Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilsele til hund.


Pantax

Recommended Posts

Det er mye poster om bilbur. er det ingen som tenker på hvordan stakaren blir kasta rundt som en dott, hvis ulykken er ute.

Sett heller hunden i en bilsele så den ikke slenges rundt uten og være festet.

Vi har bilsele til vår Sheltie. og den er forsåvidt trygg. men jeg skulle gjerne hatt en bedre.

Har noen sett eller kjøpt en GOD bilsele til hund 5 til 15kg?

Da håper jeg at du/dere svarer her så vi andre kan også få gleden av og ha hunden trygt i en bil.

Jeg må ta med litt om Bur igjen.

Fakta:

vekt i 50km/t og 70km/t.

15 kg 750 kg 1.000 kg

20 kg 1.250 kg 1.750 kg

30 kg 1.750 kg 2.250 kg

50 kg 2.250 kg 3.000 kg

60 kg 2.500 kg 3.500 kg

70 kg 2.750 kg 3.750 kg

75 kg 3.000 kg 4.000 kg

80 kg 3.250 kg 4.250 kg

90 kg 3.500 kg 4.500 kg

nå har jeg sett mye bur til bil. og jeg har per dags dato ikke sett noen som er sterke nok til og holde over 1 tonn med hund.

så hva skjer her? si at du er uheldig og kræsjer en dag. og du har sikkret deg og hunden "forsvarlig" med et bur.

ditt bilbelte stoppet deg fra og flakse i frontruta, men så kommer hunden flygende (20kg hund) som et vektlodd på ca 1,2 tonn, og treffer deg i bakhodet eller i frontruta eller brettes rundt nakkestøtta, ja uansett. Hadde hunden vært satt fast i sele hadde den kanskje klart seg?

jeg er på grunn av denne tanken litt motstander av bur i bil.

på et fly for transport er det greit med bur. detter flyet ned så er det lite et bur eller en sele kan gjøre uansett, så det er best og ikke fly for min del. hehe

jeg tar gjerne i mot gode råd om bur også. jeg har ikke trukket noe konklusjon om at ALLE bur er uforsvarlig. men uansett om buret holder, er jo hunden et løst objekt. Og vi vil jo hunden skal overleve et smell.

så kom igjen folkens. gi meg noen linker til en god hundesele til bilkjøring

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke sett en sele jeg er nøyd med heller. Men er mer for bur, der sitter de tryggere på et lite område. Det er jo ikke slik at de slenges fra bak i bilen til frontruten, men mer toppen 5 cm bort til burveggen... I tillegg er jo hunde med sele også utsatt for det samme som mennesker, nakkesleng. Og med selen så slenges de jo med selen rundt seg, bort i stolryggen, ned i mellom setene, ig hvis hunden får selen feil kan den jo kveles eller noe :ahappy: vet ikke, føler at bur er bedre jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tyskland har de testet og godkjent 2 bur, og det er bare ved bruk av slike bur man får hele forsikringen dekket ved en eventuell skade på hund.

Om alternativet er løs hund ville selvsagt brukt belte, men jeg kjøpte bil med tanke på hundene skal kunne ligge tryggest mulig, og etter å ha sett bilder fra den svenske redningsetaten er jeg ihvertfall ikke i tvil om at mine hunder SKAL ligge i bur, tilpasset bilen.

Tror nok det er en grunn til at de aller aller fleste som driver aktivt med hund bruker bur.

Hvilken stilling sitter/ligger hunden når den er i belte? sitter hunden og ser bakover i kollisjons øyeblikket så vil selen belaste hunden på en slik måte at det er garantert en rygg skade,

Og hva om hunden får panikk etter kollisjonen, den vil ikke som oss mennesker sitte rolig å vente på hjelp,den vil mest sannsynelig kjempe for å komme seg løs, og finne en fluktvei ut gjennom et knust vindu.

Så til alle dere som bruker, eller sverger til belte-har dere sett resultate etter en kollisjon med hunden "tryggt" i belte ? Jeg vil fraråde på det sterkeste belte til hund, spør neste gang på butikken om beltet er kollisjons testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det eneste hele etter at jeg totalvraket bilen i sommer var faktisk mitt helgalvaniserte (og rustne) hundebur og bikkja som satt inni. Alt annet, inkl meg og bilen, hadde skader. (bilen og lyktestolpen vi traff ble erklært døde på stedet *flir*) Brannmennene som skar ut buret (bilen var vrak og dørene gikk ikke opp) komenterte at bikkjedyret var svært heldig som lå i skikkeglig bur som var stroppet fast.

Nå bruker jeg sele fordi jeg ikke har bil med plass til bur lengre (den døde jo..), men jeg føler meg ikke på langt nær så trygg med sele som jeg gjorde med bur. Med en gang jeg får meg bil med burplass igjen skal det samme buret inn baki..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilbur skal ikke være så stort at bikkja blir kastet rundt som en dott om uhellet er ute... :ahappy: Hunden skal forsåvidt ha plass til å bevege seg, men jeg ville aldri annkaffet et bur til bil der hunden fx. kan stå oppreist eller gå rundt i buret uten å måtte "krympe seg". Mitt bilbur vil mange si er for lite, men det gjør hvertfall at om vi krasjer blir hunden slengt minimalt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som buhundjenta skrev, så skal ikke burene være så store at de blir slengt rundt som dotter. Det er ikke ballsal man skal ha til hundene, men bilbur.... En annen ting er at man faktisk sørger for at buret ikke kommer framover i en kollisjon (så sant man tenker litt...). Man setter det fast med stropper som er beregna på å holde last fast. Og da kan man faktisk få holdt fast 1 tonn med hund og bur...

Jeg har brukt sele på en hund i bil. Og må si meg lite tilfreds med det. For den gav alt for stor bevegelsesfrihet i mine øyne. For man kan ikke garantere at hunden sitter riktig vei i det det smeller, og da antar jeg at sela vil gi en feil belastning på hundekroppen. Akkurat som det vi skje med oss om vi ikke har på sikkerhetsbeltet korrekt (putter det under armen eks...).

Eneste måten man kan være 100% sikker på at bikkjene ikke blir skada i en bilulykke, er å ha de hjemme. Og i de verste ulykkene så trur jeg ikke det er så mye igjen av hverken bikkja i bur, og hvert fall ikke i sele, da den ikke er like beskytta mot bevegelser i karosseriet som en hund i bur er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror vi har funnet en sele vi har lyst til å bruke nå. http://www.petstreetmall.com/Dog-Safety-Harness/7383/2730/

Denne biselen fungerer som en vest, og er også kollisjonstestet.

Diskusjon om sele kontra bur har vi vel hatt før, og det er ingen vits i å sitte og kverulere noe mer. Men en hund fastspent i baksetet på en bil sitter faktisk ganske skjermet fra bilens krengninger i en kollisjon. Spesielt hvis den sitter i midten.

Jeg mener det som er viktigst er at man bruker utstyret riktig, uansett hva man velger. Men sannheten er dessverre at veldig mange bruker utstyret feil, også når det gjelder å sikre seg selv og barna(!) sine. Jeg har sett mange hundebur i bil, og må si at de færreste er av tilstrekkelig kvalitet, og mange velger for stort bur. Det holder helt til uhellet er ute, liksom. Og hva er DA vitsen med det? Det blir som å bygge hus på stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne ha min hund i bur i bilen, hadde vært mer tilfreds med det, men av en eller annen grunn klarer hun ikke sitte i bur, hverken hjemme eller i bil..

Har desperat prøvd å venne henne til det, men med en gang døra blir lukket er det et hylekor uten like, og hun biter, klorer og er generelt smågal i buret.. Siden jeg ikke klarer å kjøre bil forsvarlig med et hylekor i baksetet, og heller ikke klarer å se hunden min være panisk på den måten, så sitter hun i sele..

Hun sitter i midten bak, og ligger eller står i kjøreretning, eller sidelengs (med hodet fremmover)

Jeg vet i hvertfall at det er en bedre løsning enn å ha henne løs, så jeg får bare kjøre ekstra foriktig med vova i bilen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...