Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport


Synne N

Recommended Posts

Kali virker som hun er veldig uinteressert i apportbukken når det gjelder å plukke den opp, men hvis jeg hiver den så blir hun med en gang gira. Det eneste problemet er at hun tygger veldig på den. Spørsmålet mitt er da: burde jeg la henne få hente den når hun tygger slik at hun kan bygge opp interessen eller skal jeg bare prøve å trene videre sli vi har gjort før?

Jeg frykter at hun vil danne en uvane at det er greit å tygge på den. Jeg belønner henne ikke for det, men det blir en belønning i seg selv bare å få løpe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde min hund aldri fått lov til å hente eller bære en apportbukk så lenge de tygger. Det er totalt uønsket her, og jeg er veldig nøye med det. Jeg ville jobba mer med det å holde fast skikkelig, og ikke latt henne hente den før hu har lært seg å holde den fast skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så god ide jeg heller egentlig, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å øke interessen hennes. Jeg har prøvd ganske lenge nå med all slags godbiter og leke. Hun løfter den av og til, men det er bare hvis hun har ekstremt lyst på belønning, ikke fordi hun er noe særlig gira på den.

En apportbukk er av tre og brukes i bruks og lydighetskonkurranser :)

Du kan få kjøpt en i de fleste dyrebutikker og flere plasser på nettet.

feks her

http://www.hundeutstyr.no/butikken/apportbukk-p-106.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønnet selv om han tygde på apportbukken fordi jeg trengte å få opp motivason i øvelsen og la han føle at han fikk det til. Nå må det nevnes at jeg generelt ikke bryr meg om "små"feil og jeg har en hund som finner på noe annet om det blir for mye terping på "kjedelige" ting. Hadde jeg trent for konkuranse ville jeg ikke tillatt tygging.

EDIT: Du kan jo evt. belønne det for å få opp interesse, og så trene det bort, men det ser jeg ikke for meg blir noen enkel jobb.

Randi: En apportbukk er en gjenstad hunden henter, som oftest laget i tre, plas eller metall. Som regel formet med en stang og to klosser på endene. Altså en kloss på hver ende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så god ide jeg heller egentlig, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å øke interessen hennes. Jeg har prøvd ganske lenge nå med all slags godbiter og leke. Hun løfter den av og til, men det er bare hvis hun har ekstremt lyst på belønning, ikke fordi hun er noe særlig gira på den.

Hvordan har du trent det inn? Og hvordan er hu ang leker og godiser generelt? Bare litt interessert, eller generelt veldig gira på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent det inn? Og hvordan er hu ang leker og godiser generelt? Bare litt interessert, eller generelt veldig gira på det?

Jeg har trent det inn ved shaping. Hun fikk masse godbiter i begynnelsen bare for at hun luktet på det osv. Jeg har kun trent det inn med godbiter(hun er ikke så veldig matglad), men det er litt vanskelig å belønne med leke siden det tar så lang tid at hun mister konsentrasjonen. Hun liker drakamp og ball, og det litt av og på om hun vil ha godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent det inn ved shaping. Hun fikk masse godbiter i begynnelsen bare for at hun luktet på det osv. Jeg har kun trent det inn med godbiter(hun er ikke så veldig matglad), men det er litt vanskelig å belønne med leke siden det tar så lang tid at hun mister konsentrasjonen. Hun liker drakamp og ball, og det litt av og på om hun vil ha godbit.

I mitt hode så skal det gjeveste være å levere apportbukken til meg. Ikke å løpe etter den. For farta inn teller også, om man skal plukke på detaljene.

Har du hatt apportbukken liggende på gulvet/bakken og jobba det derifra, eller holdt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode så skal det gjeveste være å levere apportbukken til meg. Ikke å løpe etter den. For farta inn teller også, om man skal plukke på detaljene.

Har du hatt apportbukken liggende på gulvet/bakken og jobba det derifra, eller holdt den?

Jeg vil jo at det ska være det gjeveste, men problemet er jo ikke at hun ikke kommer inn med stor fart, men at hun tygger på den mens hun løper mot meg. Så jeg tror ikke det er hoved prioriteringen akkurat nå. Det beste hadde jo vært hvis hun ble motivert med en gang hun bare så apportbukken.

Jeg la den først på gulvet, men etterhvert som hun holdt den så hadde jeg den i hånden slik at jeg kunne dra i mot for å få henne til å holde bedre fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...