Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerkurs til helga med Neal Wallis

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

I helga skal jeg på kurs med ham. Klikkerkurs.

Vi skal ha to økter, der en økt er med innlæring av ny øvelse, og en med enten en konkurranseøvelse eller problematferd. Planene var å gå med Nirm, men siden jeg ikke har så voldsomt med nye ting å lære han, så vurderer jeg å gå med Vida i stede. Hu er det jo en haug med ting å lære.

Så jeg lurte rett og slett på om folk her har gått kurs med Neal før, og veit om det er noen felt han er spesielt dyktig på som jeg virkelig BØR utnytte å få gått igjennom med ham.

Edit: Mest relevant for oss er da vanlig konkurranselydighet og RIK lydighet...

• 3 weeks later...
Skrevet
I helga skal jeg på kurs med ham. Klikkerkurs.

Vi skal ha to økter, der en økt er med innlæring av ny øvelse, og en med enten en konkurranseøvelse eller problematferd. Planene var å gå med Nirm, men siden jeg ikke har så voldsomt med nye ting å lære han, så vurderer jeg å gå med Vida i stede. Hu er det jo en haug med ting å lære.

Så jeg lurte rett og slett på om folk her har gått kurs med Neal før, og veit om det er noen felt han er spesielt dyktig på som jeg virkelig BØR utnytte å få gått igjennom med ham.

Edit: Mest relevant for oss er da vanlig konkurranselydighet og RIK lydighet...

Merete Andersen var observatør ved ett av hans kurs og her hun er jo en av de dyktigste som vi har på området.

Her kan du lese litt hva hun syns:

http://kreativtrening.blogspot.com/2007_08_01_archive.html

Skrevet
Merete Andersen var observatør ved ett av hans kurs og her hun er jo en av de dyktigste som vi har på området.

Her kan du lese litt hva hun syns:

http://kreativtrening.blogspot.com/2007_08_01_archive.html

Jeg var heller ikke imponert over kurset. Hverken det teoretiske eller det praktiske. Noen nye tips tok man jo med seg fordi det er første klikkerkurset jeg har gått da, men generelt så satt jeg ikke igjen med så voldsomt akkurat (bortsett fra bronkitt.... ). Å sitte inne i ei hytte hele dagen og se på Neal trene den ene hunden etter den andre er egentlig ganske kjedelig...

Skrevet
Jeg var heller ikke imponert over kurset. Hverken det teoretiske eller det praktiske. Noen nye tips tok man jo med seg fordi det er første klikkerkurset jeg har gått da, men generelt så satt jeg ikke igjen med så voldsomt akkurat (bortsett fra bronkitt.... ). Å sitte inne i ei hytte hele dagen og se på Neal trene den ene hunden etter den andre er egentlig ganske kjedelig....

Eeeh, trente HAN bikkjene til kursdeltagerne? Hva skulle poenget med det være?

Skrevet
Eeeh, trente HAN bikkjene til kursdeltagerne? Hva skulle poenget med det være?

Han trente flesteparten av bikkjene lørdagen ja. Så vi andre satt og så på det, og eier stod og hang et eller annet sted i hytta. De av oss som var kommet lengst med hundene våre, fikk trene egen hund da... Og vi kom så vidt igjennom alle hundene en gang.

Poenget? Aner ikke. Men kjedelig var det. Særlig når enkelte hunder tilbudte ekstremt lite, så det tok jo en halv evighet...

Skrevet

Det hørtes kjedelig, unødvendig, poengløst og idiotisk ut. Poenget med å gå kurs er vel først og fremst å lære åssen man gjør ting i praksis, og da hjelper det fint lite å se på hvordan instruktøren gjør det med din hund når man ikke før prøvd det selv etterpå...

Neal Wallis, det var han som var instruktør på "Hundeskolen" på TV2 da de hadde hjelpehund, var det ikke? Ble ikke videre imponert over ham der heller, jeg.

Skrevet
Det hørtes kjedelig, unødvendig, poengløst og idiotisk ut. Poenget med å gå kurs er vel først og fremst å lære åssen man gjør ting i praksis, og da hjelper det fint lite å se på hvordan instruktøren gjør det med din hund når man ikke før prøvd det selv etterpå...

Neal Wallis, det var han som var instruktør på "Hundeskolen" på TV2 da de hadde hjelpehund, var det ikke? Ble ikke videre imponert over ham der heller, jeg.

Fulgte ikke den serien, så aner ikke om han var der. Men han er en dyktig hundemann, og har jobbet mye med hund av forskjellig slag. Alt fra hundefører i politiet i USA til å trene servicehunder her i Norge og vunnet verdensmesterskapet i Modeoring (eller hvordan det skrives...).

Men man har forskjellige preferanser til hvordan man vil at et vellykket kurs skal være, og å få trent egen hund er veldig viktig for meg fant jeg ut... Har lyst å melde meg på et annet klikkerkurs, men aner ikke helt hos hvem... Ikke trur jeg at det går så mange rett i nærheten heller egentlig...

Skrevet
Har lyst å melde meg på et annet klikkerkurs, men aner ikke helt hos hvem... Ikke trur jeg at det går så mange rett i nærheten heller egentlig...

*knuffar till*

Skrevet
*knuffar till*

*dytter tilbake og synes dere har ekle datoer på kursene deres, for de krasjer med jobben....*

Skrevet
Han trente flesteparten av bikkjene lørdagen ja. Så vi andre satt og så på det, og eier stod og hang et eller annet sted i hytta. De av oss som var kommet lengst med hundene våre, fikk trene egen hund da... Og vi kom så vidt igjennom alle hundene en gang.

Poenget? Aner ikke. Men kjedelig var det. Særlig når enkelte hunder tilbudte ekstremt lite, så det tok jo en halv evighet...

Sånn var det på det kurset jeg også tok hos han for 100 år siden, var litt kjedelig ja. Men Tequila syns han var ekkel, sånn med en gang, så jeg trente henne selv :D

Guest Gråtass
Skrevet

Sånn var det ikke da jeg var på lydighetskurs med han for ett par år siden, da viste han ett metodevalg med en hund på en øvelse(neseprøve) og et annet metodevalg på en annen hund med annen erfaring på øvelsen (apportering) under teori delen. Resten av helgen trente vi ute med hjelp. Jeg var forsåvidt fornøyd med kurset, syns det var helt ok, bortsett fra prisen. Jeg syns han var en dyr instruktør for en klubb. Dessuten var det som mange andre kurs, veldig avhengig av gruppa, hva man fikk ut av det.

Men jeg har trent sammen med han i en annen setting og det var noe helt annet! Der var han i sitt ess og jeg fikk masse verdifull trening og tips å ta med videre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...