Gå til innhold
Hundesonen.no

French ring sport, hva er dette?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kikket på http://youtube.com/watch?v=DzQe-LtBGS4, og der står det i kommentarene at det er noe som heter French ring games. Hva er det? Tester man hvor hardt hundene biter, hvor de biter, hvor lenge de holder og om de slipper når de får beskjed om det? Og slår de hundene med en stokk?!

Jeg vet at ikke youtubefilmer skal legges her, men jeg MÅ bare ha svar, hvis noen har.

Edit: La til et par ord.

Edit2: Leste litt på Wikipedia om det, men vil fortsatt ha deres synspunkter på sporten.

Skrevet

"Stokken" er laget av Bambus som er "opphakket/strimlet". Dvs at den lager mye lyd (veldig mye faktisk) men om den treffer så gir den etter.

Fig skal ikke treffe hund, men "stryke" den langs siden på hunden. Men selvsagt med hunder som beveger seg i det tempoet så hender det nok at fig treffer.

Hunden har lov til å bite overalt, den skal slippe på komando. Dette er vel den mest utfordrene bitesporten du finner da du ikke får lov til å hunden i line eller fysisk kontakt med hunden. DU får kun gi en komando pr.øvelse. Slipper ikke hunden når du sier det så er du utvist.

Årsaken til stokken, hindringer i høyere klasser o.l. er rett og slett en motprøve.

Det krever faktisk en ekstremt lydig hund for å kunne drive med den sporten og en veldig fokus da det gjerne er 3-4 fig med heldrakt på og 2-4 andre som ikke har drakt på seg og hunden skal kun ta den som utfordrer. Under øvelsene kommer det folk å hilser på hundefører, gir ham ting o.l. som ikke sender noen trussel signaler og hunden skal ikke bite.

Det krever faktisk en ekstremt kontrollert hund.

Skrevet
Har de beskyttelsesutstyr på seg der på videoen eller har de bare vanlige klær? :whistle: For en kontroll de hundene må ha på bittet sitt??

Det er heldrakt/Beskyttelseutstyr. Tungt og tykt.

Skrevet
"Stokken" er laget av Bambus som er "opphakket/strimlet". Dvs at den lager mye lyd (veldig mye faktisk) men om den treffer så gir den etter.

Fig skal ikke treffe hund, men "stryke" den langs siden på hunden. Men selvsagt med hunder som beveger seg i det tempoet så hender det nok at fig treffer.

Hunden har lov til å bite overalt, den skal slippe på komando. Dette er vel den mest utfordrene bitesporten du finner da du ikke får lov til å hunden i line eller fysisk kontakt med hunden. DU får kun gi en komando pr.øvelse. Slipper ikke hunden når du sier det så er du utvist.

Årsaken til stokken, hindringer i høyere klasser o.l. er rett og slett en motprøve.

Det krever faktisk en ekstremt lydig hund for å kunne drive med den sporten og en veldig fokus da det gjerne er 3-4 fig med heldrakt på og 2-4 andre som ikke har drakt på seg og hunden skal kun ta den som utfordrer. Under øvelsene kommer det folk å hilser på hundefører, gir ham ting o.l. som ikke sender noen trussel signaler og hunden skal ikke bite.

Det krever faktisk en ekstremt kontrollert hund.

Okei, takk for svar. :whistle:

Jeg ble ihvertfall vanvittig imponert over hvor fort de slapp da de fikk beskjed om det. Så noen andre filmer og, der det faktisk var ordentlig politiarbeid hvor de skulle felle en kriminell, og der måtte de nærmest åpne kjeften på bikkja med brekkjern for å få den til å slippe. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...