Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer, myter og sannheter


Boubou

Recommended Posts

- Man bør aldri ta fra en valp noe uten å bytte før den er blitt noen måneder. Da kan den utvikle gjenstands-forsvar.

Vi bytter her i huset! Nå er det jo blitt slik at hvis Fibi kjeder seg litt, kan hun hente en vott eller noe og valse litt rundt med den. "Se her, jeg er rampete, halloooo, er det ingen som ser meg." Så bytter vi med en godbit eller en leke også er alt som det skal være igjen. Gjenstandsforsvar? Nei, mer en praktisk greie for å unnggå så mye "neiing" og "fying". Det er trivligere slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Ja, det er jo en myte :console: En helt usann en, som ikke bunner ut i sannhet i det hele tatt. Slik de fleste myter vil jeg tro.

Tjh. Noen må vel ha sagt det engang i fortiden så kanskje det er litt sant likevel? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor de kalles veskehunder. Det må du da skjønne! :rolleyes2:

For ikke å glemme at små hunder aller helst VIL sitte i rosa glittervesker. De er nemlig meget forfengelige, akkurat som sine Paris Hilton-kopi eiere.

Huff nei, her må det gåes en god times tur om dagen for å få happy hund! Og jeg føler meg ganske så sikker på at han også helst vil gå selv og snuse på tisseflekker enn å sitte i en veske med rosa dunjakke og glitterhalsbånd! Aktiv hund er happy hund her :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
-Det er bra at buhunden jager og bjeffer på biler. Det betyr at den har godt jaktinstinkt.

Mmmm. Har du sett det litt fårete uttrykket når bilen bare suser forbi? Det er nok en tidlig innblanding av sau som viser seg der, jah.:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhårete hunder røyter mer enn korthårete, fordi de har mer hår å røyte.

-----

border collien er skeptisk til nye folk. De gjeter alt som rører seg. De er heller ikke sosiale, derfor trenger de ikke sosialiseres. De er født lydige (som tidligere nevnt). Sauer er livet til gjeterhunder. De er en enmanshund. De klikker når de blir gamle, og da blir de aggresive og må skytes. De kan aldri kureres mot skuddredsel. hmmm. ja

Likevell så kan de brukes til absolutt alt.

-------

En hund uten papirer er mindreverdig...

--

Lurer i grunnen på hvor mange hunder som dør en naturlig død i grunnen?

--

Må jo heller ikke glemme at hundefolk er noen idioter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauer er livet til gjeterhunder.

hehe^^ ingenting av det der om border collie stemmer.

Det der stemmer nok dessverre på min BC.. Alt annet kommer som nummer to dersom hun får leke med sau. Da er hele livet hennes sau, og ingenting er viktig hvis det er en sau som kan gjetes i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter her i huset! Nå er det jo blitt slik at hvis Fibi kjeder seg litt, kan hun hente en vott eller noe og valse litt rundt med den. "Se her, jeg er rampete, halloooo, er det ingen som ser meg." Så bytter vi med en godbit eller en leke også er alt som det skal være igjen. Gjenstandsforsvar? Nei, mer en praktisk greie for å unnggå så mye "neiing" og "fying". Det er trivligere slik.

Det der gjør jammen jeg å. Mine erfaringer er at dette er mye mer effektivt enn nei og fy. Hmm, mulig det er bare jeg som synes det.

Men noen gjenstandsvokting? Aldri opplevd det ved hverken gjenstander eller mat (går inn i munnen og graver ut maten hvis de har stjålet:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(QUOTE(Hanna @ 08:47 - 18.02.2008)

[--] men en myte er ikke nødvendigvis helt feil eller en usannhet - en myte kan ha opphav i en sannhet...

QUOTE(buhund-jenta @ 17:16 - 18.02.2008)

- Den blakke buhunder kommer av at en sort buhund parret en sau.)

Da er det kanskje bare en myte likevel? :console:

Hehe, med fare for at nerdeismen skinner gjennom - det er faktisk samme gen som gir hvit sau og blakk buhund :rolleyes2:

Idag vet man jo utrolig mye om fargelære og arv og hvordan farge kan faktisk være knyttet til egenskaper - bare sjekk ut dette med revene til Belyayev (han avlet dem for tamhet, da fikk de også andre farger/flekker og ymse fysiske egenskaper gjennom mange generasjoner).

Ja, men ikke glem at disse revene - i motsettning til vanlig pelsrev - ikke ble selektert for pelsegenskaper, og når det negative seleksjonstrykket slippes opp øker variasjonen uten at det nødvendigvis har en direkte sammenheng...

At dette lever videre i dag, handler jo litt om å kommunisere hva vi idag vet. Som at dette at noen rasers helseproblemer "skyldes innavl", når virkeligheten er at sykdomsgener som antagelig fantes på "starthundene" har levd med videre - og vil fortsette å dukke opp. Andre raser kan være langt mer innavlet - og likevel sunne og friske, ikke sant. Disse utsagnene om "innavlsskylden" dukker jo opp på ramme alvor selv her inne... så det kan jo lønne seg ikke bare å le av "de andre" :)

????

Det er nettopp derfor man skylder på innavl og ikke eks. økt mutasjonsrate...

Dette er hva verdenseliten innen hundegenetikk mener om saken, men hva vet vel DE om hundeavl...

"The diversification of dog breeds has led to the development of breeds enriched for particular genetic disorders". (Sutter & Ostrander 2004)

"Susceptibility of some breeds to particular diseases such as types of cancer, deafness, forms of blindness, cataracts or metabolic disorders, coupled with a near absence in other breeds indicates that a subset of dog breeds are strongly enriched for particular disease alleles. Such an enrichment can be caused by origination from a small group of founders, population bottlenecks and popular-sire effects." (Sutter & Ostrander 2004)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hehe, med fare for at nerdeismen skinner gjennom - det er faktisk samme gen som gir hvit sau og blakk buhund :console:

Akkurat. Om man parer en hvit sau og en svart buhund så får man en blakk, fårete buhund :rolleyes:

God natt til deg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Leste i en gammel bok en gang at hvis man skulle få hunden til å slutte å jage høner så skulle man henge en død høne rundt halsen på hunden å la den gå sånn med høna i et par dager (blir vel da samme læringsprinsipp på andre smådyr? katter, kaniner, ? )

Bare mi bikkje som hadde spist opp den høna eller?? FØR jeg i det hele tatt hadde fått den rundt halsen på henne iallefall...

Men kanskje dette bunner i den saken med at om man er lei skjære/kråke i hagen sin som spiser opp maten til småpippen, så kan man skyte ei skjære/kråke og henge opp i nærheten, så forsvinner skjærene/kråkene??? (eller andre fugler for den del). Dette STEMMER jo faktisk.... utprøvd og bekreftet av min avdøde bestefar...

Om grå elghund:

Jo større rævhol jo bedre jakthund :( (En jeg kjenner gikk etter den metoden da han skulle velge ut ny valp...)

Og dette testet han ut da eller?? På hvilken måte?? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjoner:

Siden jeg er ts :( er det jeg som bestemmer

En sannhet er en sannhet (den er jo enklest og helt uten modifikasjoner). (jf: "Hunder er fantastiske dyr" :rolleyes: )

En fordom er en U-sannhet (definitivt) som av mange (andre enn oss) blir tatt for å være en sannhet. Ekstremt irriterende og ikke så skjelden ganske latterlig (jf "alle hunderaser stammer fra ulven bare ikke Chow-chowen som egentlig er en liten bjørn"...)

En myte er et utsagn som har blitt alminneliggjort, som muligens bunner i en sannhet, men kanskje oftere i en usannhet, og som sånn generelt har blitt forvridd og forvrengt. Her har tidsperspektivet en klar betydning, noe som har blitt gjenfortalt ofte nok - med stadig nye variasjoner - ender gjerne opp som en myte (jf: hmmm...den med store %"#hull på gode bikkjer??? Har garantert startet med noe annet. Jeg tror ikke noen kan være så syke?).

Et sagn, buhund-jenta, er mer en historie med visse spesielle elementer av usikkerhet. Et sagn kan stort sett kalles en myte, en myte er bare ganske skjelden et sagn. Sagn som handler om hunder er det ikke flust av, men vi har jo det med Ulvemoren og tvillingene Romulus og Remus...Som sannsynligvis også er en myte, altså ikke en direkte "sannhet" men en forvrenging av en sann historie..Got it?

Det som er bra er at vi IKKE skal velge kategori når vi poster her. Ikke før, ikke etter. Ikke i svar eller kommentarer.

Opptil enhver å velge hva egne og andres utsagn kvalifiserer til.

Det er nok helt sikkert skrevet minst en av hver kategori allerede, og flere kan det bli...Selv om ingen ser ut til å poste "sannheter" ennå :( eller???

Men mye er det ikke om menneskene til alle disse hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...