Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkallingsproblemer!


Linda Marie

Recommended Posts

Eller er bikkja rett og slett bare idiot? Vel, jeg tror det er mest eieren (meg) som er problemet.

Når jeg er ute på tur med bikkja (snart fem år) så har ho begynt å ignorere mine innkallinger dersom det kommer folk eller andre hunder imot oss. Før kom ho på kommando. Nå så kan ho finne på å stoppe når jeg roper, men snur seg kjapt og bare går hen for å hilse. Jeg har ropt høyt nei! og fy! og det har funket til en viss grad. Ofte løper hun bort og snuser i tre sek, og så kommer ho til meg. Andre ganger ignorerer ho meg helt. Men ho passer alltid på å løpe bort og komme på plass før jeg rekker å få tak i ho. Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Hvorfor er ho blitt slik? Er det trangen til å dominere? Og kan det funke å begynne helt fra begynnelsen med å gi ho godbiter for hver gang ho kommer på kommando?

HJELP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel funnet ut at det lønner seg bedre å stikke til de dere møter i stedet for å komme da (bedre med hils og kos enn å komme til kjedelig eier som smekker på båndet)? Samtidig har hun funnet ut at de lønner seg å komme tilbake før du blir SKIKKELIG sur... Smarte hunder skjønner sånt ganske fort. :icon_redface:

Jeg vil tippe at det er lenge siden du har belønnet en god innkalling? Det er ikke å "begynne fra begynnelsen" å belønne gode innkallinger innimellom. Alle adferder må opprettholdes til en viss grad, ellers dør de ut. Man kan selvsagt redusere belønningene etter hvert, men det er ikke spesielt lurt å fjerne dem helt.

Inntil det begynner å sitte igjen, ville jeg brukt langline for å unngå at hun får ytterligere uttelling for å ikke høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Dette høres ut som en frekk dame som har skjønt at den trening hun har utøvd på deg sitter :ahappy: Jeg vil tro at mye av det Flash og Eva-K sier her er sant. Begynn å belønne henne for umiddelbare innkallingsreaksjon, så vil jeg nok tro at hun snur litt raskere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, min er også slik enkelte ganger ;(

Utrolig irriterende. Min får alltid masse ros når han kommer, og godbiter når jeg har det på meg.

Neste gang vi går i et turområde jeg vet det KAN komme hunder, skal jeg ha langline.

Jeg skal ta til meg tips og triks som kommer i denn tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt vil jeg mene at innkalling er en ting som er lur å "overtrene" - sats på fullstendig hjernevask og belønn oftere og bedre enn man gjør på alt annet. Nettopp fordi den er så viktig, den kan redde hunden din fra å bli overkjørt, banket av andre hunder eller anmeldt av hunderedde mennesker. Har man en bombesikker innkalling er jo egentlig livet med hund ganske så vakkert og behagelig... :ahappy:

Men å få en bombesikker innkalling er jo ikke bare lett - vi konkurrerer med alt annet som er spennende; tisseflekker, løpende katter, vilt, mennesker og andre hunder (med og uten løpetid), samtidig som hunden ikke er maskin...

Det er jo viktig å huske at hunden lærer like mye på hver mislykkede innkalling (spesielt dersom resultatet er at den får oppleve noe fint å spennende i stedet for å komme) som på hver vellykkede. Så det gjelder her som ellers å sørge for at det blir adskillig flere vellykkede forsøk enn de som går skeis.

Langline er bra når man ikke er trygge ennå (da kan man bare rolig hanke inn hunden uten at den får belønnet seg selv). Pass også på at ikke innkalling betyr "slutt på moroa" hver gang. I stedet for å ta på båndet kan det være lurt å la hunden fortsette med det den holdt på med. Innkalling skal ikke forbindes med at alt det trivelige skal ta slutt...

Man kan jo operere med utallige trinn i innkallingen - i forhold til hvilke utfordringer hunden skal kalles inn fra. Det er fint om hunden kan kalles inn fra en tisseflekk eller fra møtende mennesker, men det trenger ikke bety at den klarer det når den er midt i lek eller slåsskamp med en annen hund eller er i ferd med å bedekke ei løpetispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg kaller inn uten å smekke på båndet. Og gir ho ros i form av ord og ball. Noen ganger godbiter. Men like søren så skal ho ikke høre når det er andre til stede.

Takker for gode råd. Herretter skal jeg "leke klovn" foran hunden og se om det hjelper. Jeg får vel begynne slik jeg gjorde de to første årene; gå med nesten gjennomstekt leverbiter i lommene. (selv om klærne mine luktet grusomt de to årene)

P.S. Jeg har tross alt som mål å klare klasse 1 i lydighet i år, så under konkurranser så skjerper ho seg helt. Er kun ute på tur ho er idiot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...