Gå til innhold
Hundesonen.no

Blod i avføring..


Zoey

Recommended Posts

Jeg har hørt litt snakk om blod i avføring i det siste, og lurer bare litt på noen tilg ang dette..

Er jo lett å se hvis det er friskt blod, da er det jo rødt mot bajse, men har hørt at det også kan være mørkt, nesten svart, men hvordan ser man det da hvis hunden har mørk avføring fra før av..?

Er det lett å oppdage, eller er det sånn som må "graves" i for å se om det er noe?

Hmm.. Kanskj merkelig å spørre om, men er nysgjerrig, så da må man jo bare spørre da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gammelt" blod i avføringen er ikke bra, og kan være vanskelig å se. Hatt det en gang på en hund med skikkelig matforgifting. Til slutt kom det kun "svart" blod ut når hun skulle på do, og hadde vi venta noen timer lenger med å dra til vet. hadde vi mista henne. Ikke direkte på grunn av blodet, men fordi hun var så syk

Friskt blod er sjelden noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk blod kan være parasitter eller tarmsykdom, men da vil man gjerne merke mer. F.eks. at hunden mister matlyst. Ellers kan frisk blod skyldes mye av det samme som hos mennesker. Hemmorider osv...

Mørkt blod stammer oftest fra lenger opp i tarmen og faktisk helt opp til mage. Mørkt blod vil ofte merkes i avføringen som en "svart" kake. Det er rett og slett blod som har størknet. For å si det slik, når det er blod, så vil du ikke være i tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget blod i Buddys avføring flere ganger, men bestandig i forbindelse med diare, oppkast og dårlig matlyst. Blodet har vært rødt og friskt, men har vært hos dyrelegen en gang pga det. Da sa dyrelegen at det er ganske vanlig at hundene begynner å blø når de har mye diare.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget blod i Buddys avføring flere ganger, men bestandig i forbindelse med diare, oppkast og dårlig matlyst. Blodet har vært rødt og friskt, men har vært hos dyrelegen en gang pga det. Da sa dyrelegen at det er ganske vanlig at hundene begynner å blø når de har mye diare.. :)

Det er rett og slett tarmen som får sår pga diarèen; hard belastning kan man si! Har merket det hos Tulla også, så hvis hun har diarè (med eller uten blod) går jeg ikke til dyrlegen (varer den veldig lenge til tross for tiltak blir jo saken en annen). Gikk til dyrlegen med det noen ganger før, men til slutt trodde jo dyrlegen hun hadde et større problem enn bare diarè (som kunne forklares veldig naturlig, siden hun hadde spist råtten siloball :rolleyes: )..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...