Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppbløtt eller tørt tørrfòr?


Elinhe

Recommended Posts

Svigerfaren min passer min kjære Enya av og til og hadde med seg henne på besøk til noen bekjente. De hadde besøk av en oppdretter som sa at en hund kunne få magevrenging hvis den bare fikk tørt tørrfòr. Fordi det samlet seg som en klump i magen hvis det kun ble servert tørt. Så hun anbefalte å alltid bløte opp fòret med varmt vann, la det trekke inn og så servere. Dette har ikke jeg hørt før, men denne damen skal visst ha drevet oppdrett i mange år. Vet at hunden ikke skal ha mat rett før eller rett etter trening.

Er det noe i det hun sier? Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfaren min passer min kjære Enya av og til og hadde med seg henne på besøk til noen bekjente. De hadde besøk av en oppdretter som sa at en hund kunne få magevrenging hvis den bare fikk tørt tørrfòr. Fordi det samlet seg som en klump i magen hvis det kun ble servert tørt. Så hun anbefalte å alltid bløte opp fòret med varmt vann, la det trekke inn og så servere. Dette har ikke jeg hørt før, men denne damen skal visst ha drevet oppdrett i mange år. Vet at hunden ikke skal ha mat rett før eller rett etter trening.

Er det noe i det hun sier? Hva gjør dere andre?

ja det kan den... spesielt store hunder. hvis du legger en tørrforkule i vann, og lar den svelle, så ser du at den kan mangedobble str sin. denne prossessen bør skje før den når hundens mage :hyper: jeg lar det svelle natten over, i kaldt vann. det beholder smaken da... men mine er ikke kresene, og jeg gir mest vom og hundemat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Svigerfaren min passer min kjære Enya av og til og hadde med seg henne på besøk til noen bekjente. De hadde besøk av en oppdretter som sa at en hund kunne få magevrenging hvis den bare fikk tørt tørrfòr. Fordi det samlet seg som en klump i magen hvis det kun ble servert tørt. Så hun anbefalte å alltid bløte opp fòret med varmt vann, la det trekke inn og så servere. Dette har ikke jeg hørt før, men denne damen skal visst ha drevet oppdrett i mange år. Vet at hunden ikke skal ha mat rett før eller rett etter trening.

Er det noe i det hun sier? Hva gjør dere andre?

Jeg tror ikke dette er grunnen til at en hund får magedreining, men det kan nok være en medvirkende årsak.

Hunden min fikk tidligere uoppbløtt tørrfor, men det har jeg aldri gitt henne etter at hun fikk magedreining og kommer aldri til å gi det til noen senere hunder heller. Hunden min fikk for på kvelden, lenge etter at vi hadde vært ute og gått. Midt på natta vekket hun meg og måtte ut. Hun brakk seg, men det kom ikke noe annet enn slim opp. Når jeg kjente på magen hennes var den spendt som et trommeskinn. Heldigvis skjønte jeg hva det var og vi kom oss til veterinær i femtida på natta. Når hun så ble pumpa, over 7 timer (!) etter hun hadde fått kveldsmaten var fortsatt ikke tørrforkulene skikkelig oppbløtt. Veterinæren sa at tørrforet antagelig var en av årsakene til magedreininga og anbefalte meg å alltid bløte foret. Nå tror ikke jeg at tørrfor er eneste årsak til magedreining, men det er nok en sterkt medvirkende årsak. Og da kan jeg ikke forstå at man lar være å bløte det for sikkerhetsskyld. Når det gjelder tannstein finnes det andre måter å få bukt på dette.

Dette har forøvrig vært diskutert før, så hvis du søker finner du sikkert mer om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å legge fôret i bløt før til hunden min, men hun nektet plent å spise fôret.

Men hun kan bruke evigheter på et måltid siden hun bevisst tygger en og en knott. Har ikke sett henne sluke maten sin, annet enn når det er andre hunder som også får maten sin samtidig. I slike situasjoner bruker hun null tid på å få i seg porsjonen sin. Derfor unngår jeg å fôre henne i nærheten av andre hunder om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en regel jeg følger:

Vått: Når hundene skal brukes. Både pga væske inntaket (dehydrering) og "hurtigere" fordøyelse.

Tørt: Når hunden skal forholde seg rolig 3-4 timer. For å ta tannsten.

Men vær forsiktig med å tilsette for varmt vann i föret da det kan ødelegge enkelte vitaminer i föret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har forøvrig vært diskutert før, så hvis du søker finner du sikkert mer om temaet.

Jeg psøvde å søke etter det, men fant ingen tidligere tråd om dette. Men jeg ble nå litt klokere nå uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å gi oppbløtt fôr uansett, fordi hunden da utnytter maten bedre, væskebalansen i hundens krop blir ikke forstyrret og forskning viser at det at det ikke er en fordel med tørt fôr når det kommer til tannstein, så det anbefales å gi oppløttfôr for å unngå tannstein også.

Men ikke bruk varmt vann over 50 grader for det er det ikke alle vitaminene som tåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...