Gå til innhold
Hundesonen.no

Mørk under øyet


Synne N

Recommended Posts

Skrevet

Kali har noe mørk som som kommer fra øyet. Hun har ikke hatt det før noen måneder siden, og jeg lurer på om det kan være øyekatar fra hun ble bitt av en boxer for en stund siden. Da blødde hun litt, vi gikk til dyrlegen og fant ut at det ikke var noe skade på øyet og hun fikk antibiotika for øyekatar. Det kan jo være noe som har komt tilbake, men jeg har også lagt merke til at enkelte hvite hunder har dette.

Noen som vet hva det kan være?

Her er et bilde av hvordan hun ser ut:

kali002.jpg

Skrevet

Misfarging som kommer av øye"lort", sånn som alle hunder har i øyekroken om morgenen (og av og til ellers). Vet det finnes et middel for å fjerne det, men det er kun pga estetikk (ulovlig på utstilling mener jeg å huske). Problemet er vel om det renner av øynene til hunden over lengre tid og at det er mye, ikke misfargingen som kommer av å være "normal og hvit". :lol:

Skrevet

Ja, det kan jo godt stemme at det er det, men jeg synes det er litt merkelig at det har kommet rett etter en betennelse på øyet i en alder av 3 år. Hun har jo ikke hatt det før liksom.

Skrevet
Ja, det kan jo godt stemme at det er det, men jeg synes det er litt merkelig at det har kommet rett etter en betennelse på øyet i en alder av 3 år. Hun har jo ikke hatt det før liksom.

Det er vel mer farget det pusset som kommer fra en betennelse, enn det hverdagslige? Kanskje det kan være årsaken? Uansett er det veldig vanlig med misfarging der, på lyse hunder. Man kan også se det på raser som har hvit pels på beina; mellom tærne kan de være røde, pga fukt som blir liggende og lage farge på et vis.

Skrevet

Det stemmer nok det. Det hadde nok vært mer klissete hvis det hadde vært betennelse. Jeg får høre med vetrinæren når hun skal inn til vaksine om en liten stund.

Skrevet
Det er vel mer farget det pusset som kommer fra en betennelse, enn det hverdagslige? Kanskje det kan være årsaken? Uansett er det veldig vanlig med misfarging der, på lyse hunder. Man kan også se det på raser som har hvit pels på beina; mellom tærne kan de være røde, pga fukt som blir liggende og lage farge på et vis.

Dette har jeg sett på Orry. Han er "rød" i pelsen mellom potene, men har ingen problemer der. Det samme har jeg sett på halsen til enkelte springere, at en del er "røde" i pelsen når de er kortklipt.

Skrevet
Dette har jeg sett på Orry. Han er "rød" i pelsen mellom potene, men har ingen problemer der. Det samme har jeg sett på halsen til enkelte springere, at en del er "røde" i pelsen når de er kortklipt.

Jepp, ser det samme på Tulla, og vi har heller ingen problemer. Og av og til i munnvikene, spesielt hvis jeg ikke har barbert der på en stund, og i en fold hun har som hjørnetennene dekker over. Kan tenke meg det aldri får tørke skikkelig der, og at misfargingen har noe med fuktighet å gjøre. Kjemien i det hele overlater jeg til andre.. :closedeyes:

Edit: slik misfarging kan man også se på albuene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...