Gå til innhold
Hundesonen.no

"biteleking"


Kjellis

Recommended Posts

Valpen min er helt vill etter et kosedyr som er en liten katt. Den løper han med og rister og river alt han kan.

Når han er rastløs og vil herje og leke, blir det ofte til at vi står og drar i dette kosedyret, og det blir som regel til at han knurrer.

Bør vi ikke gjøre dette?

Tenkte kanskje dette ville gjøre ham hissig....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en valp, å jeg tviler på at han vill bli hissig fordi om du leker med ham. Han har ikke disse intingtene som en voksen hann hund har når det kommer til vokting, knurring o.l. Noen valper lager masse lyd, mens andre ikke sier noe. Bare lek å rist du. Bare sørg for at han ikke har noe problem med å roe seg etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hvis du får han til å slippe/bytte så ros han masse. Viktigste under slike draleker er at du har kontroll!

Xeena sitt innlegg her vil jeg veldig gjerne understreke. Det er gull verdt å få lært ham en "slipp" eller "nok" kommando. Videre er det jo også veldig kjekt at hunden har sansen for gjenstander (mtp videre trening o.l.)

For å lære dette inn så er det viktig å være positiv og aldri la hunden føle at du tar leken fra ham/henne. Husk ros og godbiter eller evt. en annen leke i bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi lærte på valpekurset nå var at det var greit at valpen småknurret litt i lek, men det skulle IKKE være fysisk kontakt mellom hunden og eieren (f.eks i drakamp). Og man kunne i begynnelsen slippe leken et par ganger og la han "vinne" og deretter når han slapp leken og lot deg "vinne" kunne man belønne og etterhvert sette på kommando.

Nå ble dette litt surrete, men du skjønner sikkert sånn halvveis hva jeg mener :icon_redface:

Dette med å ikke ha fysisk kontakt er i hvert fall kjempeflott har vi oppdaget (med fysisk kontakt menes ALL fysisk kontakt med hunden under draleken) for det reduseres villheten litt og fører til at han/hun ikke bli så vill at hun til slutt begynner å lekebite på deg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Xeena og Vala jeg. Lær inn en "slipp" komando! Bytt alltid me en godbit eller en annen leke, så kan du sette på komando etter hvert :blink: Jeg har drakamp med flere hunder, en av dem er en rotwailer hann på 1år, han voktet gjenstander en stund, men når jeg bytter mot godbit eller leke går det så fint så :lol:

Hehe, du skulle hørt tispa mi når hun har drakamp om noe, hun knurrer og rister, hun ser egentlig ganske skummel ut der hun sloss om leka si :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at noen mener draleking med valper kan føre til feil bittstilling (underbitt), og at man bør være forsiktig med dette. Jeg draleker med valpen min selv også men bare forsiktig - ikke sånn at vi faktisk drar skikkelig i hver vår retning.

Hvis det hadde vært tilfelle, så hadde det vært utrolig mange brukshunder (schäfere, maller osv) med underbitt. Noe det ikke er.

Når det kommer til kamplek og knurring, så er det en generell fornuftstanke at kommer det lyd fra hunden, så skal man vurdere å avbryte leken. Dette er selvfølgelig svært individuelt, og rottwailere f.eks. knurrer jo både når de er glade, ikke skjønner noe, og når de er misfornøyde, så man skal selvfølgelig bruke skjønn. For uerfarne pleier jeg å anbefale at man er svært oppmerksom. Hunder kan "gå i lås" i kamplek, der eier ikke ser forskjell på om hunden har det morsomt, eller om den faktisk har slått over en en innbitt kamp om byttet der instinktene styrer hunden og ikke lekelysten eller eier. Da er det ikke moro lenger og hunden kan slå over i forsvar og forsvare byttet dersom eier kommer for nærme i kampen. Hunden havner altså i en konflikt der den kjemper om byttet ("går i lås") og blir presset fordi den føler seg truet og helst vi vekk fra eier/den som den leker med, men det klarer den ikke fordi den ikke klarer å slippe byttet. For en uerfaren vil knurring og knurring ofte høres helt likt ut og man vil ikke kunne klare å lese signalene hunden forsøker å gi.

Nå er nok mest sansynlig denne valpen det er snakk om bare glad og fornøyd og generelt sett er knurring ikke farlig, men man skal være klar over at knurring kan bety noe annet og at overgangen her ikke alltid er lett å lese.

Støtter forøvrig forslaget om å benytte anledningen til å lære valpen slipp. Her anbefaler jeg alltid to leker. To identiske leker. Lek med den ene, så blir den passiv. Dra frem den andre og lek aktivt med den, mens du fortsatt holder den første. Når valpen slipper sier du slipp og leker heftig med den nye. Slik veksler man mellom de to. Til slutt vil slipp bety "den du har blir passiv, ny aktiv leke kommer som er mye morsommere". Hunden får selvfølgelig ikke lov til å leke med begge to på en gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at noen mener draleking med valper kan føre til feil bittstilling (underbitt), og at man bør være forsiktig med dette. Jeg draleker med valpen min selv også men bare forsiktig - ikke sånn at vi faktisk drar skikkelig i hver vår retning.

Hø? Det finnes ikke grenser for hva vi hundeeiere må tenke på :icon_redface: Men jeg kan ikke helt tro at dette stemmer. Men ok, alt er jo mulig.

Uansett, jeg skulle iaf selv ønske at jeg hadde jobbet mer intens med Sofus da han var på den alderen OG hadde mer kontakt under lek med gjenstander. Da hadde jeg spart meg mye svette i ettertid :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet ikke jeg - bare gjengir det jeg har fått fortalt. Det er godt mulig det ikke stemmer.

Men nå ser jeg ingen grunn til å drive med verste draleken på mi heller da. Det mangler ikke på kamp i henne så den kan jeg bare trigge litt innimellom så har jeg det på plass. Akkurat nå er det store her å komme tilbake med ting som jeg kaster :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...