Gå til innhold
Hundesonen.no

Kli tilsetning for hard mage?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har brukt Norwegian polar i 1 uke nå, og alt vel så langt. Hunden har ikke vært noe dårlig i magen siden vi har begynt. Men hun har ganske hard avføring, og jeg har hørt at man bør bruke noe tilsetning iform av kli, for å gjøre avføringen lettere å få ut. Hvilken type kli kan brukes? Kan alle typer brukes som man kjøper på butikken? Og hvor mye til en stor hund?

Hun gjør ifra seg bare 1 gang om dagen, men har også hørt at dette går seg til, og at hun vil gå to ganger etter hvert. stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg. Mine har ikke problemer med hard mage når de kun spiser NP. De vil få mindre avføring fordi kroppen tar opp det meste.

Kli vil vel over tid stabilisere magen vil jeg tro, men noe råd mot hard avføring kan det vel ikke være. Ser for meg at avføringen bare vil bli tregere. Hvis det er ille ville jeg kjøpt Biola med yoghurt og blandet i maten. Men se det nå an noen dager før du gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hunden i seg nok vann ? Min forrige hund var ikke så flink til å drikke vann, og ble derfor hard i magen. Begynte derfor å bløte opp tørrfòret hans, og da ble magen fin igjen, og han gikk å do 2-3 ganger pr dag, istede for en gang pr dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det at hunden bare bajser en gang om dagen skal du være kjempefornøyd med! Det betyr at den tar opp foret så godt som mulig! Tommelfingerregel er at lite og skjelden bajs er bra :wub:

Jeg forer selv med V&H og hunden min blir også litt hard i magen, jeg tilsetter en tesje med kruskakli, fåes på butikken, fikk tips om det her inne, og det funker bra:D

Jeg er ikke helt ekspert på tarmsystemer til hund, men har fått med meg at kli funger motsatt på hund og meneske.. Tror det er sånn at hunden ikke klarer å ta opp kliet så godt, ogderfor går det mest rett igjenom, og fører til mykere avføring.. Er som sagt ikke helt sikker, men kli funker som fy hvertfall:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

å tilsette litt kruskakli (inneholder 42g kostfiber pr 100g) i foret er meget effektivt mot hard mage. Forer selv med V&H og må tilsette litt fiber for at pelsen ikke skal produsere småsten :wub: Et dryss tørrfor (dersom det ikke er bannlyst) eller moste grønnsaker kan og gjøre samme nytten. Og sånn til info, ekstra fiber i kosten gir ikke hardere mage - verken på hund eller menneske. Det er bare å gafle i seg en skål med kli og se hva resultatet blir, thi-hi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

å tilsette litt kruskakli (inneholder 42g kostfiber pr 100g) i foret er meget effektivt mot hard mage. Forer selv med V&H og må tilsette litt fiber for at pelsen ikke skal produsere småsten :wub: Et dryss tørrfor (dersom det ikke er bannlyst) eller moste grønnsaker kan og gjøre samme nytten. Og sånn til info, ekstra fiber i kosten gir ikke hardere mage - verken på hund eller menneske. Det er bare å gafle i seg en skål med kli og se hva resultatet blir, thi-hi..

Haha! :) Prøvde litt (??) kruskakli+vann over maten til Tulla en stund.. Merket raskt endring for å si det sånn! *host* Det var jo rett og slett kruskakli som kom ut bak også! Og det var noe vanskeligere å plukke opp enn det jeg er vant til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje bittelitt OT, men driver ikke folk å sier at hvis en har en hund med analkjertler som fucker seg, så skal en tilsette kli fordi dette får stimulert utgangen når bæsjen kommer ut? ? I mitt hode så betyr dette at bæsjen blir hardere av kli.. og nå sier dere at den tvert imot blir motsatt..... *forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje bittelitt OT, men driver ikke folk å sier at hvis en har en hund med analkjertler som fucker seg, så skal en tilsette kli fordi dette får stimulert utgangen når bæsjen kommer ut? ? I mitt hode så betyr dette at bæsjen blir hardere av kli.. og nå sier dere at den tvert imot blir motsatt..... *forvirret*

Kli setter i gang magen, det er neste rent fiber. Aner ikke hva det gjør med konsistensen, men det får hvertfall gang på systemet.

Fiber er "vomfyll". Hunder klarer ikke å fordøye fiber, noe som fører til at det mer eller mindre går rett igjennom. Gir man alt for mye, blir resultatet slike jeg beskrev det ble da jeg prøvde meg frem med mengde for Tulla: bæsj i fiberform.. :frantics: Jeg ga kruskakli, vet ikke hva forskjellen er mellom det og annen kli. Men det som kom ut da hun fikk for mye, var bæsj i kruskakliform.. Den falt fra hverandre når jeg skulle plukke den opp, og så ut som det som er nederst i all bran/corn flakes pakker; bittesmå biter hvis du skjønner?

Det er mer fiber i tørrfôr enn i V&H og NP, noe som fører til at bæsjen blir større (ofte merker man ved fôrskifte fra tørt til V&H/NP at bæsjen blir mye mindre). Noen merker også at bæsjen kan bli hardere, som trådstarter her gjorde. Ved å gi enten mer fiber, eller mer karbohydrater, vil bæsjen bli mer "normal" (hva nå det er?), og hunder som virkelig får skikkelig hard mage av V&H/NP har nok godt av litt tilsetninger sånn at det ikke gjør så vondt å få det ut.

Fiber "setter igang magen"; det vil egentlig si at man gir hunden mer av ting den ikke helt klarer å fordøye like godt som V&H/NP (som inneholder lite fiber/karbohydrater, i alle fall stemmer dette for V&H). Siden hunden ikke klarer å fordøye det like godt, blir bæsjen mykere, og noe større. Opptageligheten i fôret synker siden hunden ikke klarer å nyttegjøre seg av alt den får. Dette er ikke ensidig negativt; som i dette tilfellet kan det kanskje være bra. Fiber fungerer sånn at det binder til seg væske (noe som tilsier at det er lurt å la det svelle litt før hunden får det). Når fiber kommer i magen til hunden, binder det til seg mer fukt, og det er dette som fører til mykere/større bæsj. Magen må også "jobbe" mer med det siden den ikke kan bryte ned/ta opp fiberen, og dette er bra. Hvorfor fiber skal være godt for hunder med betente analkjertler vet jeg ikke, for jeg vet fryktelig lite om analkjertler.. :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: Og jeg slutter aldri å forundres over hvor opptatte vi hundeeiere er av avføring.

Men da ble jeg litt klokere i dag og.

Nei, det er litt forunderlig at vi er så opphengt i akkurat det. Skulle vært interessant om vi hadde vært like opptatt av vår egen.. :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_clapping: Da er det vel fare for at de folka med hvite frakker og sånn spennende jakke med laaange armer hadde kommet på besøk, gitt.

Hehe! :frantics: Kommer til å tenke på den reklamen med alle de unge nybakte mødrene som sitter på kafè og prater om babyen og om at den endelig har bæsjet. Og så er det ei der som ikke har unge og ikke skjønner alt oppstusset rundt det. Kunne med letthet ha blitt overført til hundeverden.. :rolleyes: Tror det er litt sånn når man har småbarn eller hund; rutiner og det å følge med på at alt står bra til. Verken barn eller hunder kan jo snakke for seg, så kanskje vi ser på bæsjen som en måte å tolke hvordan de har det inni seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...