Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenings- og kostholdstråden


Aya

Recommended Posts

Har trent i dag også gitt :ahappy: Men måtte det ettersom jeg var hos min bror i går kveld hvor skillingsboller stod på menyen. :) Bortsett fra den glippen, så har dette vært en sunn uke. :) Tenker at det blir fisk til middag i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Jeg hopper inn i tråden her jeg :lol:

Har nettopp startet å trene på treningsstudio.

Har aldri trent før. Løp litt orientering som tenåring men ellers ingenting.

Så i en alder av 33 spretter jeg da inn på en aerobictime.

Føler meg skikkelig dust da jeg ikke klarer å følge med på noenting men er ved godt mot

og har bestemt meg for at dette blir gøy når jeg bare kommer inn i det.

Vi har en skikkelig kul instruktør. Hun står og brøler " Kom igjen nå. Detta ække no gammlehjem"

eller "Dere trenger ikke se på meg hele tida. Dere må tenke sjæl". Det kan du si tenker jeg. Prøv å tenke etter du har gått

hjemme i ørten år, nesten frarøvet for sosial omgang og med tre små krapyl hengende først i puppen og så i buksa di.

Sånne instruktører på 18 år med sprettrumpe forstår ikke slikt har jeg finni ut.

Har hatt noe styrketrening også og jeg er støl på steder jeg ikke visste jeg hadde muskler.

Grunnen til at jeg finner veien til studioet er at jeg må ha energi. Er så slapp og tiltaksløs og trenger

virkelig å få fart på endorfinene. Merker at jeg blir helt turbo etter treninga.

Angående kosthold så har jeg problemer nok med å finne på middag og mat i det hele tatt om jeg ikke skal klare å tenke bare sunt også. Det får komme litt etterhvert.

Kan jo ta det etter jeg har blitt kjempesprek av all treningen :P

Jeg elsker å trene pilates, har en kjekk dvd som jeg bruker mye:D

De har noen timer med pilates der jeg trener også men har aldri vært borti det før. Kan du forklare hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skjerpe meg enda mer når det gjelder kosthold, men jeg jogger rundt tre/fire dager i uken, så jeg er nokså fornøyd, sånn egentlig.

"Pilates er styrke, uttøying og fleksibilitet og kan trenes på matte eller apparat. Hovedfokus er å bygge opp de sentrale musklene rundt midje, mage og korsrygg. Så det er god trening og hardt arbeid. Selv om det kan se rolig ut er det ikke lett å holde alle pilates bevegelsene. Felles for alle øvelsene er at når én muskelgruppe blir styrket, tøyes og strekkes en annen. Musklene blir lange og smidige."

Det kan minne om yoga, bare at det fokuserer mer på treningsbiten. Det er knallhardt, og man merker veldig raskt forskjell. Du kan kjøpe en dvd og gjøre det i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å trene pilates, har en kjekk dvd som jeg bruker mye:D

Hvilken DVD er det? Jeg har vel en eller annen liggende og slenge her..

Jepp, ifølge kinesisk medisin så kan du spise det du vil, så lenge du spiser variert kost :lol:

Hmm... Kanskje jeg kan bruke det som argument når mamma maser om isen min?

Oki, da slenger jeg meg med også... Jeg trenger å trene mer, for å få mer overskudd, få mer muskler og bedre kondis. Har en rygg som krever en del tur i ulendt terreng, men det er ikke helt nok. Mitt problem er tid og armer faktisk. Tid: jeg er fulltidsstudent som i utgangspunktet bare skal jobbe to dager i uken, men det blir lett 5-7 dager, og jeg må lese mye ved siden av. Armene: gjør at jeg ikke klarer noe spesielt med belastninger på armene, noe som feks har gjort at jeg måtte slutte på Capoeira. Armene blir forhåpentligvis fikset til sommeren, men jeg vil jo gjerne begynne å trene før det da. Noen som har noen ideer om hva man kan gjøre for å få trent mer?

Jeg prøver også å spise sunt. Har kuttet ned på isen og sjokolade, og spiser mye fisk. Men antar jeg kan gjøre litt mer på det feltet også. Jeg bryr meg veldig lite om hvordan jeg ser ut i bikini, det er liksom ikke så ofte jeg sprader rundt i bikini i Norge.... Nå skal det vel sies at jeg faktisk var på agilitykurs i fjor vår da det var nesten 30 grader, og da gikk også jeg i bikini, men det er liksom unntaket :P Jeg vil bare føle meg bedre, ha litt mer overskudd og være sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skjerpe meg enda mer når det gjelder kosthold, men jeg jogger rundt tre/fire dager i uken, så jeg er nokså fornøyd, sånn egentlig.

*klippe*

Det kan minne om yoga, bare at det fokuserer mer på treningsbiten. Det er knallhardt, og man merker veldig raskt forskjell. Du kan kjøpe en dvd og gjøre det i stua.

3/4 dager i uken er jo veldig bra.

Angående å gjøre ting i stua så går ikke det for meg.

Datteren min trener på noe sånt kidsopplegg på treningsstudio 3 dager i uken og da må jeg dit alikevel.

Benyttet derfor sjansen til å trene selv også.

De har jo pilatestimer der så det må jeg prøve. Hørtes ålreit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål å være i slaget til å gå en tur flere ganger i døgnet, når bikkja kommer i hus!

Foreløpig er jeg kjempeglad i én stor tur, og resten av kvelden ligger jeg hjemme og daffer foran tv'n og klarer ikke tanken på å gå mer ut.

Derfor vil jeg prøve å jogge mer - på kortere distanser. Øke kondisen.

Jeg er også aktiv innen Parkour - og vil derfor fortsette min spensttrening ^_^

Jeg elsker å hoppe rundt. Hoppe over benker, klatre opp på snøhauger...gjerder, trappesatser, betongvegger. Jeg er litt som en 5åring i kroppen på en 19åring (eller en Aussie i kroppen på et menneske? :lol: ), men jeg kan rett og slett ikke noe for det.

Anbefaler alle som liker å sprette litt rundt å prøve Parkour, steikanes arti! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja du kan jo prøve,men er det spes variert når du støtt spiser is? :lol:

Hey, jeg spiser variert is! Cappuccinois er favoritten, ellers går det i vanilje med sjokosaus, irish cream, spesial med sjokolade (men der er det nøtter, så jeg begynner innimellom å puste litt dårligere, det kan være en ulempe), osv :P

Nei, jeg prøver å være flink å spise sunt, men ar ofte så lang tid å lage sunn mat. Så i stallen blir det feks sånne piroger man dytter i microen, for jeg må kunne leke blid og hyggelig, og det er jeg ikke når jeg er sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett? Jeg prøver å gå OPP i vekt.. Men det skal jeg love dere er like vanskelig som å gå ned.. Nå sitter jeg er med den værste sultfølelsen i magen men jeg vet at hvis jeg prøver meg på ei brødskive så blir jeg sykelig kvalm etter 3-4 munnfuller.. Så derfor drikker jeg masse vann og håper at magen skal våkne litt og bli klar til å ta imot mat mens jeg varmer opp ovnen så jeg kan steke meg noen rundstykker å ha noe godt pålegg på. :lol:

Det vanskelige er å få i seg NOK mat.. Det er så kjedelig å spise og "ingenting" er fristende lengre. Blah..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett? Jeg prøver å gå OPP i vekt.. Men det skal jeg love dere er like vanskelig som å gå ned.. Nå sitter jeg er med den værste sultfølelsen i magen men jeg vet at hvis jeg prøver meg på ei brødskive så blir jeg sykelig kvalm etter 3-4 munnfuller.. Så derfor drikker jeg masse vann og håper at magen skal våkne litt og bli klar til å ta imot mat mens jeg varmer opp ovnen så jeg kan steke meg noen rundstykker å ha noe godt pålegg på. :P

Det vanskelige er å få i seg NOK mat.. Det er så kjedelig å spise og "ingenting" er fristende lengre. Blah..

Det der er ein heilt anna verden enn min i alle fall.. Eg har problem med for MYKJE matlyst. Eg går å ete og ete heile tida, utan å faktisk vere svolten mistenke eg ... Eg må hiele tida ha noke å ete på, om eg berre sitter nede i 5 min, så må eg ha mat i munnen, spesielt noko godt ... Er i grunn ikkje så rart at eg ser ut slik osm eg gjer når man tenker over det. Men det er frustrerande også, eg veit jo godt at eg ete for mykje, og prøvar det eg kan å ikkje ete så mykje, men det er ikkje lett når man veit det finnst noko i skapet. Men eg er flink til å heller ete eple, pære, banan og appelsin :P Eg ete mykje frukt og peanøtter, og ein god del yoghurt.

Men lykke til Anniken med ditt prosjekt! :lol: Skjønna at det ikkje er enkelt å legge på seg, eg har ei syster som er likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett? Jeg prøver å gå OPP i vekt.. Men det skal jeg love dere er like vanskelig som å gå ned.. Nå sitter jeg er med den værste sultfølelsen i magen men jeg vet at hvis jeg prøver meg på ei brødskive så blir jeg sykelig kvalm etter 3-4 munnfuller.. Så derfor drikker jeg masse vann og håper at magen skal våkne litt og bli klar til å ta imot mat mens jeg varmer opp ovnen så jeg kan steke meg noen rundstykker å ha noe godt pålegg på. :lol:

Det vanskelige er å få i seg NOK mat.. Det er så kjedelig å spise og "ingenting" er fristende lengre. Blah..

Sånn er det hos meg og. Orker ikke spise også blir jeg kvalm. Løsningen for meg er å spise etter klokka.

D.v.s få i meg mat før jeg blir sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, jeg spiser variert is! Cappuccinois er favoritten, ellers går det i vanilje med sjokosaus, irish cream, spesial med sjokolade (men der er det nøtter, så jeg begynner innimellom å puste litt dårligere, det kan være en ulempe), osv :P

Nei, jeg prøver å være flink å spise sunt, men ar ofte så lang tid å lage sunn mat. Så i stallen blir det feks sånne piroger man dytter i microen, for jeg må kunne leke blid og hyggelig, og det er jeg ikke når jeg er sulten...

*flirer* Jeg tipper det ikke helt er sånn de mener med variert mat :P Hehe Big Mac idag, Mc Feast imorgen liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90mins gåtur i dag, ca 5 km. Varierende underlag - mest halv-gåtte skogsstier (mao mye snø-grynning)

Nydelig sol og blå himmel, ca -8 grader ute, noe varmere nå rundt 12.00.

Nord-Norge er ****** koselig å bo i i månedene Feb-Sept. Oktober-Januar er superkjipe, men det er kanskje derfor det er så godt når sola kommer tilbake for fullt :)

Er forøvrig kjipt å ikke ha noen ski-interesserte venner, frister alt for mye når jeg ser alle folka som pakker i bilen... Når jeg får meg lappen, da skal jeg virkelig ut å gå på ski! Omså alene! :)

EDIT: legger ved et bilde fra gåturen min:

DSCF2956.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp kommet tilbake fra en times joggetur med en idiothund som faktisk bare ville hjem å sove... Så mye for en aktiv og fysisk krevende rase, liksom :)

Anyway, været er fantastisk og kondisen kommer seg :) I tillegg er jeg dødsheldig og har en kompis som har god greie på trening, og det må utnyttes :) Snart er det frokost, bittelitt havregrøt med kanel på. Ellers har jeg registrert at vekta har gått opp i februar, og det må gjøres noe med før det gir utslag i ryggen (med skiveutglidning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90mins gåtur i dag, ca 5 km. Varierende underlag - mest halv-gåtte skogsstier (mao mye snø-grynning)

Nydelig sol og blå himmel, ca -8 grader ute, noe varmere nå rundt 12.00.

Nord-Norge er ****** koselig å bo i i månedene Feb-Sept. Oktober-Januar er superkjipe, men det er kanskje derfor det er så godt når sola kommer tilbake for fullt :)

Er forøvrig kjipt å ikke ha noen ski-interesserte venner, frister alt for mye når jeg ser alle folka som pakker i bilen... Når jeg får meg lappen, da skal jeg virkelig ut å gå på ski! Omså alene! :)

Hvor i Nord-Norge bor du? Syntes det så ut som bildet var av Prestvannet, jeg.. Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å få litt selskap ja! Tvang med meg en venn på 2 timers skitur i Finnvika i dag, årets første :ahappy:

Trenger ikke bruke vekter på armene i dag, for gjett om man var bakglatt! Forbante både det ene og det andre på tur opp bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for en flott tilbakemelding! Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver virkelig å oppdra hunden min med klare grenser, og jeg har sett hvordan det gir resultater. Det kan absolutt være utfordrende med nye miljøer, spesielt med flere mennesker og distraksjoner. Jeg har prøvd å forklare familien min viktigheten av å være konsekvent, og de begynner å forstå at det ikke bare handler om å være streng, men om å gi hunden min trygghet gjennom rutiner. Ro-trening og pauser har også hjulpet mye når situasjonene blir for overveldende. Gradvis tilvenning er definitivt veien å gå!
    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...