Jump to content
Hundesonen.no

Hørselvern til hund

Roza

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har en stund vært på jakt etter hørselværn til hund. Jeg vet at det finnes. Har hørt om andre som har det. Men har ringt til en drøss jakt , Sport, dyrebutikker, og spesial butikker for hørselværn. Men har ikke klart å finne folk som vet noe om hvor en får tak i hørselværn til hund.

Hadde vært veldig glad om noen her kunne tipse meg om hvor en får tak i hørselvern.

Jeg har to storpuddler som må bades hver tredje uke. Etter badet må de blåses tørr. Blåseren bråker noe helt vanvittig, Jeg må bruke hørselværn for ikke bli helt sprø av alt bråket. Hundene mine får bommul i ørene, men har ikke tro på at bommulen gjør god nok jobb. Og jeg synes det er ille at hundene som trass alt har bedre hørsel enn meg må stå i all den støyen uten noen beskyttelse.

Hørselværn burde jo vært en god ide for også alle dem som har hunder som er redd for nyttårsraketter. Og selvsagt for enkelte jakthunder. Burde også være en god ting for redningshunder som blir med i helikopter.

I min ringe runde etter hørselværn har jeg hørt at også forsvaret har ringt rundt i samme æren. så det er jo et marked for det. Men hvor får en tak i dette. ?

Posted

Hvorfor kan du ikke bare bruke vanlige ørepropper beregnet for folk da? Der kan du jo få kvaliteten du vil, fra de enkle billigproppene som former seg etter øret som koster 10-20 kroner, og til de som er beregnet på bedre konsertopplevelse uten å være skreddersydd som ser ut som "juletrær" til et par hundrelapper. Du fester dem til en snor selv, så du er sikker på å få dem ut. Er hundene dine godt trent, så står de vel stille uansett. Ellers kan du vel ta et smalt skjerf rundt eller så.

Det er vel ikke allverden du trenger å beskytte dem mot. Ifølge denne artikkelen (http://siriusdog.com/articles/article3.php?id=215) så holder det å dempe endel:

"We do know from experience with hearing aids in dogs, that they are easily trained to wear the foam type ear plugs, which muffle the noise by 20 to 30 dB, enough to protect the ear from damage".

Ellers finner du ymse på nett:

http://earplugstore.stores.yahoo.net/mumufordo.html (som er øreklokker!, forstyrrer kanskje puddelfrisyrer litt)

http://www.hearingcenter.com/Questions/Q_D...ng_protect.html (om hvorfor bomull ikke er bra, og hva slags plugger man kan prøve å ordne til selv)

PS. Klart det har effekt :) Jeg hadde med ene hunden på utendørskonsert, og fikset da til øreplugger som nevnt over - med bandana rundt. Funket bra, han hørte ikke så mye - heller ikke min stemme - så jeg måtte dytte borti ham for å få oppmerksomhet. En annen gang hadde jeg med gamlehunden på flyshow, da var det kleenex med bandana rundt litt improvisert, og det gikk også flott.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...