Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder i RAWformat - får ikke sett de!


Huldra

Recommended Posts

Anette, fikk ikke du med masse små bøker oppi eska når du kjøpte kamera? Jeg kjøpte jo 350d, og jeg fikk med en liten tykk manual samt en tynnere "brukerhåndbok" som man enkelt kan ta med seg overalt. Der står det om manuelle innstillinger og alt som kommer med også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, fikk ikke du med masse små bøker oppi eska når du kjøpte kamera? Jeg kjøpte jo 350d, og jeg fikk med en liten tykk manual samt en tynnere "brukerhåndbok" som man enkelt kan ta med seg overalt. Der står det om manuelle innstillinger og alt som kommer med også. :P

Problemet er at jeg fikk kameraet i gave, og det fulgte bare med bruksanvisning på fransk, italiensk og tysk. De språkene kan jeg IKKE :P

Heldigvis fant jeg en engelsk bruksanvisning på nettet i dag, så nå skal jeg prøve å forstå litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg må bare si det... Nå fant jeg ut av raw-greia jeg og, og så langt må jeg si jeg føler meg litt forelsket! Først skjønte jeg ikke bæra, bildene var jo helt blå.. Men så fikk jeg lastet ned en plugin til photoshop elements og DA åpnet en hel ny verden seg foran øynene mine! Stille litt hit og dit på alt som står der og vips så ser bildet "normalt" ut i både farger, kontrast, lys/skygger, skarphet og alt! Jeg må ha nytt minnekort for raw ser jeg greia med gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg må bare si det... Nå fant jeg ut av raw-greia jeg og, og så langt må jeg si jeg føler meg litt forelsket! Først skjønte jeg ikke bæra, bildene var jo helt blå.. Men så fikk jeg lastet ned en plugin til photoshop elements og DA åpnet en hel ny verden seg foran øynene mine! Stille litt hit og dit på alt som står der og vips så ser bildet "normalt" ut i både farger, kontrast, lys/skygger, skarphet og alt! Jeg må ha nytt minnekort for raw ser jeg greia med gitt.

Lastet ned fra hvor? Link please! :P

Jeg prøvde det bare en gang, og det ble en litt dårlig erfaring, men kanskje jeg burde prøve på nytt.. hmm.. kanskje jeg må spørre og grave litt om råd og sånt da. Håper det går bra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det var jeg den ned :P Etter du har åpnet zipfila og installert plugin'en(??) så kan du åpne ps elements som vanlig for så å åpne et raw-bilde også skal alt dukke opp av seg selv. Så stiller du på pilene til bildet ser ut som det gjorde i virkeligheten, eventuelt sammenligner du litt med jpg-bildet (hvis du lagrer i både raw og jpg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe lite, nett program som gjør at man lett kan forhåndsvise RAW-bilder i ei mappe f.eks? Jeg får åpnet dem og redigert dem med ps, men det er irriterende å måtte åpne dem der først for å se hvilket bilde det er.. Hva det er bilde av osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe lite, nett program som gjør at man lett kan forhåndsvise RAW-bilder i ei mappe f.eks? Jeg får åpnet dem og redigert dem med ps, men det er irriterende å måtte åpne dem der først for å se hvilket bilde det er.. Hva det er bilde av osv..

Haha (sagt med Simpsons-tonefall, han dumme, fattige rampegutten vettu)! Det var det som irriterte meg grønn husker jeg! :thumbs: Velkommen til den irriterende verden av RAWformat! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et lite program som man kan se alle rawfilene i. De dukker opp i små "thumbnails" så om man vil se nærmere på hva det egentlig er man har tatt bilde av så dobbeltklikker man bare også kan man venstreklikke på det store bildet som dukker opp derigjen og klikke på "åpne i photoshop elements" eller noe sånt. :thumbs: Enkelt og greit egentlig. Man kan stille på verdiene(?) i det programmet også men jeg foretrekker ps elements.

Link til program hvis det var av interesse: klikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...