Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder i RAWformat - får ikke sett de!

Huldra

Recommended Posts

Anette, fikk ikke du med masse små bøker oppi eska når du kjøpte kamera? Jeg kjøpte jo 350d, og jeg fikk med en liten tykk manual samt en tynnere "brukerhåndbok" som man enkelt kan ta med seg overalt. Der står det om manuelle innstillinger og alt som kommer med også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, fikk ikke du med masse små bøker oppi eska når du kjøpte kamera? Jeg kjøpte jo 350d, og jeg fikk med en liten tykk manual samt en tynnere "brukerhåndbok" som man enkelt kan ta med seg overalt. Der står det om manuelle innstillinger og alt som kommer med også. :P

Problemet er at jeg fikk kameraet i gave, og det fulgte bare med bruksanvisning på fransk, italiensk og tysk. De språkene kan jeg IKKE :P

Heldigvis fant jeg en engelsk bruksanvisning på nettet i dag, så nå skal jeg prøve å forstå litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg må bare si det... Nå fant jeg ut av raw-greia jeg og, og så langt må jeg si jeg føler meg litt forelsket! Først skjønte jeg ikke bæra, bildene var jo helt blå.. Men så fikk jeg lastet ned en plugin til photoshop elements og DA åpnet en hel ny verden seg foran øynene mine! Stille litt hit og dit på alt som står der og vips så ser bildet "normalt" ut i både farger, kontrast, lys/skygger, skarphet og alt! Jeg må ha nytt minnekort for raw ser jeg greia med gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg må bare si det... Nå fant jeg ut av raw-greia jeg og, og så langt må jeg si jeg føler meg litt forelsket! Først skjønte jeg ikke bæra, bildene var jo helt blå.. Men så fikk jeg lastet ned en plugin til photoshop elements og DA åpnet en hel ny verden seg foran øynene mine! Stille litt hit og dit på alt som står der og vips så ser bildet "normalt" ut i både farger, kontrast, lys/skygger, skarphet og alt! Jeg må ha nytt minnekort for raw ser jeg greia med gitt.

Lastet ned fra hvor? Link please! :P

Jeg prøvde det bare en gang, og det ble en litt dårlig erfaring, men kanskje jeg burde prøve på nytt.. hmm.. kanskje jeg må spørre og grave litt om råd og sånt da. Håper det går bra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det var jeg den ned :P Etter du har åpnet zipfila og installert plugin'en(??) så kan du åpne ps elements som vanlig for så å åpne et raw-bilde også skal alt dukke opp av seg selv. Så stiller du på pilene til bildet ser ut som det gjorde i virkeligheten, eventuelt sammenligner du litt med jpg-bildet (hvis du lagrer i både raw og jpg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe lite, nett program som gjør at man lett kan forhåndsvise RAW-bilder i ei mappe f.eks? Jeg får åpnet dem og redigert dem med ps, men det er irriterende å måtte åpne dem der først for å se hvilket bilde det er.. Hva det er bilde av osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe lite, nett program som gjør at man lett kan forhåndsvise RAW-bilder i ei mappe f.eks? Jeg får åpnet dem og redigert dem med ps, men det er irriterende å måtte åpne dem der først for å se hvilket bilde det er.. Hva det er bilde av osv..

Haha (sagt med Simpsons-tonefall, han dumme, fattige rampegutten vettu)! Det var det som irriterte meg grønn husker jeg! :thumbs: Velkommen til den irriterende verden av RAWformat! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et lite program som man kan se alle rawfilene i. De dukker opp i små "thumbnails" så om man vil se nærmere på hva det egentlig er man har tatt bilde av så dobbeltklikker man bare også kan man venstreklikke på det store bildet som dukker opp derigjen og klikke på "åpne i photoshop elements" eller noe sånt. :thumbs: Enkelt og greit egentlig. Man kan stille på verdiene(?) i det programmet også men jeg foretrekker ps elements.

Link til program hvis det var av interesse: klikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...