Gå til innhold
Hundesonen.no

Varsling ved lyder


Tollertassen

Recommended Posts

Bailey har begynt å varsle ved lyder i gangen den siste uken, men hovedsakelig når vi er hjemme. Hvordan bør dette håndteres, vi har naboer og forholde oss til og ganske redd for å gjøre oss upopulære. Dreier seg om tre, fire ganger om dagen og varer høyst 1 minutt.

Tok opp lyd når han var hjemme i går og da var det kun et bjeff, men også noe nytt en liten ulesang på ca et minutt ca en time etter at vi dro hjemmefra. Dette har han heller aldri gjort.

Han kan også utagere tidvis når det er mørket ute, men dette er mye på grunn av at noen med overlegg har skremt vannet av han.

Kan dette bare være spøkelsesalderen (syv mnd) eller kan det være noe mer som også kan eksalere?

Hvordan hadde dere håndtert dette?

Håper noen kan hjelpe meg med noen gode råd på dette da jeg har en følelse at det eskalerer for hver dag som går. Tror bjeffingen er en kombinasjon av varsling (da særlig inne) og ren usikkerhet. Dermed er det vanskelig å vite hvordan man skal angripe de to ulike handlingene. Metoden som jeg bruker nå er å avlede, men dette virker som om det har null effekt. Ute har jeg vært rimelig krass, dette hjelper heller ikke. Har fått han til å sitte og prøve å oppnå kontakt FØR adferden utløses og dette virker bra, men er jo ikke i alle situasjoner han er bjeffete heller. Så vær så snill noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vår hund på 10 måneder varsler også. Han bjeffer og knurrer på folk til han får hilse.

Men logrer masse med halen og er veldig glad for å møte folk.

Han bjeffer når jeg og min samboer kommer og, og av og til uler han.

Vil dette bedre seg?

Han er blanding av engelsk setter og border colli og er eb neget oppvakt hund.

Hva skal man gjøre med denne adferden? Dette er min første hund så jeg er litt usikker.

Vil ikke kjefte for mye på han, har hørt at dette kan gjøre til at han forbinner det at folk kommer med noe ille.

(beklager at jeg tar opp denne tråden med min hund, men på mange forum blir follk sinte om man lager en ny tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...