Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke langt unna at jeg gikk til anskaffelse av blandingsvalp!

Yodel

Recommended Posts

hva er problemet med blandingshunder?????? :icon_redface::rolleyes:

Hunder er veldig forskjellige og i blandingshunder vet man ikke helt hva man får. Det er greit nok når det begrenser seg til en kjent parring mellom to ulike rasehunder, men når dette har utviklet seg gjennom generasjoner blir det skumlere.

Så når en familie "bare skal ha en familiehund" kan de plutselig ende opp med en veldig krevende sak og hunden kan fint være svært krevende og vanskelig uten at den nødvendigvis har alt som trengs for å brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på disse valpene selv. Utrolig skjønne!

Valpene var et uhell, men "heldigvis" hos en som jeg oppfatter som en seriøs oppdretter, som har høyt premierte hunder av begge raser, inkludert foreldrene til disse valpene.

Begge er jo også "urhunder" med en del like trekk, så det var heller ikke den verste kombinasjonen av raser. Selv er jeg fascinert av både Basenji og Ridgeback, men det kommer til å ta lang tid før jeg har mulighet til å ha noen av dem, så en blanding hadde jo vært fint. 2i1?! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som Simria skriver er dette kullet et resultat av en "stille løpetid" hos tispa. Oppdretter eier både tispa og hannhunden, og hadde ikke sett snurten til hverken løpetid eller blod før hun oppdaget at tispa var drektig.

Begge foreldre er Champion, faren ble også Best In Show på den svenske basenjispesialen i fjor, og moren er Sveriges mestvinnende Thai, så de har nå godt premierte, helsesjekkede linjer!

Akela: Jeg er av det inntrykk at i blandinger med Basenji slår Basenjien meget sterkt inn, noe også denne kombinasjonen viser.

Eksteriørt tiltalte de meg, men jeg er litt skeptisk til hvordan de vil bli typemessig.

Alle 9 (!) er visstnok solgt til gode hjem, og hun hadde fler familier som ville kjøpe enn hun hadde valper, så det er tydelig at det hjelper å ha uteende med seg. Håper bare at alle valpekjøperne har satt seg godt inn i BEGGE raser, da de begge er urhunder som ikke er kjent for ¨være verdens enkleste noen av dem.

Jeg har dog truffet både mor og far, og begge er herlige individer med godt gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bli interessante blandinger om ikke annet.. ! (Nei, jeg synes ikke thai ridgeback er så pen jeg.. men smak og behag og alt det der - intet slår en basenji i mine øyne). Adferdsmessig så har de nok masse likheter - og masse ulikheter såvidt jeg kan forstå (såvidt jeg vet er ikke thaien en veldig opprinnelig hund - sånn DNA-messig - iflg den ene artikkelen jeg har om emnet, den står ikke nevnt spesifikt ihvertfall.. men basenji er "ekte vare", ikke dermed sagt at ikke thaien har et primitivt adferd selv om de genetisk sett kanskje ikke er så opprinnelige som basenji og shiba og de der veldig gamle mynderasene).

Personlig ville jeg vært litt engstelig for å påta meg ansvaret for en slik blanding - valpene ser ut til å bli ganske store - og det jeg vet om "thai adferd" så kan de være ganske så kvasse ja (det står feks nevnt på hjemmesiden om hvordan tispa kan godt finne på å knurre til folk bare fordi hun ikke liker fremtoningen deres - sånne tendenser kan jo fort utarte seg hvis man ikke passer på), legg til basenji som jeg faktisk synes virker "mildere" (!) i gemyttet enn thai men som er langt mer uavhengig og selvstendig enn thai - ja, da skal man ha tunga rett i munn! (Kjenner flere amerikanere som har både thai og basenji - må si jeg foretrekker basenji! De er "morsomt fæle" mens en "fæl" thai ikke finnes morsomt - og er dessuten såpass store at det kan bli litt nifst!).

Tror det var bra at du kunne dy deg Liv Irene!

(Men oppdretter her virker så veldig samvittighetsfull, at akkurat dette kullet går det nok veldig bra med - bare ikke noen av valpe-eierne finner ut at blandingen er så "spennende og unik" at de avler videre på den..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...