Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble nektet å kjøpe valp pga at hun var lesbisk


Fillerya

Recommended Posts

Oppdretteren må jo ha vært fullstendig "tjukk i hue" for å ha innrømmet noe slikt (uansett hva den selv syntes)...

Men det kostet han/henne endel ti-tusen'er å gjøre det, så vedkommende har vel kanskje fått som fortjent, da. Lurer på om det har gitt noen etter-reaksjoner fra SKK etterpå...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum kenneleier som SA rett ut hva det var. Det gjelder å pakke det inn, er det så?

En bekjent avverget å selge en valp til et par da hun møtte begge to "live" - men han sa da ikke rett ut at "mannen din er usympatisk og virker ufølsom", men fant en måte å komme seg rundt det - og fremdeles ikke la paret få en valp med seg. Etter å ha sett hvordan de håndterte de voksne hundene såvel som valpene hjalp ikke førsteinntrykket fra diverse telefonsamtaler <_<

Det er mange fordommer der ute, og sånn er det bare. Men det hjelper vel neppe på folk som kenneleieren sine oppfatninger, når det lesbiske paret går til sak for å "få retta si"? Ja, noen vil kanskje lære seg å ti mer stille, men det endrer jo ikke grunnholdningene - det som sitter inni.

Oppdrettere er vel en stand like variert som den norske befolkning, og når man møter "Stutum-utgaven" så mener jeg personlig at det beste er å gå videre. Jeg synes man nokså raskt "kjenner lusa på gangen"... selv etter en telefonsamtale, og er det ikke helt riktig så prøver jeg heller å lete et annet sted, som valpekjøper altså. Har truffet nokså "underjordiske" oppdrettere gjennom årene, og har vel ikke hatt den største lysten til å ha hund derfra - så da er det jo jeg som "diskriminerer" og ikke vil ha hund fra et sted der møkka ligger i lag fordi oppdretter ikke evner normalt renhold i sin egen heim.

Hvem skal ha "rett" til å kjøpe en valp? Og hvis man nektes å kjøpe valp når oppdretteren ser en i levende live, selv om vedkommende ikke sier noe, kan man da gjøre noe?

Vi har jo diskutert her inne før om ikke-etnisk norske valpekjøpere, såvel som ulike forventninger til oppdrettere. I motsetning til en vanlig "butikk" så har vel ikke oppdrettere "plikt" til å selge til noen som helst? Så hva skal SKK gjøre? Jeg holdt på ikke å få kjøpe valp fordi jeg jobbet, skal jeg føle meg diskriminert som yrkeskvinne av et gammeldags syn på kvinnerollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det var HELT PÅ SIN PLASS at oppdretter ble satt på plass med bøter. menneskers legning har INGETING med om mann er en god hunde eier eller ikke.

fordomsfulle og idiotiske menneske!!!

dessuten blir det feil å sammenligne seksuell legning og karriere...eller?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter sa en gang at et homofilt par hadde spurt "får vi kjøpe hund av deg?" Fordi de hadde blitt avvist et annet sted.

Skulle jeg valgt tror jeg homofile/lesbiske par hadde stått på drømmelista av valpekjøpere, de fleste behandler jo hundene som sine egne barn (det gjør andre også for den saks skyld ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...