser, og så bruke pølsevannet til å bløte opp tørrforet til hunden.

Hunden slafset i seg rubb og bit etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buljong i vannet!?? Beklager, men er du helt fjern eller..?! Du gir da vel ikke hunden buljong i drikkevannet! Vannet skal være rent og ikke fullt av salt og andre krydder. Stakkars nyrene til hunden din sier jeg.

Som ELH sier, så er saltet i buljongen bra for en hund som ikke spiser/drikker. Saltet binder vannet i kroppen og det er viktig å spare på det vannet som man får i seg når man har diare.

Og nei, min hund får ikke buljong i vannet, med mindre det er ekstremt varmt (siden de mister mye væske i varmen og jeg vil at den skal ha i seg mye væske) eller er alvorlig syk og ikke klarer å ta til seg nok vann.

Jeg fant denne linken, men gjelder for barn, da jeg ikke fant noe som gjaldt hund. Sikker på at du kan få bekreftet dette om du ringer din veterinær.

Jeg holdt på å si at nå har du lært dette til du får barn, men så så jeg i profilen at du faktisk er voksen... så kanskje lurt å ordlegge seg på en skikkelig måte så ingen mistenker deg for å være fjortis. Forøvrig burde du kunne dette om du har barn i huset, så kanskje du har lært noe nytt likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vært noen problemer med matlysten så langt, men plutselig i går kveld skulle den ikke ha mat, ikke den beste godisen som finst heller.... Magen hennes var ikke helt på topp i dag... Hun er frisk å rask ellers, så mye mulig det er noe hun har spist. Vi har heller ikke byttet fôr fra det hun fikk før, men hun fikk mer vom/våtfôr kanskje vi bør begynne bruke det også...

Noen gode tips? Maten hennes står fremme i 10-15 min før vi tar den bort.. men hun bryr seg FINT lite om at det kommer mat...

å når hun ikke vil ha godis heller da... litt oppgitt...

spiser når hu er sulten, hørt at hunder gjerne kan gå en dag eller to uten mat. (mere enn det burde du ringe til vett)

bra du ikke lar matskålen fremme døgnet rundt, for det er ikke bra for hunden.

Som ELH sier, så er saltet i buljongen bra for en hund som ikke spiser/drikker. Saltet binder vannet i kroppen og det er viktig å spare på det vannet som man får i seg når man har diare.

Og nei, min hund får ikke buljong i vannet, med mindre det er ekstremt varmt (siden de mister mye væske i varmen og jeg vil at den skal ha i seg mye væske) eller er alvorlig syk og ikke klarer å ta til seg nok vann.

Jeg fant denne linken, men gjelder for barn, da jeg ikke fant noe som gjaldt hund. Sikker på at du kan få bekreftet dette om du ringer din veterinær.

Jeg holdt på å si at nå har du lært dette til du får barn, men så så jeg i profilen at du faktisk er voksen... så kanskje lurt å ordlegge seg på en skikkelig måte så ingen mistenker deg for å være fjortis. Forøvrig burde du kunne dette om du har barn i huset, så kanskje du har lært noe nytt likevel :)

:rolleyes:

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som stikker forskjellig mat til hunden utenom foret den skal ha, tror dette er problem at mange hunder ikke spiser hunde maten sin. jeg gir kun hunde mat til bestemte tider hver dag alldrig noe annet. maten har alltid gått ned på høykant her, og har heller ingen problem med tigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...