Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvertsavtaler.


Tuva3

Recommended Posts

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Det var ingen kull for fem måneder siden, denne personen er jo enda ikke oppdretter. Jeg skjønner ikke hvorfor folk som ikke tror på historia orker å kommentere? Og jeg skjønner virkelig ikke dere som " ikke skjønner" hvorfor denne historia blir lagt ut. Det er jo for at den skal nå ut til andre, slik at andre ikke blir lurt. Det er klart dere her på forumet innser faren ved en slik avtale, og vet at man skal være kritisk. Men det finnes da også hundeeiere som ikke er medlem på noe forum, og som ikke er så erfart som dere eller? Synes dere bare slike historier skal bli gjemt og glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter visst litt langt inne men jeg prøver igjen:

Selvfølgelig kan man diskutere slike hendelser - men det er alltid minst to sider av en sak og man bør heller ikke legge ut informasjon som kan identifisere noen som ikke kan forsvare seg. Det handler om helt vanlig folkeskikk det.

Jeg vet hvor hunden kommer fra og det er en av årsakene til at jeg lett kunne identifisere eier, siden jeg vurderte å hente hund fra samme oppdretter. I tillegg er som nevnt rasemiljøet i Norge ikke så stort slik at man gjerne har vært innom hjemmesiden til veldig mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter visst litt langt inne men jeg prøver igjen:

Selvfølgelig kan man diskutere slike hendelser - men det er alltid minst to sider av en sak og man bør heller ikke legge ut informasjon som kan identifisere noen som ikke kan forsvare seg. Det handler om helt vanlig folkeskikk det.

Jeg vet hvor hunden kommer fra og det er en av årsakene til at jeg lett kunne identifisere eier, siden jeg vurderte å hente hund fra samme oppdretter. I tillegg er som nevnt rasemiljøet i Norge ikke så stort slik at man gjerne har vært innom hjemmesiden til veldig mange andre.

Selvfølgelig er det to sider av samme sak, det er vel noe alle vet? Nå kan jo oppdretter fortelle en helt annen historie, uansett kan ingen av dere være sikker på hva som har skjedd? Kan dere vel? Nå er det slik at jeg er nær venninne med trådstarter, og kan bekrefte forholdet. Det er ment å være til hjelp for andre som vurdere slike avtaler: VÆR KRITISK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen kull for fem måneder siden, denne personen er jo enda ikke oppdretter.

Jeg regner med at valpen ble født for fem mnd siden, da det står skrevet i første innlegget:

Så kom dagen da eier skulle hente hunden for å stelle pelsen til valpens første utstilling. Det var 11. februar 2008. Hunden var nøyaktig 5 mnd denne dagen.

Men det er kanskje en unøyaktig forklaring det og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likevel ingen som helst problemer med å identifisere oppdretteren selv om jeg ikke kjenner henne.

Hva så? Personen blir ikke identifisert i denne tråden, langt derifra faktisk. At du klarer å leke detektiv og finne frem til hvem det må være er mindre interessant. Det er ikke akkurat lagt frem så mye informasjon at alle kan finne ut hvem det er uten betydelig egeninitiativ.

Jeg har ikke akkurat tenkt å stille meg opp forran barna mine å dra i hunden :)

Nei, selvsagt skal du ikke dra i hunden, men vise vedkommende døra og si ifra at dette får vi diskutere i morgen. Beklager, men jeg kan virkelig ikke forstå at du lar vedkommende komme inn i huset, plukke opp valpen, gi deg 600kroner og så kjøre avsted igjen. Sa du i det hele tatt at dette ikke var ok for deg?

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Personen blir ikke identifisert i denne tråden, langt derifra faktisk. At du klarer å leke detektiv og finne frem til hvem det må være er mindre interessant. Det er ikke akkurat lagt frem så mye informasjon at alle kan finne ut hvem det er uten betydelig egeninitiativ.

Det tok meg ikke mange minuttene, og da regner jeg ikke med at det tar så lang tid for andre heller. Og nei, det kreves ikke spesielt mye detektivarbeid. Det kryr ikke akkurat av registrerte oppdrettere av rasen nord for Trondheim. Saken er jo at dersom ts ikke ville henge ut eier hadde hun ikke trengt å nevne rase og det hadde ikke vært en sak. Jeg ser på dette som mangel på folkeskikk, og det har jeg sagt ifra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg ikke mange minuttene, og da regner jeg ikke med at det tar så lang tid for andre heller. Og nei, det kreves ikke spesielt mye detektivarbeid. Det kryr ikke akkurat av registrerte oppdrettere av rasen nord for Trondheim. Saken er jo at dersom ts ikke ville henge ut eier hadde hun ikke trengt å nevne rase og det hadde ikke vært en sak. Jeg ser på dette som mangel på folkeskikk, og det har jeg sagt ifra om.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ut all informasjon. Jeg synes folk skal få høre om dårlige erfaringer med oppdrettere. Det finnes nok av baksnakking i hundemiljøer, kanskje hadde det vært bedre å fått alt ut i lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ut all informasjon. Jeg synes folk skal få høre om dårlige erfaringer med oppdrettere. Det finnes nok av baksnakking i hundemiljøer, kanskje hadde det vært bedre å fått alt ut i lyset?

Det ville vel vært baksnakking selv om man la ut fullt navn vel?

Baksnakking handler ikke om skjulte identiteter, men at vedkommende man snakker OM, ikker er tilstede. Ergo bør man få opdretter hit på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ut all informasjon. Jeg synes folk skal få høre om dårlige erfaringer med oppdrettere. Det finnes nok av baksnakking i hundemiljøer, kanskje hadde det vært bedre å fått alt ut i lyset?

Kanskje det heller hadde vært en idè for forvert og eier å sette seg ned og snakke sammen istedenfor? Og da aller helst i forkant! Hvis disse to hadde gjort akkurat det hadde kanskje ikke situasjonen oppstått i det hele tatt.

Men igjen: man må veldig gjerne diskutere forvertavtaler og oppdrettere som ikke fungerer. Men man henger ikke folk ut på forum som lett kan identifiseres og som ikke er tilstede og komme med sin side av saken. Akkurat det handler (igjen) om noe så elementært som folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det heller hadde vært en idè for forvert og eier å sette seg ned og snakke sammen istedenfor? Og da aller helst i forkant! Hvis disse to hadde gjort akkurat det hadde kanskje ikke situasjonen oppstått i det hele tatt.

Men igjen: man må veldig gjerne diskutere forvertavtaler og oppdrettere som ikke fungerer. Men man henger ikke folk ut på forum som lett kan identifiseres og som ikke er tilstede og komme med sin side av saken. Akkurat det handler (igjen) om noe så elementært som folkeskikk.

Personen kan ikke lett identifiseres for de fleste her inne, men for de som er nysgjerrige nok, så ja da er det vel mulig. Jeg tror denne personen er fult klar over diskusjonene som foregår, hvorfor denne personen ikke svarer kan en jo lure på. Meeen nok om det.

Dere må gjerne fortsenne å gnåle om at personen er lett gjenkjennelig osv, det er ikke et som er poenget i det heeele tatt. Uansett som oppdretter så må man regne med å bli snakket om, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt ut all informasjon. Jeg synes folk skal få høre om dårlige erfaringer med oppdrettere. Det finnes nok av baksnakking i hundemiljøer, kanskje hadde det vært bedre å fått alt ut i lyset?

Personen kan ikke lett identifiseres for de fleste her inne, men for de som er nysgjerrige nok, så ja da er det vel mulig. Jeg tror denne personen er fult klar over diskusjonene som foregår, hvorfor denne personen ikke svarer kan en jo lure på. Meeen nok om det.

Dere må gjerne fortsenne å gnåle om at personen er lett gjenkjennelig osv, det er ikke et som er poenget i det heeele tatt. Uansett som oppdretter så må man regne med å bli snakket om, mener nå jeg.

Og du syns at forskjellen på "man må regne med å bli snakket om" og baksnakking er?? Og hvorfor må oppdrettere regne med å bli baksnakket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du syns at forskjellen på "man må regne med å bli snakket om" og baksnakking er?? Og hvorfor må oppdrettere regne med å bli baksnakket?

Jeg sa ingenting om oppdrettere må regne med å bli "baksnakket", men som oppretter må en regne med å bli snakket om. Man kommer i kontakt med mange mennesker som oppdretter, og personer vil ha både gode og dårlige erfaringer vil jeg tro. Det kan både være positivt og negativt, men jeg vil tro det er rimelig vanlig at en oppdretter har et omdømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen kull for fem måneder siden, denne personen er jo enda ikke oppdretter. Jeg skjønner ikke hvorfor folk som ikke tror på historia orker å kommentere? Og jeg skjønner virkelig ikke dere som " ikke skjønner" hvorfor denne historia blir lagt ut. Det er jo for at den skal nå ut til andre, slik at andre ikke blir lurt. Det er klart dere her på forumet innser faren ved en slik avtale, og vet at man skal være kritisk. Men det finnes da også hundeeiere som ikke er medlem på noe forum, og som ikke er så erfart som dere eller? Synes dere bare slike historier skal bli gjemt og glemt?

Så hensikten med å legge ut dette er altså å advare folk med mindre erfaring enn oss her inne - og som ikke er medlemmer på noen forum - mot å inngå slike forvertsavtaler... Da er det selvsagt naturlig at man legger ut historien på et forum der målgruppen sannsynligvis IKKE befinner seg. Smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det som blir gjort her er helt legalt. Det er jo flott at noen advarer mot dårlige fôrvertavtaler.

Og om jeg hadde hatt interesse for denne rasen, så hadde nok også jeg prøvd å finne ut hvem oppdretter/eier var. Da hadde jeg i hvertfall kunne inngå eventuel avtale med denne oppdretter/eier med sunn skepsis, eventuelt velge bort videre kontakt og heller funnet en annen. Så ”fæl” og egoistisk er jeg…

Trist historie, men ikke enestående, dessverre. Det er mange ”spesielle” mennesker blant oss som driver med hund, gitt. Men – litt rettferdiggjøring, det er nok mange dårlige fôrverter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg i hvertfall kunne inngå eventuel avtale med denne oppdretter/eier med sunn skepsis, eventuelt velge bort videre kontakt og heller funnet en annen. Så ”fæl” og egoistisk er jeg…

Det står vel ikke her at jeg hadde droppet oppdretter? Det står at jeg hadde hatt en sunn skepsis, kanskje spesielt til denne oppdretter selvfølgelig. Men slike tråder kan også "minne" meg og andre på at man bør være nøye på avtaler uansett hvilken avtale man inngår og med hvem. Jeg tar gjerne opp "sladder" når det gjelder det meste generelt. Til syvende og sist er det JEG selv som bestemmer hva jeg velger å tro og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ville vurdert å droppe denne oppdretteren uten at vedkommende hadde fått kommet med sin side av saken viser vel hvor skadelig slike tråder kan være..

Er det ikke bedre å være føre var, enn å plutselig sitte der med skjegget i postkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ikke her at jeg hadde droppet oppdretter? Det står at jeg hadde hatt en sunn skepsis, kanskje spesielt til denne oppdretter selvfølgelig. Men slike tråder kan også "minne" meg og andre på at man bør være nøye på avtaler uansett hvilken avtale man inngår og med hvem. Jeg tar gjerne opp "sladder" når det gjelder det meste generelt. Til syvende og sist er det JEG selv som bestemmer hva jeg velger å tro og ikke.

Nå skrev jeg vurdert å droppe, slik du selv sier med andre ord - gjør jeg ikke? :)

Er det ikke bedre å være føre var, enn å plutselig sitte der med skjegget i postkassa?

Tja.. Selv er jeg av den formening at det er best å oppføre seg redelig - det være seg forvert eller oppdretter. Og her er det kun en av aktørene som har opptrådt uredelig og hengt ut den andre. Den andre aktøren har valgt å ikke ta diskusjonen på et offentlig fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg vurdert å droppe, slik du selv sier med andre ord - gjør jeg ikke? :)

Flisespikke bittelitt: På lik linje som jeg ville vurdert å droppe andre oppdrettere, som jeg kanskje ikke engang hadde hørt noe om tidligere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi må ikke fortelle noen som helst historier uten å sørge for at alle personene i historien befinner seg på samme nettside!

Syns det er en trist historie og at trådstarter får ufortjent mye pepper. Det er ikke alle som reagerer i en slik situasjon med å føyse oppdretter ut av døra og ta kontroll over situasjonen!

Så syns det er ok at historien legges ut, men er forsåvidt enig i at det ikke trenger å gjøres slik at oppdretteren kan identifiseres (selv om jeg er bombesikker på at uttalelser som "valpen var nøyaktig 5 mnd. denne dagen" ikke er puttet inn med hensikt at folk skal sitte og søke opp oppdrettere som hadde kull da og da).

Edit: Jeg skal ikke uttale meg om hvordan trådstarter har handlet i forhold til uregistrerte hunder, avl, meninger og slikt, for jeg fikk ikke helt med meg den røde tråden i alle innleggene. Det jeg mente hvertfall, var at det er trist at en oppdretter bare drar og henter hunden sånn uten videre, og at det skal bli sånn for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her med en smule vett i skallen som ikke skjønner at ts legger ut sin laaaaange søøøøøørgelige historie for å henge ut valpens eier! Synes dette er mere en advarsel til oppdrettere som har tenkt å sette hund ut på for..for guds skyld-se opp for ondskapsfulle forverter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her med en smule vett i skallen som ikke skjønner at ts legger ut sin laaaaange søøøøøørgelige historie for å henge ut valpens eier! Synes dette er mere en advarsel til oppdrettere som har tenkt å sette hund ut på for..for guds skyld-se opp for ondskapsfulle forverter..

... Sa "fustina" i sitt aller, aller første innlegg.. Mystisk..? Ikke alle har omtalt Tuva3 som ts gjennom denne tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...