Gå til innhold
Hundesonen.no

Kuperte haler, igjen


Aussieglis

Recommended Posts

Jeg begynte å lure på noe her en dag jeg satt og surfet meg igjennom noen hjemmesider...

Hvis man har en hund som på naturlig vis kan få stump hale... Og hunden faktisk har stump fra naturens side.. Men så merker veterinæren når valpen sjekkes som nyfødt at halen har en alvorlig feil av noe slag som kan føre til problemer for hunden når den vokser til. Veterinæren velger derfor å kupere halen mens valpen er veldig ung.

Når valpen vokser opp vil det jo se ut som den ble født med en liten stump hale. Fra naturens side hadde jo valpen pittelitt mer hale, men for helsas skyld valgte altså veterinæren å fjerne en liten del. Er det noe de sjekker og noe man isåffal må ha dokumentasjon på f.eks? Eller er det helt uaktuelt å kunne stille i konkurranser med en kupert hund utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tær og haler er nok litt forskjellige....

Det kommer an på om rasen tidligere har vært kupert eller ikke. De tidligere kuperingsrasene har ikke tillatelse til å stille dersom de har blitt kupert, selv av helsemessige årsaker og med dokumentasjon.

Man kjenner jo på en hund om den er stumphala eller kupert, så det er greit å ha papirene i orden om man skal konkurrere med den. Ikke falle for fristelsen og bare si at den er stumphala, dersom den har fått fjerna noen ledd. Men heller få papirer på at den var stumphala ved fødselen men har måtte fjerne noen ledd av helsemessige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har en setter med kupert hale. De måtte ha samme papirer fra vetrinær som jeg trengte til hunden med 3tær når hun skulle stilles ut.

en setter har vel ikke en gammel kupperingsrase.

Dvergpinscher, dobermann, rottis ol, kan ikke delta på utstilling, lp, ag eller noe sånt selv om de har papirer på at de ble kupert pga medisinske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher, dobermann, rottis ol, kan ikke delta på utstilling, lp, ag eller noe sånt selv om de har papirer på at de ble kupert pga medisinske grunner.

Helt sikker på det?

en setter har vel ikke en gammel kupperingsrase.

Når man viser en hund for første gang må man ha bevis på at den ikke er født slik, det kan jo være en gen feil el.

Er sikker på at man må ha papirer uansett hvilken kropsdel som mangler og hvordan hund det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har en setter med kupert hale. De måtte ha samme papirer fra vetrinær som jeg trengte til hunden med 3tær når hun skulle stilles ut.

Som Helle sa, så er ikke en setter en av de tidligere kuperingsrasene, og ikke har det vært noen tradisjon på å kupere tær på hunder heller... Og dersom hunden er av en rase som ikke har vært kupert, så kan de stille med veterinærattest. Er de av en gammel kuperingsrase, så kan de ikke stilles, selv med veterinærattest.

Huff! :) Så teit! Syns det burde være lov.. Det er jo ikke hundens feil at den hadde feil med halen. Men man kan jo såklart ha et flott hundeliv uten å konkurreres med.. Men alikevel! <_<

Det var vel en grunn til at denne loven kom...

Edit: Her finnes reglene, så da burde de fleste klare å forstå at det bare er slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lov? At kuperte hunder ikke skal få konkurrere? Jeg er muligens veldig korttenkt, men jeg ser ikke helt hva den loven er godt for.. Hva med importerte hunder? Hunder som kommer fra land som enda kuperer valpene ved fødsel eller når nå enn det er?

Også har man jo de som har mistet hale pga sykdom eller skade. Det burde iallefall være en god grunnt til å få "være med" på tross av kupering av hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lov? At kuperte hunder ikke skal få konkurrere? Jeg er muligens veldig korttenkt, men jeg ser ikke helt hva den loven er godt for.. Hva med importerte hunder? Hunder som kommer fra land som enda kuperer valpene ved fødsel eller når nå enn det er?

Også har man jo de som har mistet hale pga sykdom eller skade. Det burde iallefall være en god grunnt til å få "være med" på tross av kupering av hale.

Forbudet gjelder for importer også. Du får ikke delta på noe med de i Norge dersom den er kupert, selv om den kommer fra et land som kuperer.

Og de som mister halen pga sykdom og skade, får være med, så sant de ikke er av de gamle kuperingsraser som sagt. Og hadde denne regelen gjeldt alle raser, så hadde det kanskje vært mange fler hunder av type rottis, dobermann etc som hadde kommet inn med haleskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at vi er imot kupering, ved å godkjenne at importerte hunder er kuperte så vil jo bare fler bestille kupperte hunder..

Angående kuppering pga medisinsk årsak, så syns jeg det er helt bak mål egentlig. Men skjønner samtidig hvorfor det må være sånn.. Men litt kjipt for meg å tenke på at om milli skader halen sin og må amputere den, så kan hun aldri mer delta på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo sant. Det er vel kanskje en av de eneste måtene å få slutt på kupering på I guess..

Lurer på om utenlandske oppdrettere går med på å ikke kupere en valp i et kull hvis valpekjøper ber om det?

En del gjør nok det, men hvordan kan du vite at en valp på noen få dager er den som passer deg best i kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo sant. Det er vel kanskje en av de eneste måtene å få slutt på kupering på I guess..

Lurer på om utenlandske oppdrettere går med på å ikke kupere en valp i et kull hvis valpekjøper ber om det?

jeg tror nok de går med på det. Men halekupering skjer jo ofte når hundene er veldig små, vanskelig å se hvilken hund som blir god og har de kvaliteter man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo iallefall sant.. Men jeg har inntrykk av at ikke alle oppdrettere er like opptatte av å dele ut valpene til riktig hjem. Syns det virker som de "deler opp" kullene i "show, breed" "show, companion" og "companion" hunder og leverer dem ut til de valpekjøperne som har de og de planene.

Hmff.. Jaja, da vet man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo iallefall sant.. Men jeg har inntrykk av at ikke alle oppdrettere er like opptatte av å dele ut valpene til riktig hjem. Syns det virker som de "deler opp" kullene i "show, breed" "show, companion" og "companion" hunder og leverer dem ut til de valpekjøperne som har de og de planene.

Hmff.. Jaja, da vet man det.

Kanskje jeg er litt dum nå, men er det ikke det som man ønsker en oppdretter skal gjøre da? Levere valper som har best mulig forutsetning til å oppfylle valpekjøpers kriterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om utenlandske oppdrettere går med på å ikke kupere en valp i et kull hvis valpekjøper ber om det?

Det går ihvertfall ann på min rase.

Er ikke 100% sikker, men mener at man må betale et depositum når valpene er født og før de kuperes. Slik at de ikke blir kupert og oppdretter er garantert å få solgt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg bare er fjern, men hva har stumphale med saken å gjøre? En kupert hale er en kupert hale, samme hvor lang halen var i utgangspunktet? Eller? :)

Kanskje fordi at man egentlig bare kan holde kjeft om at den er blitt kupert, og håpe at ingen sjekker det på en utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Forbudet gjelder for importer også. Du får ikke delta på noe med de i Norge dersom den er kupert, selv om den kommer fra et land som kuperer.

Og de som mister halen pga sykdom og skade, får være med, så sant de ikke er av de gamle kuperingsraser som sagt. Og hadde denne regelen gjeldt alle raser, så hadde det kanskje vært mange fler hunder av type rottis, dobermann etc som hadde kommet inn med haleskader?

Dette stemmer ikke helt, har hatt Rottweiler som vi stilte mye ut. Stilt flere ganger sammen med hunder med kupert hale,Regelen er hvis det er lov med kupering der hunden kommer fra, og har med deg papirer på at den faktisk er importert fra det aktuelle landet så er det greit.Blant annet I vikingskipet 2006 var det 85 rottweilere som ble stilt, 1 med kupert hale, Tatt inn fra Spania, som var et av de siste landene med lov til å kupere.(tror ikke det er lov der heller nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt, har hatt Rottweiler som vi stilte mye ut. Stilt flere ganger sammen med hunder med kupert hale,Regelen er hvis det er lov med kupering der hunden kommer fra, og har med deg papirer på at den faktisk er importert fra det aktuelle landet så er det greit.Blant annet I vikingskipet 2006 var det 85 rottweilere som ble stilt, 1 med kupert hale, Tatt inn fra Spania, som var et av de siste landene med lov til å kupere.(tror ikke det er lov der heller nå)

Ifølge NKK's regelverk pr 01/01/08 står det:

3.5 Øre-/halekupering

I henhold til Mattilsynets forskrift nr 614

kan ikke øre-/halekuperte hunder av

kuperingsraser delta på utstillinger eller

prøver, uansett i hvilket land kuperingen

har blitt foretatt. Importerte, norskeide

hunder som før 1.1.2001 har skriftlig

utstillingstillatelse fra Mattilsynet

(tidligere Statens Dyrehelsetilsyn) kan

delta på utstilling og prøver.

Utstillingstillatelsen skal medbringes og

forevises ringsekretær i original før

bedømmelsen. Dersom attest er glemt

medbrakt, skal rettkjent kopi med

angivelse av reg.nr., utstillingssted og

dato sendes innen 8 dager direkte til

NKK

Da forutsetter det at hunden er importert før 01/01/01, og at man har en skriftelig utstillingsgodkjennelse på denne hunden. Man kan ikke importere en kupert hund i dag og delta på utstillinger og prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...