Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vil passe Collien min?

zobra

Recommended Posts

Skrevet

Hei, jeg har en Langhåret Collie, Nala, og hun trenger pass i perioden 27.02 til 04.03 (7dager).

Nala er en veldig rolig og grei tispe som går fint sammen med de fleste hunder, hun er ikke så veldig begeistra for mindre hunder da det har vært en Chihuahua som har plaget henne en del der hun bodde før, men hun sier kun kort og kjapt ifra om hun blir irritert, eller så overser hun den andre totalt :)

Hun er vant med katter også, og bryr seg egentlig ikke no særlig om dem, kun når hun vil leke med de :icon_redface:

Nala liker generelt alle mennesker når hun har fått hilst litt først, har gått helt fint sammen med barn og.

Hun kan varsle om hun hører noen ukjente som kommer, men slutter så fort man sier navnet hennes.

Jeg har kun satt henne bort en gang før, og det var hos noen i slekta, noe som gikk veldig fint.

Ellers er det bare å spørre om dere lurer på no :)

Hun er forresten 3år og har ikke løpetid før i april-mai om hun gjør som hun pleier :)

Jeg bor i Horten, Vestfold, og det hadde vært fint om den som skulle passe henne bodde i Vestfold da jeg selv ikke har bil, men kan ta buss o.l.

Mvh Louise og Nala

Skrevet

Vel jeg bor noen timer fra Vestfold. Midt i skogen i Hedemarken. Altså et stykke unna, men om du ikke får noen til å passe henne og har mulighet for at noen kan kjøre henne, kan jeg passe henne uten problemer:) Alle mine 6 tisper går veldig godt med andre hunder og bryr seg ikke noe om at fremmede hunder kommer og tar seg til rette:) Det er i hvertfall en nødløsning;)

Skrevet

Ok :icon_redface: Da sier jeg fra om jeg ikke finner noe annet før jeg skal bort..

Kan hende jeg klarer å overtale noen til å kjøre også :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...