Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder i RAWformat - får ikke sett de!

Huldra

Recommended Posts

Anette, fikk ikke du med masse små bøker oppi eska når du kjøpte kamera? Jeg kjøpte jo 350d, og jeg fikk med en liten tykk manual samt en tynnere "brukerhåndbok" som man enkelt kan ta med seg overalt. Der står det om manuelle innstillinger og alt som kommer med også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, fikk ikke du med masse små bøker oppi eska når du kjøpte kamera? Jeg kjøpte jo 350d, og jeg fikk med en liten tykk manual samt en tynnere "brukerhåndbok" som man enkelt kan ta med seg overalt. Der står det om manuelle innstillinger og alt som kommer med også. :P

Problemet er at jeg fikk kameraet i gave, og det fulgte bare med bruksanvisning på fransk, italiensk og tysk. De språkene kan jeg IKKE :P

Heldigvis fant jeg en engelsk bruksanvisning på nettet i dag, så nå skal jeg prøve å forstå litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg må bare si det... Nå fant jeg ut av raw-greia jeg og, og så langt må jeg si jeg føler meg litt forelsket! Først skjønte jeg ikke bæra, bildene var jo helt blå.. Men så fikk jeg lastet ned en plugin til photoshop elements og DA åpnet en hel ny verden seg foran øynene mine! Stille litt hit og dit på alt som står der og vips så ser bildet "normalt" ut i både farger, kontrast, lys/skygger, skarphet og alt! Jeg må ha nytt minnekort for raw ser jeg greia med gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg må bare si det... Nå fant jeg ut av raw-greia jeg og, og så langt må jeg si jeg føler meg litt forelsket! Først skjønte jeg ikke bæra, bildene var jo helt blå.. Men så fikk jeg lastet ned en plugin til photoshop elements og DA åpnet en hel ny verden seg foran øynene mine! Stille litt hit og dit på alt som står der og vips så ser bildet "normalt" ut i både farger, kontrast, lys/skygger, skarphet og alt! Jeg må ha nytt minnekort for raw ser jeg greia med gitt.

Lastet ned fra hvor? Link please! :P

Jeg prøvde det bare en gang, og det ble en litt dårlig erfaring, men kanskje jeg burde prøve på nytt.. hmm.. kanskje jeg må spørre og grave litt om råd og sånt da. Håper det går bra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det var jeg den ned :P Etter du har åpnet zipfila og installert plugin'en(??) så kan du åpne ps elements som vanlig for så å åpne et raw-bilde også skal alt dukke opp av seg selv. Så stiller du på pilene til bildet ser ut som det gjorde i virkeligheten, eventuelt sammenligner du litt med jpg-bildet (hvis du lagrer i både raw og jpg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe lite, nett program som gjør at man lett kan forhåndsvise RAW-bilder i ei mappe f.eks? Jeg får åpnet dem og redigert dem med ps, men det er irriterende å måtte åpne dem der først for å se hvilket bilde det er.. Hva det er bilde av osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe lite, nett program som gjør at man lett kan forhåndsvise RAW-bilder i ei mappe f.eks? Jeg får åpnet dem og redigert dem med ps, men det er irriterende å måtte åpne dem der først for å se hvilket bilde det er.. Hva det er bilde av osv..

Haha (sagt med Simpsons-tonefall, han dumme, fattige rampegutten vettu)! Det var det som irriterte meg grønn husker jeg! :thumbs: Velkommen til den irriterende verden av RAWformat! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et lite program som man kan se alle rawfilene i. De dukker opp i små "thumbnails" så om man vil se nærmere på hva det egentlig er man har tatt bilde av så dobbeltklikker man bare også kan man venstreklikke på det store bildet som dukker opp derigjen og klikke på "åpne i photoshop elements" eller noe sånt. :thumbs: Enkelt og greit egentlig. Man kan stille på verdiene(?) i det programmet også men jeg foretrekker ps elements.

Link til program hvis det var av interesse: klikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...