Gå til innhold
Hundesonen.no

"Merker"


Akita

Recommended Posts

Nå har det seg slik at eg har INGEN idè på hunde sporter og den slags.

har ei blandings jenta på snart 14 mnd som eg gjerne vil gjøre noe mer med.

Finnes det noen merker vi kan trene oss opp til?

aner ikkje kva som er "lov" til å gjøre med en blandings hund.

Hadde vært kjekt om noen kunne ha sagt til om dette siden eg har ingen peiling.

Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan træne lydighed og deltage i konkurrencer, og tage mærker indenfor lydighed.

Kor flink må en være for å begynne på lydighet då?

eller hva er et kravene for det første merket for å skrive det på en an måte.

Takker og for orkidee svaret :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor flink må en være for å begynne på lydighet då?

eller hva er et kravene for det første merket for å skrive det på en an måte.

Her er reglementet for Bronsemerket og mer avanserte klasser i lydighet.

Øvelsene som inngår i Bronsemerket er:

1. Tannvisning (dommeren skal kontrollere tennene/bittet på hunden, som skal sitte rolig i utgangsstilling)

2. Lineføring (gå fri ved foten (med bånd) på førerens venstre side, med mest mulig kontakt og minst mulig avstand til fører. Inludert sakte marsj og springmarsj)

3. Fri ved foten (samme som lineføring, bare uten bånd)

4. Dekk fra holdt (gå først 10 meter fri ved foten, før man stopper. Kommanderer hunden i dekk, går 10 meter fra den, går tilbake og inntil og kommanderer den opp i utgangsstilling)

5. Innkalling fra sitt (Kommander hunden til å bli sittende, gå ca 15 meter fra den. Kall hunden inn til utgangsstilling)

6. Stå under marsj (Gå ca 10 meter fri ved fot, og kommander hunden til å stå. Fører fortsetter 10 meter - før h*n snur, går tilbake til hunden og kommanderer den i utgangsstilling)

7. To minutters enkeltdekk (Kommander hunden i dekk, gå ca 15 meter unna. Etter to minutter går fører tilbake, 1 meter bak hunden og deretter opp på siden dens. Kommander opp i utgangsstilling)

Så får du i tillegg en karakter for helhetsintrykk (samarbeid, arbeidsglede og arbeidsvilje). Man kan ikke belønne med godis eller leke mellom øvelsene, men det er lov å rose, klappe og til en viss grad herje :ahappy:

Det kan virke strengt - men det er viktig å huske at man får bronsemerket dersom man får halvparten av makspoengsummen (90 av 180), så man kan tillate seg noen feil. Oppover i klassene blir det verre i så måte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er reglementet for Bronsemerket og mer avanserte klasser i lydighet.

Øvelsene som inngår i Bronsemerket er:

1. Tannvisning (dommeren skal kontrollere tennene/bittet på hunden, som skal sitte rolig i utgangsstilling)

2. Lineføring (gå fri ved foten (med bånd) på førerens venstre side, med mest mulig kontakt og minst mulig avstand til fører. Inludert sakte marsj og springmarsj)

3. Fri ved foten (samme som lineføring, bare uten bånd)

4. Dekk fra holdt (gå først 10 meter fri ved foten, før man stopper. Kommanderer hunden i dekk, går 10 meter fra den, går tilbake og inntil og kommanderer den opp i utgangsstilling)

5. Innkalling fra sitt (Kommander hunden til å bli sittende, gå ca 15 meter fra den. Kall hunden inn til utgangsstilling)

6. Stå under marsj (Gå ca 10 meter fri ved fot, og kommander hunden til å stå. Fører fortsetter 10 meter - før h*n snur, går tilbake til hunden og kommanderer den i utgangsstilling)

7. To minutters enkeltdekk (Kommander hunden i dekk, gå ca 15 meter unna. Etter to minutter går fører tilbake, 1 meter bak hunden og deretter opp på siden dens. Kommander opp i utgangsstilling)

Så får du i tillegg en karakter for helhetsintrykk (samarbeid, arbeidsglede og arbeidsvilje). Man kan ikke belønne med godis eller leke mellom øvelsene, men det er lov å rose, klappe og til en viss grad herje :ahappy:

Det kan virke strengt - men det er viktig å huske at man får bronsemerket dersom man får halvparten av makspoengsummen (90 av 180), så man kan tillate seg noen feil. Oppover i klassene blir det verre i så måte :D

oj...jaja vi har no god tid...bare 14 mnd ennå..... :D

Sikkert noen som ler høyt nå men hva er utgangsstilling? :D

Men hvor ofte går det an å ta slike merker? Eg holder til i bergen.

Må en være medlem av en klubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som ler høyt nå men hva er utgangsstilling? :ahappy:

Men hvor ofte går det an å ta slike merker? Eg holder til i bergen.

Må en være medlem av en klubb?

Utgangsstilling så sitter hunden din ved ditt venstre bein og har kontakt med deg. Hodet eller skuldra skal være på høyde med beinet ditt.

Merkene kan man egentlig ta bare en gang trur jeg. Men så har du jo merker helt opp til elite klassen, så du har sikkert nok å bryne deg på. Skal du konkurrerer i regi av NKK (klasse 1 og oppover) bør du være medlem av en klubb, ellers blir det dyrere å melde seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangsstilling så sitter hunden din ved ditt venstre bein og har kontakt med deg. Hodet eller skuldra skal være på høyde med beinet ditt.

Merkene kan man egentlig ta bare en gang trur jeg. Men så har du jo merker helt opp til elite klassen, så du har sikkert nok å bryne deg på. Skal du konkurrerer i regi av NKK (klasse 1 og oppover) bør du være medlem av en klubb, ellers blir det dyrere å melde seg på.

Det eg tenkte på, var om det var ofte slike konkuransser. Visst eg visste om en slik konkuransse et stykke frem i tid, så hadde vi jo hatt fin fint mål.

Jo mer eg leser om dette jo mer gøyt virker det som egentlig.

Har liksom et konkret mål, og det liker eg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg tenkte på, var om det var ofte slike konkuransser. Visst eg visste om en slik konkuransse et stykke frem i tid, så hadde vi jo hatt fin fint mål.

Jo mer eg leser om dette jo mer gøyt virker det som egentlig.

Har liksom et konkret mål, og det liker eg. :ahappy:

Sånn ja. Det er konkurranser ganske jamnlig over hele året. Terminlista for offisielle konkurranser finner du her. Og så velger du Lydighet. Da kommer det opp konkurranser i år. Og finner du konkurranser i nærheten, men enda ikke skal gå selv, så kan du jo dra og se (husk vaksinasjonskort på hunden om hun blir med).

Bronsjemerkeprøver går også med jamne mellomrom, men da må du ta kontakt med en hundeklubb i nærheten for å høre når de arrangerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at eg har INGEN idè på hunde sporter og den slags.

har ei blandings jenta på snart 14 mnd som eg gjerne vil gjøre noe mer med.

Finnes det noen merker vi kan trene oss opp til?

aner ikkje kva som er "lov" til å gjøre med en blandings hund.

Hadde vært kjekt om noen kunne ha sagt til om dette siden eg har ingen peiling.

Anette & Akita

Hei!

Dere kan jo trene agility også :ahappy: Nå er ikke jeg så godt inne i merker o.l. innenfor agility, men det kan du finne ut av ved å søke litt rundt i forumet, f.eks. her.

Edit: Rettet en feil link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noa ant lurt eg bør vite om dette? :ahappy:

(som sagt eg har ikkje store peilingen)

Nå vet du vel det grunnleggende, men jeg vil anbefale å dra på et stevne og kikke på deltakerne og hvilken bedømming de får. Da får du et inntrykk av hvordan øvelsene skal utføres for å få bra poengsum.

Vil også anbefale å bli med i en hundeklubb eller en treningsgruppe (kanskje noen her på Sonen bor i nærheten og har lyst til å trene sammen med dere?). Det er motiverende å være flere, og andre kan se feil dere gjør som dere ikke ser selv. Det er også nyttig i forhold til fellesøvelser og at hunden lærer å prestere selv om det er andre hunder til stede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dere kan jo trene agility også :ahappy: Nå er ikke jeg så godt inne i merker o.l. innenfor agility, men det kan du finne ut av ved å søke litt rundt i forumet, f.eks. her.

Edit: Rettet en feil link.

Ja vært på tanken... men tror eg vil begynne med LP først. økonomien er ikkje sitt høyeste for tiden, så er det "lettere" å trene LP alene liksom. trenger ikkje mye utstyr og den slags.

Men agility er et mål der fremme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal dra og se på et LP stevne vil jeg anbefale deg å ta en titt på reglementet for konkurransen først, og sette deg litt inn i reglene. De kan du finne her. Da blir det litt lettere å se hva dommeren legger vekt på, og det blir gjerne lettere å se hvilken hund som går "bra" og hvem som går mindre bra.

Ellers har vi jo en kalender her på sonen som er under oppdatering, og der går det jo an å se om du finner noen konkurranser i nærheten av deg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vært på tanken... men tror eg vil begynne med LP først. økonomien er ikkje sitt høyeste for tiden, så er det "lettere" å trene LP alene liksom. trenger ikkje mye utstyr og den slags.

Men agility er et mål der fremme. :wub:

Men hvis du finner en klubb å trene agility med så er det meld.skap i klubben pluss et kurs, som vil koste deg penger. De etterfølgende treningene vil jo da ikke koste deg noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...