Gå til innhold
Hundesonen.no

hund og trapp


Raksha

Recommended Posts

Vet det går mange myter og råd rundt valper og trapper. Men jeg lurer på litt mer sånn belastningsmessig på en halvvoksen liten hund. Er det skadelig å gå opp 10 etasjer på betongtrapper? (Ganske nøyaktig 140 trappetrinn) Fikk en ganske kraftig reaksjon fra ei venninne da jeg sa jeg ville gå trappene en gang eller så til dagen for å få gratis trening, hun mente at jeg overhodet ikke burde dra med bikkja opp der. Så da ble jeg jo litt usikker da. Vet mange hunder går i mange trapper hver dag uten å ta skade, og det tar jo strengt tatt ikke mange minuttene å gå opp der, så det burde vel ikke være skadelig selv om det er veldig ensidig belastning?

Noen som er gode på hundens anatomi og sånt som har noen inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi mennesker går i trapper bruker vi jo hele kroppen, og mange muskelgrupper, så har aldri forstått hvorfor dette blir "ensformig" belastning for hunder? Det største problemet er vel kanskje underlaget, altså betongen, og at det dermed blir uønsket belastnig?

Også er det vel dette med HD mange tenker på, hvertfall på hunder som enda ikke er røntget. "Ikke gå trapper før du får HD røntget hunden" osv. Jeg vet ikke om det er noe i det, men det virker litt...småhysterisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare gå trapper du. Hvis hunden din ikke tåler å gå opp 10 etg, så tåler den heller ikke lange turer i variert terreng. En hund får ikke HD av å gå trapper. Og om din lille 2-3 kg hund, eller hva den nå veier, skulle få HD er vel det den hundens minste problem vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters, da traver vi opp trapper (les kravler de tre siste etasjene) uten dårlig samvittighet. Hun har lekre hofter og antakeligvis PL frie knær og er frisk etter ryggskade. Så jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor, men ble litt usikker da jeg fikk den reaksjonen jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som det siktes til, er vel gjerne det at å gå NEDover trapper kan bli en litt enstonig og "feil" belastning for unge hvalper i verste voksealder - særlig hvis tempo bestemmes av eier og hunden går ørten ganger daglig? Og at for hvalper som befinner seg i faresonen genetisk for noe styggedom, kan slik miljøbelastning kanskje tippe vektskålen?

Nå vet jeg ikke hvor BEVIST dette er, og det henger vel også sammen med vekst, voksetakt, etc. Men det er iallfall det som har vært sagt før.

Og sånn rent logisk henger det jo litt på greip også - i forhold til valp/store raser som ikke "henger helt sammen"/hastverk/uoppvarmet hund/trinn som gir feil bevegelser alt etter hundens størrelse.

Men når du skal bruke det som trening, er det jo på en måte noe annet. Det jeg ville tenkt litt på, er jo type bevegelser i forhold til ryggen da - om man faktisk BLIR "helt frisk" etter en ryggskade, eller kan være litt utsatt fortsatt, og om trappebevegelser på hardt underlag blir for belastende? For en liten hund blir det jo mye hopp-hopp-hopp.

Det hadde vel på sett og vis vært bedre muligens om du istedet hadde løpt rett opp en slalåmbakke for eksempel sommerstid - det er jo super trening, med både mykere underlag, variert, og at du også - ved å gå på kryss og tvers oppover - vil trimme ulike muskler hos hunden (gå "skjevt").

Men det kommer jo helt an på. Hvor ofte du gjør det, slike ting. En som "kan" rygg og skjelett vil jo kunne gi langt bedre svar på det, i forhold til ryggskaden hvis din hund har hatt det, slik jeg forstår det på hva du skriver? Men en "normalt frisk" hund bør jo kunne tåle slikt, med litt trening og opptrapping (!). Det kommer jo an på hundens muskelkondisjon, belastning den er vant til - alt dette som man skriver om mennesker som skal begynne å trene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke ned de nevnte trappene, både pga. belasning på henne og pga. meg. Trappetreningen er for meg, ikke bikkja, så ser jeg at hun får vondt eller foretrekker heisen, så klarer jeg nok å gå i trappene når hun ikke er med. Hun er frisk i ryggen, offisielt friskmeldt både av vet. og kiropraktor. Ryggskaden var skeivslått bekken og låsninger i ryggen. Noe man heldigvis kan få dem friske fra. :ahappy: Bikkja er røntga opp og ned og i mente, så det er ingenting annet som er feil med henne, nå er hun i god form og fikk skryt sist av at hun begynner å bli veldig bra muskelsatt både i ryggen og bakbeina.

Vi går heller ikke opp trappene etter ren tissetur, jeg vil at både hun og jeg skal være oppvarma først, så vi tar det etter turer, har en runde på 20 min med kjapp gange vi tar som minstekravet før vi forserer trapper. Jeg ER hønemor, men sånn generelt så kan jeg ikke se at ensidig belastning en til to ganger til dagen i fem min på oppvarma muskler kan være skadelig på en frisk hund. Og knøttis er nå en frisk hund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en helt annen kommentar, av en bekjent uten spesiell stor hundekunnskap, da jeg tok 6 etasjer med trapper med min voksne hund: han trenger vel ikke mer mosjon i dag, da..? Nei, jøss, tenkte jeg, han fikk til og med tisset på turen.. :rolleyes:

Sånn aporpos trapper.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en helt annen kommentar, av en bekjent uten spesiell stor hundekunnskap, da jeg tok 6 etasjer med trapper med min voksne hund: han trenger vel ikke mer mosjon i dag, da..? Nei, jøss, tenkte jeg, han fikk til og med tisset på turen.. :rolleyes:

Sånn aporpos trapper.. :ahappy:

:D Da burde hvertfall ti etasjer for min minihund være overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo nettopp tatt TO hensyn som er nokså sentrale da - både tenkt på å unngå nedovertrapper, såvel som å varme opp godt :ahappy:

Det er jo bra for enhver hund å være godt oppvarmet, og der synder nok mange hundeeiere fremdeles - selv om det er kommet mye fokus på det etterhvert heldigvis. Det har vært litt tankevekkende tidligere, særlig hvis man hadde bakgrunn fra litt heste-/løpsmiljø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er mange som ikke anbefaler valper/hunder å gå i trapper.

Men jeg vil si at i kontrollerte former er det ikke farlig.

Det som kan være skadelig er NED lange trapper eller å løpe opp og ned, opp og ned i trappen. (da helst i inntrapper med glatt parkett.... og helt uten kontroll)

Jeg har hørt om folk som bærer sin halvvoksne St. Bernhard opp i 3. etasje flere ganger daglig :-)

En gammel nabo hadde en gang en Schäfervalp som han "trente". Mannen syklet og valpen løp opp en lang bakke. Så satt valpen i en eske på bagasjebrettet mens mannen syklet ned igjen. Dette drev de med flere ganger daglig. Mannen hadde hørt at hunder mistet muskler når de løp nedover, og det hadde han funnet en fin løsning på..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot Emma gå i trapper helt fra hun var liten av.

Dette med valper og trapper, det kan ikke ha noe med at valper ikke har like god kontroll på kroppen sin enda? En klumsete valp med hodet fullt av fluer kan jo fort trå feil og vips så ruller den ned trappa. Da kan det nok fort oppstå skader, vil jeg tro.

Emma hadde utrolig god kroppskontroll allerede som liten valp, så det var liksom aldri noe stress med henne sånn sett. Men foreldrene mine fikk seg en cavalier king charles spaniel-valp i fjor, og DEN valpen var klomsete! Beina sklei rundt alle veier og hun hadde ikke særlig kontroll nei :rolleyes: Henne måtte foreldrene mine bære opp og ned trappene til hun ble stor nok til å ikke kunne skli imellom trappetrinnene og ramle ned i kjelleren eller trå feil og ramle ned trappa.. I begynnelsen gikk de alltid opp sammen med henne og passet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
(klippet)

En gammel nabo hadde en gang en Schäfervalp som han "trente". Mannen syklet og valpen løp opp en lang bakke. Så satt valpen i en eske på bagasjebrettet mens mannen syklet ned igjen. Dette drev de med flere ganger daglig. Mannen hadde hørt at hunder mistet muskler når de løp nedover, og det hadde han funnet en fin løsning på..... :-)

Vel, naboen hadde jo rett i at det er bedre å løpe oppover enn nedover, men begrunnelsen var litt rar. Slevfølgelig mister ikke hunden muskler av å løpe nedover, den bruker jo muskler da også, men på en ganske annen måte. Men å løpe nedover er mye mer belastende enn å løpe oppover. Det er viktig å tenke på når man f.eks. snørekjører eller sykler med hunden. Brems helt ned i nedoverbakkene, så kan man heller gi skikkelig på i motbakker. Nedoverbakker gir mye større belastning på forbeina og større sjanse for skader.

Derfor vil jeg også tro at det ikke er noe farlig for en ung hund å gå oppover trapper. I forhold til vanelig (ikke overdreven) trappegåing tror jeg heller ikke det er noe farlig å la unge hunder gå nedover. Nei, ta trappa. Unge hunder har heller ikke vondt av aktivitet og trening til passa sin alder. Men det er sikkert ikke dumt å ta heisen nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg har alltid lurt på hvordan man egentlig varmer opp en hund som vil bli utsatt for en god del muskelbruk og hvordan man "går den ned" igjen?

Jeg bruker alltid å gå et stykke med Emma hvor hun får løpe/tusle/trave rundt meg i ca. 2-3m langt bånd før vi går i dyp snø f.eks, for da må hun bruke enormt med krefter og hun blir helt skutt etter kort tid. Når hun skal røre såppass mye på seg så bruker jeg å ha på henne så lite som mulig, men en genser må hun ha ellers blir hun full av snøballer på størrelse med seg selv nesten.. :wub: Men etter mye snøhopping og slikt blir hun jo sliten og kald, så da drar jeg av henne den våte genseren og tar på en ny eller slenger på et dekken. Liker å tro at det kan være lurt så ikke diverse glovarme muskler blir kalde for raskt i fuktig og kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...