Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri


TrudeM

Recommended Posts

Dette kommer jo helt an på hva enkeltpesjoner med med fri. Fri i bånd (altså ikke dra, men gå litt rundt å lufte) eller fri ved at hunden slippes løs?

Jeg bruker kommando fri når de skal få gå løs og herje. Jeg begynnr med en gang. Når jeg tar av dem koppelet så sier jeg fri da løper de av gårde og de roses av dette. Dette gjentar jeg hver gang. Jeg bruker også tyss (rar kommando). Da går de i bånd, men må ikke gå fot av den grunn. Da bruker jeg kommando fot. Etter noen ganger skjønner hundene at de ikke få løpe avgårde før kommando fri kommer. Nå har jeg vært litt treg med dette på siste dalmisen min. Hun er 1 år nå og ja jeg begynte med dette først for 3 dager siden. Heldige jeg har fått en hund som tar tng litt for fort og allerede skjønt, selv om hun til tider glemmer det da. Men tross alt har akkurat begynt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øvelse havde min cocker også lidt svært ved, han mente at så snart han havde udført øvelsen og fik en godbid, så kunne man rende af gårde.

Jeg har nu fået den indlært ved hjælp af klikkertræning, så han hele tiden holder kontakten med mig.

når jeg gav klik og godbid, skyndt jeg mig at give et klik til så længe han sad ned, så han hurtigt lærte at han kunne forvente et klik mere hvis han holdt kontakt og blev siddende, jo længere tid han er nødt til at sidde før jeg giver ham fri kommandoen, jo flere klik og godbidder er jeg nødt til at give, specielt fordi vi har kæmpet lidt med koncentrationen og kontakten.

Men så længe jeg kan holde kontakten med, bliver han ved med at sidde til han får fri kommandoen, det virker fint for mig, på denne måde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mine hunder betyr fri-signal "gå ut av posisjonen du er i og ta kontakt med meg for neste beskjed". Praktisk både i hverdagen og på lydighetstrening. Samtidig lærer hundene seg bli-øvelser veldig raskt siden de vet hvordan øvelsen avsluttes. Vi har veldig lett for å bruke kroppsbevegelse når vi sier fri. Har du ambisjoner om at hunden skal lære seg ordet og bare ordet, så gjelder det å stå helt stille når du sier fri. Det er en fordel om du vil sikre at hunden bare reiser seg på ordet og ikke armbevelgelse feks fellesdekken eller sitten i starten på agilitybanen.

Feks fra sitt:

Jeg belønner at hunden reagerer på fri i starten. Det er et nytt ord som hunden ikke skjønner. Derfor får den informasjon når den adlyder, akkurat som med all annen innlæring. Ta noen steg fra hunden, vis den at du har en belønning på deg. Hvis hunden forsøker å reise seg for å ta belønningen uten at du har sagt noe, ikke belønn, men sett den rolig tilbake. Stå helt stille og si fri når hunden er fokusert på deg. Hvis hunden er veldig flink til å bli sittende, ha litt is i magen noen sekunder. Ikke gjenta fri. Bare hunden beveger en labb eller tar et skritt, ros, bli aktiv og belønn.

Altså:

  • Si bare fri når hunden sitter helt stille.
  • Stå helt stille selv når du sier fri (lek statue!).
  • Ha en synlig belønning og ta ut litt avstand til hunden i begynnelsen, så skaper du litt "dragning" mot deg.
  • Hunden SKAL bevege seg minst et lite steg først, før du blir aktiv.
  • Etter hvert kutt ut synlig belønning og test at det funker nære også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...