Gå til innhold
Hundesonen.no

Melk til hunden

Kjellis

Recommended Posts

Skrevet

Hei, satte ned frokostblandingrestene fra datteres kveldsmat til hunden, og han slukte i seg all melken rimelig kjapt. Dagen etterpå fyllte jeg en skål med melk og han var helt vill etter dette.

Er melk sunt for hunder også?

Han er virkelig glad i melk så hadde vært artig om han kunne få mye av det.

Skrevet
Her er en tråd om temaet. Men svaret er nei, det er ikke sunt for hunden. Vanlig melk inneholder laktose og det han gi diarè.

Takk for linken!

Aj, det var synd, for han er jo så glad i melk.

Han har derimot ikke hatt diare eller dårlig avføring i løpet av disse 3 dagene han har fått en dose melk.

Skrevet

Kumelk er byget opp på en helt annen måte enn hundemelk er. Skal du (av en eller annen merkelig grunn) gi hunden din melk, så gi den geitemelk...

Skrevet

Tullball! Eneste grunnen til at hunder eventuelt ikke tåler melk, er fordi de har sluttet å få det! Og da slutter de å produsere ensymer som bryter ned bla laktose, og da får man diarè. Hvis man fortsetter å gi valpen melk med jevne mellomrom når den kommer fra oppdretter, vil den aldri få diarè av melk. Man kan også venne de på å tåle melk senere. Min hund reagerer ikke i det hele tatt på melk, hun fikk også frokostblanding her om dagen.

Noen hunder er allergiske til melk, men sånn er det jo med alt spiselig/drikkelig; så de teller vi ikke med. :hyper:

Skrevet

Må si jeg er litt enig med Huldra her, min hund er med i fjøset og der blir det jo alltis sølt noe melk på gulvet. Den melken drikker han, i tillegg til at han kan finne på å drikke på kattene sin melk. Vi har aldri merket noen ting på han, annet enn at ahn faktisk har fått flottere pels :hyper:

Skrevet
Må si jeg er litt enig med Huldra her, min hund er med i fjøset og der blir det jo alltis sølt noe melk på gulvet. Den melken drikker han, i tillegg til at han kan finne på å drikke på kattene sin melk. Vi har aldri merket noen ting på han, annet enn at ahn faktisk har fått flottere pels :hyper:

Hehe! Hunder hadde vært merkelig skrudd sammen om de kunne drikke melk som valp, men ikke som voksen (nå snakker jeg om hunder som jevnlig får melk/variert kosthold). Ser for meg at en hund som har fått melk hver dag plutselig, dagen den fyller ett år, får diarè av melken, for DA tåler den ikke melk mer..! :rolleyes: Det er jo ganske logisk at det ikke er sånn det fungerer, hvis man først tenker seg litt om.. :lol:

Skrevet
Melk er spebarnsmat, og ingen voksne individer har noe som helst behov for melk...

Og mennesket er vel den største konsumenten av spebarnsmat da. :hyper:

En ting er at de ikke trenger det, en annen ting er om de tar skade av litt melk. Da jeg jobbet som avløser, så hadde jeg med hundene mine i fjøset, og de fikk alltid melk når vi var ferdig med stellet. Og de hadde aldri noen problemer med løse mager eller noe...

Skrevet
Og mennesket er vel den største konsumenten av spebarnsmat da. :hyper:

Ja faktisk så er vi det. Etter fylte 3 år så har ikke mennesket behov for melk og melkeprodukter.

Derimot så er det sinnsykt godt med melk og yoghurt og fløte og ost og alt mulig, så vi drikker/spiser det lell :lol:

Skrevet
Og mennesket er vel den største konsumenten av spebarnsmat da. :lol:

Det er vel egentlig bare i vår kultur at melk er noe folk drikker ? :hyper:

Skrevet

Kumelk er for kalver. Men her i landet har vi vokst opp med en hær av husmorskolelærerinner og utdaterte ernæringseksperter som trodde at melk var sunt, og det tar visst mange generasjoner før folk forstår at det er en misforståelse.

Skrevet
Det er vel egentlig bare i vår kultur at melk er noe folk drikker ? :hyper:

Aner ikke, men de har vel kuer i andre land og? Vi tar vel ingen skade av å drikke det? Om man ikke lider av noe allergi mot laktose eller noe da.... Men det gjelder jo med all mat...

Skrevet

hunden min får kefir melk blandet i tøff for som er bløtt opp til det een måltidet sitt !

det er bra for hunden, nå har hun hatt det sånn fra hu kom fra oppdretter da:P

eneste forksjellen er at jeg har trappa ned til en gang om dagen nå som hu er snart 5 mnd :)

og hun elsker det =)

Skrevet

Hallo!

Er det INGEN som reagerer på at valper skal ha en strengt regulert dose kalsium for ikke å få en for rask skjelettvekst med eventuelle påfølgende skader?? Og hva er det i melk? Masse av?? KALSIUM, ja!

Dessuten er jeg HELT enig med de som sier at melk er for kalver, brystmelk for babyer og hundemelk for hunder...Babymat, og hver til sitt bruk. Melkeprodukter inneholder i tillegg til laktose (melkesukker) melkefett som ikke ser ut til å være no særlig for kroppen, men yogurt/surmelk, oster og sånt er visst ikke like galt.

Jeg er ikke hysterisk, og ville ikke tatt kvelden om Kaos fikk i seg en slant (mannen min lar ham slikke yogurtboksen og jeg liker det ikke, men det er jo hans hund også, og den ca 1 teskje pr dag får gå...) men å helt ukritisk gi "masse" melk...vel, det synes jeg ikke er noe særlig...

Når det gjelder voksne hunder så har de jo inget som helst behov for melk, fett og sukkerproblematikken er den samme og ...vel... hva er poenget, sånn utover litt "kos"?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...