Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvertsavtaler.


Tuva3

Recommended Posts

Lurer på hvordan reaksjonen hadde vært jeg, om eieren til denne hunden hadde skrevet her først? Fortalt om den "håpløse" (antageligvis, i hennes øyne) fôrverten som planla å ha valper på sin uregistrerte JRT, som nappet valpen fra den var 3 mnd gammel selv om man egentlig ikke skal gjøre det før de er 8 mnd, til tross for at valpen hylte (trådstarters egne ord: Jeg nappet pelsen hennes etter anvisning fra eier da hun var 3 mnd, enda det står over alt at dette ikke skal gjøres før de er ca. 8 mnd. Hunden hylte, men ja, nappe skulle vi.). Ville sympatien vært like stor da? Ville denne kommende oppdretteren vært en like ufølsom og vanskelig person da?

Ville du, trådstarter, satt pris på den skepsisen visse av oss ytrer da, til å bare høre en side av saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar
Lurer på hvordan reaksjonen hadde vært jeg, om eieren til denne hunden hadde skrevet her først? Fortalt om den "håpløse" (antageligvis, i hennes øyne) fôrverten som planla å ha valper på sin uregistrerte JRT, som nappet valpen fra den var 3 mnd gammel selv om man egentlig ikke skal gjøre det før de er 8 mnd, til tross for at valpen hylte (trådstarters egne ord: Jeg nappet pelsen hennes etter anvisning fra eier da hun var 3 mnd, enda det står over alt at dette ikke skal gjøres før de er ca. 8 mnd. Hunden hylte, men ja, nappe skulle vi.). Ville sympatien vært like stor da? Ville denne kommende oppdretteren vært en like ufølsom og vanskelig person da?

Nå har ikke akkurat trådstarter fått ensidig sympati og støtte akkurat. Tvert om vil jeg si. Det mangler ikke på kritikk av trådstarter. De fleste "støtteerklæringene" begrenser seg til ganske vage "trist historie" innlegg. Og selv fra oppdretters side kan vel neppe dette kalles solskinnshistorie.

Apropo napping så påstås det jo at dette ble gjort på instruks fra oppdretter. Om vi her snakker om en dårlig oppdretter, dårlig forvert eller kanskje rett og slett dårlig kommunikasjon skal jeg ikke ta stilling til, men du bruker sitatet totalt ut av sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, jeg sitter og tenker at denne fremstillingen er skrekkelig ensidig - en sak har alltid to sider, og vi har bare hørt den "forsmåddes" side av saken.

For eksempel biten med mailen som ble lagt ut på hjemmesiden til fôrverten - til spott og spe - og sikkert med tilhørende kommentarer. Kanskje den mailen kom fra en oppdretter? Kanskje den kom fra en som oppdretteren til valpen kjente? Kanskje var oppdretter til valpen enig med hva mailskriveren sa? Vi vet jo ikke.

Men en ting vet jeg, hadde jeg satt ut en hund på fôr til en person som i offentlig fora gikk i totalt forsvar for avl på uregistrerte hunder, og også i sin argumentasjon angrep oppdrettere på generelt grunnlag - ja - da hadde jeg blitt skeptisk og det spørs om jeg ikke da hadde gitt beskjed om at vi neppe kom til å kunne samarbeide om hunden og at jeg da gjerne ville ha den tilbake, eventuelt så fikk fôrvert kjøpe ut hunden.

Skal man ha hund på fôr så handler det mer om samarbeid enn noe annet, og begge parter må føle at de kan samarbeide om hunden. Nei, fôrvert behøver ikke å kunne noe om avl og oppdrett osv. - men om de ikke vet noe om det så bør de i alle fall ikke uttale seg offentlig før de i det minste har en viss kunnskap om emnet (ref. at vedkommede i tråden ETTER at alt var lagt ut av både det ene og det andre har kommet til at det kanskje ikke er så lurt å avle slik og sånn allikevel).

Nå skal det sies at det å avle uregga Jack Russel neppe er særlig kriminelt eller ansett som spesielt useriøst, tross alt har rasen blitt regga først de to siste årene og selv den dag i dag er det vel ikke spesielt uvanlig at man avler på uregistrerte hunder.

Men det er noe med at man er bastant og ufin om ting man egentlig ikke kan særlig om og også slenger ut beskyldninger mot folk som argumenterer imot som kanskje har vært litt vanskelig å tåle i denne sammenhengen i alle fall.

Når jeg nå har lest gjennom denne tråden så forstår jeg at jeg har velsignet heldig med flotte valpekjøpere og oppgående fornuftige fôrverter som jeg kommer godt overens med. Og det er helt tydelig at jeg gjør lurt i å ikke være mindre nøye i fremtiden.

Det som er så rart med sånne ting som dette det er at det alltid er oppdretteren som er dum og slem, til tross for at det garantert er holdt tilbake informasjon samt at man ikke har hørt oppdretters versjon av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det hadde vært mest redelig å droppe rasenavn. Er noen reellt interessert i rasen og lurer på hvem det er, kunne man tatt det opp i en privat melding for eksempel.

Nei, alle er ikke ute på nettforum heller. Vil forøvrig bare minne om at slike nettfora regnes på lik linje med aviser etc, og at dersom man navngir og beskylder folk, så kan man møte reaksjoner. NKK har i sin tid vel utestengt medlemmer fra å delta på sine aktiviterer på grunn av navngivning og beskyldninger... nå var det en som opererte med eget fullt navn, akkurat som fullt navn på en dommer som ble hevdet å ha gjort ditt og datt.

Vil man gjøre noe konkret og redelig, så bør man kanskje ta saken opp - med et forbrukerkontor, med raseklubben, med Norsk Kennel Klub. Svertekampanjer der det blir lett å identifisere oppdrettere, og det faktisk bare er udokumenterte påstander, er ikke i mine øyne veien å gå - selv om det er fristende uforpliktbart.

Ja, vil man advare generelt mot fôrvertsavtaler - så gjør det generelt. Vil man rette oppmerksomhet mot et bestemt rasemiljø, får man følge normale spilleregler.

Alle saker har vel gjerne to sider, og vi får som oftest bare høre den ene. Dette med fôrvertavtaler og andre avtaler som ikke konkret var en rett frem kjøp/salg-avtale (det kunne være avbetaling, ymse betingelser knyttet til kjøp, etc) er noe av det som skapte mest bråk av alt i min gamle raseklubb, og det jeg vel noterte meg da var at det ofte dreide seg om veldig naive kjøpere/fôrverter... eller også kjøpere/fôrverter som ikke var så enkle og greie de heller.

Og hvilken kategori faller hvem ned i? På et forum som dette kjenner ingen av oss noen av partene, antar jeg - så hvordan bedømme ting da?

Forøvrig kunne det, i gamleklubben, gå galt enten det dreide seg om de litt kjipe "luringene" av noen oppdrettere som lurte de naive, eller de gode, seriøse oppdretterne som ikke skjønte at de støtte på et mareritt av en fôrvert før etterpå. Derimot var det alltid nokså interessant når luringoppdretteren møtte på fôrvertmarerittet, de fortjente hverandre liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle er ikke ute på nettforum heller. Vil forøvrig bare minne om at slike nettfora regnes på lik linje med aviser etc, og at dersom man navngir og beskylder folk, så kan man møte reaksjoner. NKK har i sin tid vel utestengt medlemmer fra å delta på sine aktiviterer på grunn av navngivning og beskyldninger... nå var det en som opererte med eget fullt navn, akkurat som fullt navn på en dommer som ble hevdet å ha gjort ditt og datt.

Tja, aviser berøres av VærVarsom-plakaten, men det kan vel være greit for oss alle å følge den. Men avisene ja, de går jo ekstremt mye lengre enn trådstarter i identifisering av personer enn det som er tilfelle her. Skal man bruke dem som referanse kan man jo bare slå fast først som sist at trådstarter er på ekstremt trygg grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan reaksjonen hadde vært jeg, om eieren til denne hunden hadde skrevet her først? Fortalt om den "håpløse" (antageligvis, i hennes øyne) fôrverten som planla å ha valper på sin uregistrerte JRT, som nappet valpen fra den var 3 mnd gammel selv om man egentlig ikke skal gjøre det før de er 8 mnd, til tross for at valpen hylte (trådstarters egne ord: Jeg nappet pelsen hennes etter anvisning fra eier da hun var 3 mnd, enda det står over alt at dette ikke skal gjøres før de er ca. 8 mnd. Hunden hylte, men ja, nappe skulle vi.). Ville sympatien vært like stor da? Ville denne kommende oppdretteren vært en like ufølsom og vanskelig person da?

Ville du, trådstarter, satt pris på den skepsisen visse av oss ytrer da, til å bare høre en side av saken?

Bare for å kommentere akkurat dette: At man skal vente til valpen er 8 mnd er bare tull. En dvergschnauzer som ikke hadde blitt nappet før da hadde sett ut som en diger ulldott og hadde nok også begynt å røyte. At hunden hyler på trimmebordet har mer med at situasjonen er uvant og den som napper kanskje er litt hardhendt i behandlingen. Jeg har jo selv ei på tre måneder som jeg har begynt å nappe nå. Har jeg henne på trimmebordet så hyler og bæljer hun også, men får hun sitte på fanget så får jeg nappe uten at hun protesterer i det hele tatt. Akkurat dette handler om tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke akkurat trådstarter fått ensidig sympati og støtte akkurat. Tvert om vil jeg si. Det mangler ikke på kritikk av trådstarter. De fleste "støtteerklæringene" begrenser seg til ganske vage "trist historie" innlegg. Og selv fra oppdretters side kan vel neppe dette kalles solskinnshistorie.

Det er vel akkurat det jeg sier, er det ikke? At OM det var denne eieren som hadde lagt ut historien først, så ville kanskje hun som startet denne tråden vært glad for at "vi" ikke svelger historier rått når vi bare har fått den ene siden? Noen solskinnshistorie er det ikke uansett hvordan vi vrir og vender på det, det er det vel liten tvil om?

Apropo napping så påstås det jo at dette ble gjort på instruks fra oppdretter. Om vi her snakker om en dårlig oppdretter, dårlig forvert eller kanskje rett og slett dårlig kommunikasjon skal jeg ikke ta stilling til, men du bruker sitatet totalt ut av sammenheng.

Hele denne historien virker å være "ute av sammenheng", hva veit vi egentlig om hva som har skjedd? Det kan ha vært mer bak enn at ts legger ut en mail på en hjemmeside og på et forum (noe som forøvrig ER ufint gjort uansett, hvis folk vil diskutere i all offentlighet, så blir vel spørsmålene/diskusjonen tatt opp i full offentlighet?), det er jo det som er greia - vi VET ikke sammenhengen.. Det høres for enkelt ut at denne eieren bare dukker opp på trappa en dag og henter hjem en valp fordi at ts tilfeldigvis er uenig med eieren i en "fillesak"..

EDIT:

Tja, aviser berøres av VærVarsom-plakaten, men det kan vel være greit for oss alle å følge den. Men avisene ja, de går jo ekstremt mye lengre enn trådstarter i identifisering av personer enn det som er tilfelle her. Skal man bruke dem som referanse kan man jo bare slå fast først som sist at trådstarter er på ekstremt trygg grunn.

hehe - Nå sier jo trådstarter selv at det ikke var meningen å henge ut noen, men å oppfordre folk til å være forsiktige og påpasselige i forhold til forvertsavtaler - da har vel strengt tatt hverken rase eller alder på valpen noen journalistisk verdi? Men klart, bildet av lille søte valpen hjelper jo ts sak, vi skjønner alle at det er vondt å miste et sånt nurk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene fikk nylig gjennomgå fordi de liksom ikke identifiserte, men likevel bragte nok opplysninger om "Lommemannen" til at enhver som klarer et kjapt søk i skattelistene fant navnet hans - fordi formue og inntekt særlig i en avis var nøye spesifisert. Nei, det stod ikke direkte - men var lett tilgjengelig et par tastetrykk unna. Omtrent som her.

Identifisering ellers... for å si det slik: Avisene er svært klar over både lover og regler og ansvar, og foretar bevisste valg - selv når de eventuelt tramper over. Det er også snakk om en tilsvarsrett; at motparten har rett til å bli kontaktet og komme til orde, og at det bør/skal skje; ellers blir det et problem å skrive om saken - som da bør ha så stor offentlig interesse at det er "verdt det", ikke minst hvis det er en privatperson.

Derimot har det rast en sterk debatt om nettutgavene deres, hvor det er diskusjonsforum, nettopp på grunn av en rettssak som nå pågår. Løse påstander, grove beskyldninger som ikke underbygges, eller - for den saks skyld er sanne, anonyme "leserbrev" (altså nettinnlegg) etc... mye rart der som ikke holder mål. Men det behøver ikke være "ulovlig" for at det skal få konsekvenser:

Norsk Kennel Klub eller, for den saks skyld en raseklubb, kan vel utelukke denslags "bidragsytere" fra å delta i sine aktiviteter, dersom de opptrer på en slik måte at de er til skade for klubbens virksomhet eller lignende. Det har vel vært noen forsøk på diskusjoner om dommere og deres opptreden, og om de var under påvirkning av et eller annet mens de dømte, som har kommet svært på kanten i andre hundeforum - og da bør man være klar over mulige konsekvenser, og at klubben kan velge å reagere med utestengelse for eksempel.

Det er jo synd, dersom trådstarter fremdeles liker rasen, om hele schnauzermiljøet skal involveres på grunn av en noe uheldig fremgangsmåte - og hun kanskje risikerer å ikke få kjøpt andre steder på grunn av ubetenksomhet/lite nettvett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd, dersom trådstarter fremdeles liker rasen, om hele schnauzermiljøet skal involveres på grunn av en noe uheldig fremgangsmåte - og hun kanskje risikerer å ikke få kjøpt andre steder på grunn av ubetenksomhet/lite nettvett?

At hun kan ødelegge for seg selv er nå en sak, og det kan hun i såfall ikke skylde på andre for. Men hun kan også ødelegge for en oppdretter siden schnauzermiljøet ikke er så himla stort. Det kryr som sagt ikke av oppdrettere nord for Trondheim av nevnte farge. Jeg har allerede sett en hjemmeside hvor en annen oppdretter har kastet seg på denne bølgen, sannsynligvis uten å ha snakket med eier om dennes side av saken (ja, jeg har kontaktet eier og fått den andre siden av saken som ikke overraskende avviker fra ts' uttalelser) - kanskje i tanke om en konkurrent mindre?

Eier burde kanskje ha kommet med sin side av saken på nettforumene også, og fortalt hva som var bakgrunnen? Men det hadde vel blitt en heldagsjobb siden dette er spredt på så mange forskjellige forum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har opplevd akkurat det samme som deg, bli fratatt en forhund med en begrunnelse som jeg stillte meg totalt uforstående til. Men skjønner likevel ikke hvorfor du starter en slik vendetta som du gjør. Du ødelegger jo bare for deg selv!!

Å avle på en uregistrert hund fremstår jo ikke akkurat som seriøst...Ser du har omgjort denne avgjørelsen, men gjorde du det før el etter at bebisen var henta hjem av eier?

Min hovedfokus med hund har vært å konkurrere i lydighet, men har da full forståelse for at eier primært ønsket å ha hunden på utstilling. Det er jo defor de setter hunder på for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager VIRKELIG om noen har greid å finne ut hvem som eier valpen, ut fra det jeg har skrevet. For det første, hadde jeg ikke tenkt på at det GIKK an å finne det ut ut fra kun en rase. For meg var dette bare en måte å omtale hunden på, uten å bruke navn på den. Jeg har ikke engang trodd at det var mulig å være så sykelig opptatt av snusk, at man kunne begynne å grave om det her. Det var saken, og ikke noe annet enn saken, som var viktig for meg.

Men så var det ganske vanskelig å unngå at den ble personlig, fordi at jeg var så følelsesmessig berørt av det hele. Jeg har skrevet det på alle forum, at eier av hunden er en trivelig dame, det er situasjonen som ble vanskelig og trasig.

Men går det inn? NEEEEEI.

For det andre, valpen var fem mnd denne dagen: barna mine var gjort obs på det, og det var kun en personlig verdi for oss. Det har ingen ting å si for noen her inne. Dere finner ikke valpekull registrert på denne datoen. Sånn er det bare. Noe mere kan jeg jo ikke si, for da blir sikkert det også galt.

Er det ikke innlysende at eieren av hunden (SOM FOR P..IKKE ER OPPDRETTER), har et helt annet syn på saken enn meg? Det er jo to forskjellige fokus. To forskjellige forutsetninger for å se. Jeg ber ikke om at NOEN skal synes synd på meg. Jeg ønsker bare å belyse en sak, som ble belyst ut fra mine forutsetninger. Og cluet var å være obs når man skal sette hund ut på for/ ha hund på for. Det er ikke alle som er så proffesjonelle i sitt hundehold, at de ikke blir følelsesmessige berørt. :heart:

Det er bare så innmari synd at hundemiljøet skal være preget av sånn megge-faktor. Folk VIL lese skitt og snusk og ikke sak. Og da blir det skitt og snusk og ikke sak. Hadde det vært flere menn her inne, så hadde det nok vært heeelt anneledes.

Veldig synd at det blir så misoppfattet hva som er budskapet. For jeg ønsker ikke hundens eier NOE vondt eller negativt. Hun har flotte hunder og driver på en seriøs måte. Det var kun situasjonen og denne hendelsen som ble vanskelig. Har alle fått det inn med teskje nå? HUNDENS EIER ER EN FLOTT DAME, SOM DET IKKE TRENGER Å ADVARES MOT. JEG VAR UHELDIG, OG JEG ER LEI MEG. OG JEG HÅPER AT INGEN ANDRE OPPLEVER DET SAMME.

Schanuzer? Ja takk. Jeg har oppdretter hvis jeg ønsker en av denne rasen. En som har forstått at det er SAAAAAK, ikke person. Blir så innmari frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :heart: .. Blir litt provesert når du sier at det burde være flere mannfolk her inne, men jaja...

Jeg skjønner at du blir frustrert. Det er det verste som finst når du blir fratatt noe, og ikke helt skjønne grunnen for at det hele skjedde. Samme hva som blir fratatt uten forklaring.. Det er felt.

Jeg må si at jeg skjønner at du blir frustrert over det hele. Og jeg synes at det er bra noen sier i fra. Du visste tydeligvis ikke at folk greide å spore opp slike ting, med så lite info. Nå vet du det. Jeg håper du har lært. Men du må tåle at folk sier i fra til deg også.. Om hva de synes.

Skal være litt masete jeg nå. Det finst MANGE sider av en sak. Det er derfor det er så lett å bli forvirret. Mistforståelser oppstår lett. Og ¨når folk sitter bak en dataskjerm og skriver, så blir det enda lettere å bli mistforstått. Netopp fordi du ikke får sett reaksjonene til folk osv...

Man lerer av sine feil. Og jeg synes at du bør åpne øynene for andres synspunkter på saken. Og tenke grundig gjennom det. Men det virker som du har lert i alle fall. Og det er bra!

EDIT:

Folk er ikke sykelig opptatt av snusk heller. Hadde du snakket dritt om en spesiell rase som jeg vet om her i distriktet, så hadde jeg med en gang visst hvilken. Folk som er opptatt av hund, de er opptatt av hund. Så enkelt er det. Derfor er det faktisk lett å tenke seg til hvilken person det er snakk om. Visst du kjenner mange nok personer å plukke ut i fra.

Og jeg vet med meg selv at noen personer tåler jeg rett og slett ikke. Mens andre igjen kanskje "forguder" dem. Det kommer ann på øyet som ser. Bare pass på så du ikke blir blenda av det flotte lyset som de stråler ut.. Alle har sine skyggesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det er vanskelig å få formulert seg på en slik måte at en får frem buskapet, ja. Og samtidig prøve å forklare hvordan det hele føles.

Mulig at jeg er treig, men jeg skjønner ENDA ikke hvordan folk kan finne ut hvilken spesifikk person dette er snakk om. Det er flere som har hunder på samme alder... i samme rase... i samme farge... med forskjellige oppdrettere... Men uansett, eier er en flott dame, ingen ting galt med henne. Så vet noen hvem hun er, så vet de det.

Jeg tåler at folk sier fra til meg. Det er helt i orden. Men prøv nå å lese lengre opp i tråden da, hvor jeg sier at det ikke er noe galt med eier. Og likevel fortsetter hakkingen på akkurat dette. Det gjør meg jo frustrert da. Det nytter liksom ikke å si noe. Særlig en her inne har jo riktig hengt seg fast. Konstant hakk i plata.

Jeg skal ikke skrive mere på denne tråden. Life goes on. Sånn er det jo bare. :heart:

Har jo noe å være glad for, den hunden som er MIN og bare min. Verdens beste, selvfølgelig.

Å avle på en uregistrert hund fremstår jo ikke akkurat som seriøst...Ser du har omgjort denne avgjørelsen, men gjorde du det før el etter at bebisen var henta hjem av eier?

Å avle på min ureg. hund var ikke aktuelt FØR valpen var henta hjem av eier. Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ny JRT som var registrert etterhvert. Nå blir dette bare fremskyndet. :D

hvit dvergschnauser da......?

Den hyggeligste damen i hele oppdrettermiljøet som jeg noen gang har vært i kontakt med, har hvite, ja. IKKE fordi at hun støttet meg, men fordi at hun forklarte ting på en skikkelig måte, og hun har ikke pratet skitt om NOEN. Og må være den første som har stått for en slik opptreden. Herlig. Hun er godt eksempel på mennesker som hundemiljøet er tjent med. Og nå vet sikkert ALLE hvem denne damen som har HVITE er. Det er i alle fall en hyggelig dame. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fremdeles ikke, jeg. Er du sur og sint på eieren som hentet valpen, eller er du ikke? Plutselig er hun verdens mest ålreite menneske, etter at du var rasende på henne i trådstarten... Hva er det du vil? At du skal kunne øse ut din frustrasjon og "advarsel" mor å ha fôrhund, men når noen prøver å gå dine påstander litt i sømmene, så backer du fullstendig ut og så var egentlig ikke noe av det første du sa helt sånn likevel. Iallfall ikke sånn generellt. Nei, vet du hva. Hvis noen hadde tatt fra meg noen av bikkjene mine, ville jeg aldri noensinne sagt at de var det minste flotte. Det ville vært en masse galt med dem, men aller aller først, ville jeg gått meg selv i sømmene og prøvd å finne ut hva det var jeg hadde gjort galt som fikk noen til å komme og hente mine hunder. For det er alltids noe, ikke sant?

EDIT: Dessuten er det eneste snusket som er bragt på banen her, ditt eget. Hvilket annet snusk enn det du har bragt på banen, kan du se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fremdeles ikke, jeg. Er du sur og sint på eieren som hentet valpen, eller er du ikke? Plutselig er hun verdens mest ålreite menneske, etter at du var rasende på henne i trådstarten... Hva er det du vil? At du skal kunne øse ut din frustrasjon og "advarsel" mor å ha fôrhund, men når noen prøver å gå dine påstander litt i sømmene, så backer du fullstendig ut og så var egentlig ikke noe av det første du sa helt sånn likevel. Iallfall ikke sånn generellt. Nei, vet du hva. Hvis noen hadde tatt fra meg noen av bikkjene mine, ville jeg aldri noensinne sagt at de var det minste flotte. Det ville vært en masse galt med dem, men aller aller først, ville jeg gått meg selv i sømmene og prøvd å finne ut hva det var jeg hadde gjort galt som fikk noen til å komme og hente mine hunder. For det er alltids noe, ikke sant?

EDIT: Dessuten er det eneste snusket som er bragt på banen her, ditt eget. Hvilket annet snusk enn det du har bragt på banen, kan du se?

Ja, Ida, jeg kan se. Denne var gjort med overlegg;-). Fordi at det viser litt av mentaliteten her inne:-))))))

Jeg har prøvd å stave SAKEN. Og LEI meg fordi at hunden ble hentet hjem. PERSONEN er det ikke noe galt med. Nei, hun er ikke "verdens mest alrighte menneske" for meg. Men hun kan være det for andre. Ser du forskjellen? Jeg er IKKE sur og sint. Jeg er bare trist og lei. Jeg har ikke kjent sinne en eneste gang. Jeg har bare syntes at det var trist.

Og det gale jeg har gjort, det ser jeg helt klart: jeg synes at bastarder er like mye verdt som champions :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Dessuten er det eneste snusket som er bragt på banen her, ditt eget. Hvilket annet snusk enn det du har bragt på banen, kan du se?

I grunnen veldig bra sakt. Det er jo du som har startet hele spetakelet. Og folk er ute etter sannheten (ikke i snusk). Hele greia virker jo litt rar. I noen innlegg får jeg følelsen av at du fårstår, mens i andre.. Tja. jeg blir i alle fall forvirra. De fleste folk er ikke ute etter snusk.. Som jeg sa. :heart: . Det er jo først og fremst du som baksnakker her.. Uansett om det ikke er navn tilstede.. Og så er det vi som snusker og er trangsynte.

Men du har i alle fall dine meninger, så har jeg mine. Jeg velger selv om jeg vil bli påvirket. Du sier du er i mot forhunder. Okei. Da er det greit da. OG JA.. Vi har skjønt at du synest personen som tok fra deg "din" egen hund er en ok person. Men da velger du å ikke skaffe deg flere forhunder da. For det er tydeligvis ikke din greie. Men det kan vere andres greie. Netopp fordi andre har ulikt syn som deg. Jeg selv ville ikke tatt i mot en forhund før jeg visste hva som var forventa av meg. Slik at jeg på best mulig måte kunne gjøre oppdretter glad (og hunden selvfølgelig).

Så da har du i grunnen fått ut dine meninger da.. Eller? Så vi kan sette strek her. Vi vet jo ikke egentlig hva som har skjedd her engang. Vi kjenner ikke oppdretter. Vi kjenner ikke deg. Vi vet jo tross alt ingenting. Lurer i grunnen på hva oppdretter synes jeg. Jeg synes ikke det er rart at folk er kritsiske i det hele. Men ja... Mine meninger. Adre tenker kanskje noe helt annet.

Men det er jo en grunn for at oppdretter valgte å hente hunden. Uansett hva du sier. Grunnnen vet ikke jeg.... Det beste hadde jo vert om oppdretter selv fikk sakt sitt. Dermed så slipper vi å lage våre egne konklusjoner om hva som egentlig har skjedd. Men det beste hadde jo vert om du snakket med oppdretter selv, for så å finne det ut. I stedet for å diskutere med folk som egentlig ikke vet en dritt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel jeg som har hakk i plata, og ja, jeg fant raskt ut hvilken eier og hund det er snakk om. Poenget mitt er at når jeg så raskt fant det ut så kan alle finne det ut hvis de vil. Dersom det er sak og ikke eier som du ønsker å belyse så kunne du latt være å legge ut denne informasjonen. Men jeg vet ikke helt jeg, hva man skal ta det for når du ikke tror at dette er mulig?

Men over til noe annet, hjemmesiden din. Du sier at denne plutselig ble stengt. En seriøs isp stenger ikke sider uten pålegg fra myndighetene. Nå vet jeg ikke om du har eget domene eller er på en gratisside. På gratissider kan de noen ganger ha i avtalen at de kan si opp avtalen uten forvarsel eller begrunnelse. Vil derfor anbefale deg å registrere eget domene hos en av de større aktørene som har gode kunnskaper og rutiner ved klager fra andre. Da unngår du at siden din blir stengt uten varsel, men også her kan du få pålegg om å fjerne navn hvis du henger ut privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel jeg som har hakk i plata, og ja, jeg fant raskt ut hvilken eier og hund det er snakk om. Poenget mitt er at når jeg så raskt fant det ut så kan alle finne det ut hvis de vil. Dersom det er sak og ikke eier som du ønsker å belyse så kunne du latt være å legge ut denne informasjonen. Men jeg vet ikke helt jeg, hva man skal ta det for når du ikke tror at dette er mulig?

Men over til noe annet, hjemmesiden din. Du sier at denne plutselig ble stengt. En seriøs isp stenger ikke sider uten pålegg fra myndighetene. Nå vet jeg ikke om du har eget domene eller er på en gratisside. På gratissider kan de noen ganger ha i avtalen at de kan si opp avtalen uten forvarsel eller begrunnelse. Vil derfor anbefale deg å registrere eget domene hos en av de større aktørene som har gode kunnskaper og rutiner ved klager fra andre. Da unngår du at siden din blir stengt uten varsel, men også her kan du få pålegg om å fjerne navn hvis du henger ut privatpersoner.

Takk LinnKr, konstruktivt. (IKKE sarkastisk ment). Jeg la ikke ut navn på siden min, men hunderase, slik som her. Jeg hadde en gratisside, men har gjort som du sa, og skaffet meg et domene. Mye lært siden jeg la ut denne tråden, og jeg synes godt vi kan avslutte her. Jeg TRODDE ikke at det var mulig at noen fant ut hvem hundeeier var, nei. Jeg er ny når det gjelder å ha hund i et miljø. Jeg har bare hatt "kosehund". Jeg har ikke vært i noe miljø før, og skjønner etterhvert en del saker og ting... :rolleyes: Og til dere som tar det slik at jeg "advarer mot forvert". På en måte ja, jeg sier: ha klare avtaler. Ikke vær like naive som jeg har vært. Og det kan funke. Ikke se bare ytterpunkter, er dere snill. Jeg mener ingen ytterpunkter. Jeg er ganske så avrundet. Så hvis dere kan lese det avrundet, så takk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på et konsist svar på mitt innlegg. Kanskje en smule medfølelse på min opplevelse m forvertavtale...du er ikke alene om å ha vondt i hjertet...

du hadde en JRT fra før? har fått snusen i at denne dvergschnauseren du hadde på for ikke var husren.....? 5 mnd?

merkelig...

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde en JRT fra før? har fått snusen i at denne dvergschnauseren du hadde på for ikke var husren.....? 5 mnd?

merkelig...

Å.. Kan du slutte? personen sier selv nå at hun vil sette strek over det hele. Og hun har LÆRT av sine feil. Ingen er feilfrie. Kjenner bare jeg blir så irritert nå. Jeg har gjort MANGe feil med min første hund også. Men jeg har nå lært av dem, og jeg er åpen for andres synnspunkter. Nemlig for at jeg vil lære mer, og gjøre ting så rett som mulig.

Så.. Er det nødvendig å forsette å hakke på folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde en JRT fra før? har fått snusen i at denne dvergschnauseren du hadde på for ikke var husren.....? 5 mnd?

merkelig...

Hvis du antyder at jeg ikke har "gjort jobben min" med å få hunden husren, så kan jeg jo fortelle deg HVA jeg har gjort. Så får det være opp til deg å DØMME om det er rett eller galt.

For det første har jeg hatt hund hele mitt liv. Det er dette som omhandler mer enn kosehund og jakthund som er nytt. Jeg er vokst opp med labrador retriver. Faren min sin narkohund. Og så hadde jeg først en Norrbottenspets tispe selv. Stående jakt, storfugl, du vet. Deretter en setter. Så det har vært hund i hele mitt liv. Og ingen av dem har gjort fra seg inne til de var så gammel som denne valpen.

Så hva gjorde jeg med valpen. For det første, så var jeg hjemme med den. Jeg var ikke i jobb de to første mnd av tiden jeg hadde henne. Deretter så gikk jeg ut med henne når hun hadde sovet, når hun hadde spist, når hun hadde lekt, når hun "stakk seg vekk", og når det var en stund siden sist hun hadde vært på do. Hvis det var noe mere jeg kunne ha gjort, så please, tell me. Ja, og så vasket jeg alle mattene mine hver gang hun hadde tisset på dem da. Jeg hadde papir og oxyspray på flaske som jeg tørket opp med. Og på de mest brukte stedene vasket jeg etter med eddikkvann. Så det er sikkert min feil at hunden ikke er husrein. Nei, jeg sa det til eier, at jeg synes at hun var treig med å skjønne den greia der. Jeg har vært i kontakt med veterinær for å spurt om det kunne være noe galt, og vet. sa at noen var bare sene med å bli modne på det området. Så kunne jeg gjort noe mer? Jeg vil gjerne lære noe nytt!

Det er sikkert min feil om denne hunden ikke vil gå i ringen, for det hjelper jo ikke at jeg hadde proffe folk rundt meg som så henne gå, og som synes at hun beveget seg nydelig. Det er sikkert min feil om hun er for liten eller for stor, men det er nok ikke min fortjeneste om hun er riktig foret. Det er sikkert min feil om hun ikke blir sånn som tenkt, for jeg har SIKKERT gjort noe feil på ETT eller annet vis.

Ett eller annet sier meg at jeg vet hva slags hund du hadde på for, og at det var en sørgelig historie, ja. Den hadde SIKKERT klumper i pelsen. (Ironisk ment, for NEI, jeg tror ikke hun hadde det. Jeg tror bare at av og til er livet rett og slett urettferdig, uten at man kan gjøre det døyt med det). Jeg bare gir opp! Takk til dere som har sendt meg meldinger. Det har vært kjempegreit å få akkurat i denne tiden.

Hadde håpet på et konsist svar på mitt innlegg. Kanskje en smule medfølelse på min opplevelse m forvertavtale...du er ikke alene om å ha vondt i hjertet...

Du skal få et konsist svar på ditt innlegg. Det å miste en hund, om den hentes tilbake eller om den plutselig dør av en eller annen grunn, tror jeg føles like vondt. Det er ikke hvordan hunden forsvinner, ut av livet ditt som er cluet, det er AT den forsvinner. Og hvis den blir hentet tilbake, og det i tillegg føles urettferdig, at du føler at du har gjort alt du kan, alt du makter og alt i den aller aller beste mening, så føles det ikke bare vondt. Da føles det forferdelig grusomt. Jeg er egentlig kommet dit at jeg ikke ønsker å delta i dette miljøet lengre. At det var bedre før, når jeg var bare sammen med venner med mine med våre hunder. At vi gikk på jakt, gikk tur i skauen, dro i fjæra å badet, trente agility på marka, laget spor hjemme eller i skauen, uten må delta i noe som for meg, virker som et miljø som man blir skadeskutt i. Slik JEG har opplevd det (og nå snakker jeg kun ut fra egne erfaringer). Jeg har hatt hest i 16 år. Jeg har sittet som leder i en hestesportsklubb. Jeg har vært med i andre miljøer, uten at jeg noen gang har hørt folk si så mye stygt om andre på så kort tid. Jeg har hørt hunder ganger mere negative utsagn, enn det jeg har hørt positive. Jeg tror (og det er fremdeles bare noe jeg tror, ikke noe jeg påstår), at det er en sammenheng med denne tøffe tonen som jeg har møtt, og dette med kontrakter. "Du er ikke enig med meg, eller du er ikke god nok. Da tar jeg hunden fra deg, selv om du har gjort alle ting rundt hunden på beste måte". Eller "For meg er det viktig å komme opp og frem. Du er grønn på dette som jeg driver med, og da sinker du meg". Dette er bare tanker, ikke påstander om at det faktisk er slik det er.

Så kan man tenke så mye man vil, gråte så mye man vil. Jeg kommer aldri til å glemme min forhund. Slik som du sikkert ikke kommer til å glemme din. Bare det å se på bildene av henne, får meg til å gråte. Slik som jeg har sett på bilder av dem som har måttet gå til hundehimmelen, og grått. Jeg sier IKKE dette for å få sympati eller for at noen skal synes synd i meg. Hunden kommer ikke tilbake av den grunn. Jeg vil ikke engang ha en ny hund av samme rase som henne. Ingen kan noen gang ta hennes plass. Men sånn er det. Har vi lært noe? Jeg tror jeg har lært MASSEVIS. Blant annet har jeg lært at jeg er så myk, at jeg vil aldri fungere sammen med hverken oppdretter eller andre som har en tøff og proffesjonell tone ovenfor sine dyr. Jeg krymper meg når hunder står på bordet med halen mellom beina å skjelver. Jeg så en slik episode sist i dag. Jeg ønsker noe annet. Og da er det bare en ting å gjøre: kjøpe sin egen hund. Og er du den jeg tror du er, så har du vel den i boks:-). I så fall: bare gode lykkeønsker herfra.

Dobbelpost, mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde en JRT fra før? har fått snusen i at denne dvergschnauseren du hadde på for ikke var husren.....? 5 mnd?

merkelig...

Øh?? Er det UNORMALT om valper ikke er husrene (!) når de er 5 mnd? Og hva har det å si? Så lenge hunden BLIR husren, har det da vel ingen betydning hvor lang tid det tok? Hvorfor er det så merkelig egentlig, at 5 mnd gamle valper ikke holder seg i all evighet? Tror du bør seriøst sjekke opp litt fakta og erfaringer med andre før du uttaler deg om ting du tydeligvis IKKE har noen som helst peiling på overhodet! :)

Til din opplysning, så er det faktisk noen som bruker lengre tid enn andre på å bli husrene, uten at det trenger å være noe galt med verken hunden eller eieren/fôrverten eller vaskemidler eller noe annet. Det bare er sånn. Hvis du har tenkt å være ufin med ts, så bør du heller finne noe annet å hakke på, for dette er da virkelig av INGEN betydning. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...