Gå til innhold
Hundesonen.no

Varsling ved lyder

Tollertassen

Recommended Posts

Skrevet

Bailey har begynt å varsle ved lyder i gangen den siste uken, men hovedsakelig når vi er hjemme. Hvordan bør dette håndteres, vi har naboer og forholde oss til og ganske redd for å gjøre oss upopulære. Dreier seg om tre, fire ganger om dagen og varer høyst 1 minutt.

Tok opp lyd når han var hjemme i går og da var det kun et bjeff, men også noe nytt en liten ulesang på ca et minutt ca en time etter at vi dro hjemmefra. Dette har han heller aldri gjort.

Han kan også utagere tidvis når det er mørket ute, men dette er mye på grunn av at noen med overlegg har skremt vannet av han.

Kan dette bare være spøkelsesalderen (syv mnd) eller kan det være noe mer som også kan eksalere?

Hvordan hadde dere håndtert dette?

Håper noen kan hjelpe meg med noen gode råd på dette da jeg har en følelse at det eskalerer for hver dag som går. Tror bjeffingen er en kombinasjon av varsling (da særlig inne) og ren usikkerhet. Dermed er det vanskelig å vite hvordan man skal angripe de to ulike handlingene. Metoden som jeg bruker nå er å avlede, men dette virker som om det har null effekt. Ute har jeg vært rimelig krass, dette hjelper heller ikke. Har fått han til å sitte og prøve å oppnå kontakt FØR adferden utløses og dette virker bra, men er jo ikke i alle situasjoner han er bjeffete heller. Så vær så snill noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Høres veldig ut som spøkelsesalderen er begynt! Men er du usikker, eller bare trenger veileding videre, så ville jeg ha hørt med en adferdspesialist. Er ikke så dyrt som det høres ut til, har jeg hørt :ahappy:

Skrevet

Hei.

Vår hund på 10 måneder varsler også. Han bjeffer og knurrer på folk til han får hilse.

Men logrer masse med halen og er veldig glad for å møte folk.

Han bjeffer når jeg og min samboer kommer og, og av og til uler han.

Vil dette bedre seg?

Han er blanding av engelsk setter og border colli og er eb neget oppvakt hund.

Hva skal man gjøre med denne adferden? Dette er min første hund så jeg er litt usikker.

Vil ikke kjefte for mye på han, har hørt at dette kan gjøre til at han forbinner det at folk kommer med noe ille.

(beklager at jeg tar opp denne tråden med min hund, men på mange forum blir follk sinte om man lager en ny tråd)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er de ganske like i gemytt og væremåte?
    • Kan en hund fødes uten hint til hvordan den oppfører seg til andre hunder? Spør for en jeg kjenner.
    • Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
    • Har vurdert Manchester terrier, Person russel terrier, brasiliansk terrier, og skye terrier. Tenker også på Pincher men hva er forskjellen mellom en pincher og Manchester terrier? De er ganske like utseende og størrelse. Vi vet at terriere har mere jaktinstinkt og er mere sta enn gjeterhund. Ønsker helst en av de største terrierne.
    • Hva er likheten mellom alle terrierene sånn generelt? Ønsker en terrier uten napping og vanskelig klipping. Børsting går greit. Hvordan er dem i forhold til gjeterhunder? Er oppvokst med det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...