Gå til innhold
Hundesonen.no

Utslett under "armene" og på innsiden av lårene


Turnip

Recommended Posts

Er det ikke det ene.. så er det det andre..

Har lagt merke til for litt siden at Mike klødde veldig i "armhulene", men tenkte ikke så mye over det.

Klippet han ned for ca 2 uker siden og han klødde generelt over hele kroppen i ca 1,5 uke..

I går så lå han på ryggen i sofaen og sov, og jeg la merke til at han var ganske rød under armene, titter nærmere på det, og ser at det er store felt med ganske hissig utslett som er veldig rødt, og litt gult. Ser også at han har noen "flekker" på innsiden av lårene som er røde og irriterte. Han slikker ikke noe på dette, men klør veldig. Har ring veterinæren og fått en time i ettermiddag.

Men hva kan dette egentlig være? Eksem?? Hva kommer dette av? Han blir fòret med Norwegian Polar og er utrolig fornøyd med dette fòret da han ikke har hatt noen form for diare og ikke kastet opp siden han fikk dette fòret. Avføringen lukter mindre og han gjør sitt "fornøyelige" 2-3 ganger om dagen i stedet for 4-5 som han gjorde før... Kan fòret være en årsak??

Har hørt så mange "skrekk historier" ang eksem og langvarige behandlinger... Håper virkelig vi slipper dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som det min schäfer hadde i mange måneder. Han fikk diagnosen hudinfeksjon/dermatitt og ble satt på antibiotika, spesialshampoo og til slutt kortison.

Eksemet forsvant etter nær 5 mnd. men vi vet ikke om det er allergi før det eventuelt kommer tilbake til våren/sommeren.

Kan jo hende du er så heldig at det bare er en liten oppblussing av irritasjon i hunde fordi immunforsvaret hans har en liten sving akkurat nå eller noe i den duren.

Tvi-tvi og håper han snart er kvitt herket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okey, har sett et par ganger før at han har fått noen "gule flekker" på halsen, men det har kommer i forbindelse med bading i saltvann, og det gikk bort når vi byttet badested. Håper virkelige det bare er en liten irritasjon.

Men tenkte litt på.. Vi går morgenturen vår på et ganske stort jorde som er "klippet ned" (beklager min uvitenhet mht ordbruk på "bondsk") men på det jordet så er det sånn "stikkegress" på høyde med 10 cm.. Kan det ha irritert huden hans?? Vi går der ca 5-10 min hver dag. Men da hadde han kanskje fått utslett på magen også?? Men ser at det er der han har tynn hud han har utslettet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... kan dere være at det er våteksem som ligger å "ruger"? Jeg mener om det er kun i armhulene og dere går mye på jordet så kan det jo være at han blir rød og irritert pga. fukt, klamhet og lite luft der. Kanskje i kombinasjon med irritasjon av halmen han løper i.

Jeg ville ha prøvd å holde han så tørr som overhodet mulig under armene, tørke godt av han etter hver tur ute og passe på at det var 100% flokefritt der. Men det tryggeste er vel kanskje å ta en tur til vet'n for å få klarhet i om det er eksem, allergi eller "bare" irritert hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en reaksjon på at det er tett der, lite luft og endel pels? Tulla kan bli litt rød der også, spesielt i armhulene, og spesielt hvis det er flokete der fordi jeg ikke har kammet henne ofte nok. Det kommer seg bare jeg kammer og "lufter" litt, men hun klør ikke i utgangspunktet. Direkte gult er det heller ikke, men kanskje det har kommet så langt hos Mike at det har begynt å væske litt av irritasjon? Floker irriterer huden, for de kommer så nært inntil og ligger og gnisser.. I tillegg er jo huden kjempetynn akkurat der, så det skal ikke så mye til heller, tenker jeg.. Bare en liten spaniel-tanke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos veterinæren i går, og i første omgang så blir han belhandlet mot hudinfeksjon. Dette skulle gi seg innen 10 dager med antibiotika og en sånn salve. Fikk beskjed om å tørke og føne han under armene etter hver tur og holde det tørt der. Så satser på at vi slipper unna med dette. men jeg skulle ha i bakhodet at det kunne være en allergisk reaksjon da han er fòrallergiker fra før, og han kan ha fått i seg noe han ikke har tålt. Så fikk også beskjed om at han ikke skulle ha noen form for godbiter eller gnagebein de neste 10 dagene. Satser på det beste nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

pass på at han ikke får sleiket seg der. Spesielt om det er kortison salve /antibiotika salve du har fått, den skal ikke spises. Men eksemen har heller ikke godt av sleiking :icon_clapping:

Får håpe det bare er en liten hudinfeksjon, og ikke noe allergiske greier ... han kan godt reagere på protein i råforet foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...