Gå til innhold
Hundesonen.no

Søndagsmiddag til hunden. Eller hverdag om man vil.


ida

Recommended Posts

Her i huset har vi i perioder hunder som skal fôres opp, eller som av en eller annen grunn ikke tar til seg nok næring i forhold til aktivitet. Ikke så ofte, men det hender. Akkurat nå har jeg en liten herremann som er tynn som ei høvelflis og litt vrien i matveien. Skulle tro at en som er vokst opp på andres søppel spiser hva som helst, men neida, fint skal det værra! Her kommer et par varianter som skal dekke over temaet "tynn og skranten med noe stusslig pels":

To never tørrfôr helles i matkoppen

En dæsj leverpostei, en barneskje naturell yoghurt, en dæsj matolje, en rå eggeplomme, litt lunket vann røres godt sammen i et glass og helles over tørrfôret.

La det stå til svelling akkurat lenge nok til at smaken er trukket inn i tørrfôret, men settes ned mens de enda er kruspete inni.

Serveres med friskt vann!

Alternativet er å blande tørrfôr og V&H, men hva gjør man ikke når fryseren er tom før helgen og lommeboka likeså!

Har dere noen andre forslag til skikkelig "skjemme-bort-bikkja-mat"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vel i grunn sagt at matvergreren ikke bør skjemmes ytterligere bort i matveien jeg da... Det er sikkert litt sårt å tenke på hva han tidligere har levd på osv, og ja, han er ett tynt skrakleværk, men jeg tror du tjener svært lite på å gi en allerede matvegrer, disse herremåltidene.. Han vil vel mest sannsynlig ikke bli MINDRE kresen av det i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vel i grunn sagt at matvergreren ikke bør skjemmes ytterligere bort i matveien jeg da... Det er sikkert litt sårt å tenke på hva han tidligere har levd på osv, og ja, han er ett tynt skrakleværk, men jeg tror du tjener svært lite på å gi en allerede matvegrer, disse herremåltidene.. Han vil vel mest sannsynlig ikke bli MINDRE kresen av det i hvert fall...

Bla bla bla. :D Nå kommer du og ødelegger alt :P . Neida, jeg vet det, men det er veldig koselig å pusle rundt dette vidunderbarnet og det tenker jeg å fortsette med litt til. Det er ei til her som også er svært fornøyd med dietten, men hun får halve porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk min lille søte koseklump, rå hjortebiff blandet sammen med tørrfòret, og ei resteskive med ekte ovnsbakt leverpostei og hun åt og lurte på å få mer.

Litt rå kjøttdeig sammen med tørrfòret når vi har kjøttdeig til middag er nammis, brødskive med leverpostei og ellers alt som er godt :D da koser hun seg her. Spiser jo også VogH sammen med fòret ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her får alt vi har tilovers, med mindre det er for krydret, når jeg laver mad får de grøntsagsrester, dem der vil have det, og hvis jeg skærer kotteletben af kotteletter, får de det, nogle gange så får de et helt kyllingeben med kød på, eller kjøttdeig, de får alt der er tilovers, og ofte laver jeg så der er ekstra, da hundene får menneske mad som natmad, før vi går i seng.

Edit: i Danmark fik de meget mere kød og ben, end de får nu efter vi er flyttet til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på med blanding av høyenergifor, valpefor og vanlig adult for til Aro da jeg skulle fete han opp. Han kunne spise opp i mot 2 kg tørrfor til dagen, men ikke pokker om han la på seg, så jeg har egentlig ingen gode tips. Aro la ikke på seg og holdt seg stabilt over 20 kg før han ble kastrert i en alder av nesten tre år.

Men hvor tynn er han? Det er jo forskjell på farlig tynn, for tynn og tynn. (I min verden hvertfall.)

Har ikke noe foringsproblemer med knøttis, hun er ikke for tynn, bare skranglete og rar. :P Men skal hun skjemme bort får hun rent kjøtt og masse gobiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor tynn er han? Det er jo forskjell på farlig tynn, for tynn og tynn. (I min verden hvertfall.)

Han var jo bare skinn og bein da vi fant ham. Nå er han igrunnen bare litt for tynn, men mangler mye muskelmasse. Så parallellt med normal dose fysisk fostring, får han to måltider om dagen. Ikke så store måltider, men litt fett og protein ekstra. Nå spiser han opp all maten sin til begge måltidene og da er jeg igrunnen fornøyd. Det er og har alltid vært slik her at bikkjene bytter matskål når de er ferdig med å spise av sin egen og da er det veldig lurt for hun som slett ikke må legge på seg noe mer at hans er tom! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt tankegangen din Ida, lille grekeren trenger å skjemmes litt bort :P

Mat til å vokse på er blant annet rått egg i blandet rå kjøttdeig/V&H valpefôr. Lille krølle elsker kombinasjonen elgkjøtt og geitemelk, -det er det beste han vet! :P

LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten porsjon V&H (skal man legge til litt, må man trekke fra litt), kokt ris, hvitløkskyllingavskjær fra middagen, saus som kyllingen har ligget i med masse hvitløk i, bernaisesaus hvis vi har hatt det, ølgjær og litt olje! Bland sammen og nyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på med blanding av høyenergifor, valpefor og vanlig adult for til Aro da jeg skulle fete han opp. Han kunne spise opp i mot 2 kg tørrfor til dagen, men ikke pokker om han la på seg, så jeg har egentlig ingen gode tips. Aro la ikke på seg og holdt seg stabilt over 20 kg før han ble kastrert i en alder av nesten tre år.

To kg tørrfor om dagen uten å legge på seg? Hvilken rase er Aro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver søndag er vi hos mormor og spiser middag og da får Chicka litt av den middagen vi spiser, mormor syntes det er så koselig at Chicka får middag hun også.

Her hjemme får hun skjelden rester, ris osv kan hun få, men jeg prøver å holde det sånn at hun kun får maten sin på hverdager også får hun "søndagsmiddag" av mormor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kan stjeles, ting som ikke skal spises, eller hva som helst, bare mutter har spist på det først og sjekka at det ikke er giftig....

Jeg holder med skranglebeinet jeg asså, skeptisk til mat, altså med mindre jeg kan stjele det, for det er morro, og jeg kan altids trykke det i meg, bare for å skjule alle spor liksom..

Men ellers lurer jeg på om mutter skal lure i meg noe vitaminer eller noe hver gang hun disker opp med noe ekstra digg..

Her om dagen kom hu drassende med rå lever.. og jeg mener:er dere klar over hvor guffen konsistens det er på rå lever?!?

Trur hu blir litt skuffa da, når jeg ikke giddet å spise det, så som regel slikker jeg litt på det, bare for å gjøre henne glad!

Mutter bare ser på meg hu, rister på hue og sier atte jeg er vel ikke mynde for ikkeno.. hehe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festmiddag hos oss :

Når jeg lager fersk suppe så tar jeg alltid et par øser over tørrföret, kokt oksekjøtt, kraft og kokte gulerøtter går ned på høykant.

Ellers skjemmer jeg de bort hver eneste dag med noe godt over tørrföret, alt fra V&H til kokt lever, fiskefileet og vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tenkte jeg å lage et ekstra godt kveldsmåltid, og samtidig litt godbiter til treninga. Buddy er et matvrak som spiser det meste , men pga en kneoperasjon og lite mosjon har matlysten blitt litt borte. Så da dro jeg på butikken å kjøpte et par kyllingfileer, skjærte de opp i småbiter og stekte de. Har aldri hatt en ivrigere hund med på trening :ahappy: Til kvelds fikk han kylling med agurk, paprika og noen skalker med leverpostei. Jeg bruker¨å gi han middagsrester over foret av og til noe som faller veldig i smak. Men det er såklart kjøtt, kylling og fiskepudding som er favorittene, gjerne blandet med litt saus og grønnsaker. :rolleyes:

Elsker å skjemme han bort med god mat, men passer på å ikke gjøre det for ofte da han slutter å spise tørrforet. Tror det er viktig med litt variert kost :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...