Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie som brukshund


Bonitapia

Recommended Posts

Har per i dag ei Border Collie tispe på snart fem år. Har for morro skyld lyst til å se litt nærmere på spor og rundering. Dette for å gi jenta mi litt nye utfordringer i hverdagen, og pga at jeg trur hun kommer til å trives med det. Om det viser seg at vi kommer til å beherske det bra, så kan vi dessvere ikke delta på konkuranser da hun ikke har papirer.

Har begynt å tittet litt rundt på hund nummer to; og siden jeg liker alt med Border Collien blir det nok en til i hus om noen år. Men denne gangen fra en oppdretter slik at alt av papirer er i orden. Det jeg lurer litt på er; hvordan fungerer en Border Collie i spor, rundering ol?

Har ingen erfaring fra noe innen bruks, men skal forhåpentligvis lære meg mye fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke konkurrere i det hele tatt? Visste ikke at det var strengere enn agility og lydighet...der er det jo bare Champ'tittelen du ikke kan få??

Min trener som konkurrerer bruks- med en Groenendael - er i hvertfall positiv til BC i den grenen, såvidt jeg har forstått. (har selv en BC-mix og jeg mistenker ham for å ikke HELT like blandinger, men likevel...)

Såvidt jeg forstår burde det være en flott hund for den grenen? Men jeg vet jo ikke så mye, så sier bare lykke til med hva enn du finner på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg mener en border collie har mange egenskaper som egner seg godt til bruks. Eneste problemet er vel at det er mange border collier som er skuddredde. Skuddredsel under øvelser kan til en viss grad trenes bort, eller rettere sakt man kan lære hunden å takle skuddet under kommando (sikkert mulig ellers også på en del hunder, men det vet jeg ikke mye om). Men de må jo også ha MH eller lignende. Ellers er de arbeidsvillige til tusen, så jeg tror ellers en border collie kan egne seg. Skuddet blir utfordringen, men umulig er det jo ikke. Det er vel en del som trener bruks med bc.

Kan du ikke konkurrere i det hele tatt? Visste ikke at det var strengere enn agility og lydighet...der er det jo bare Champ'tittelen du ikke kan få??

Nei, du kan ikke konkurrere i bruks i det hele tatt med en blanding. Og per def så er jo en rasehund uten papirer en blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en border collie har mange egenskaper som egner seg godt til bruks. Eneste problemet er vel at det er mange border collier som er skuddredde. Skuddredsel under øvelser kan til en viss grad trenes bort, eller rettere sakt man kan lære hunden å takle skuddet under kommando (sikkert mulig ellers også på en del hunder, men det vet jeg ikke mye om). Men de må jo også ha MH eller lignende. Ellers er de arbeidsvillige til tusen, så jeg tror ellers en border collie kan egne seg. Skuddet blir utfordringen, men umulig er det jo ikke. Det er vel en del som trener bruks med bc.

Når er det skuddet kommer inn? Må man ha MH for å gå spor og rundering? Trur jeg virkelig må lese mer om temaet :heart:

Hun jeg har nå er iallefall livredd alt som ligner på skudd. Men det er vel ikke store problemet når vi ikke kan konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det skuddet kommer inn? Må man ha MH for å gå spor og rundering? Trur jeg virkelig må lese mer om temaet :heart:

Hun jeg har nå er iallefall livredd alt som ligner på skudd. Men det er vel ikke store problemet når vi ikke kan konkurrere.

Skudd kommer vel inn på budføring i klasse C trur jeg. Aner ikke om det er på fellesdekken der eller ikke, men det kan sikkert noen som er drevne på NBF bruksen fortelle om. På RIK delen (RPS og RRP) er det fire skudd i alle klasser.

Hunder over 18 mnd må ha bestått karaktertest for å konkurrere i NBF, og da må de bestå skuddelen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Er enda ei stund til jeg skal skaffe meg en ny Border Collie. Men er en fordel å begynne å undersøke hvordan de ulike brukssportene fungerer før man får en hund man kan tenke seg å satse på.

Foreløpig er det kun for å aktivisere jenta mi, og for å bli litt mer kjent med bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...