Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp. Hunden spiser så lite


RaW_DeNiM

Recommended Posts

Hei. Jeg har en snart 4 mnd gammel Shar pei og jeg personelig mener hun er altfor tynn. Hun er temmelig små spist av seg og nå aner jeg ikke hvordan jeg skal få feita hu opp. hun er vant med å ha mat framme hele dagen og spiser når hun er sulten. men jeg syns hun spiser altfor lite. hun har kun fått sånn tørrfôr fra dyrebutikk enda. Prøvd pedigree og eller hva det heter men samme greia der. har også prøvd og dele opp måltidene til morgen og kveld men da sultet hun seg omtrent i 3-4 dager så jeg satt skåla fram så hun fikk gå å nappe som hun ville. Hun har fin avføring og gjør ifra seg 2-3 ganger pr dag. Men som sagt. Syntes hun er lit vel tynn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve at blande lidt Vom og hundemad i eller lidt kjøttdeig, og kun tilbyde den maden 3 gange om dagen, lad den have skålen i en ½ time og fjern den igen, det kan godt være at den ikke spiser i den dag eller 2 men den lærer at den er nødt til at spise sin mad inden for det tidsrum hvis den er sulten.

Når den har sin mad hele dagen og går og småspiser, når den aldrig rigtigt at blive sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt. hun likte ikke det bløtt. Tok en munnfull og snøfta og gikk derifra. Men fikk nettopp mail fra oppdretter nå. Sendte med bildene jeg har i en annen tråd på forumet + en del fler. Og ifølge dem så så hun helt normal ut. men skal prøve og blande i noe bløtmat av noe slag så fort butikkene åpner. Og dele opp. får håpe det slår ann:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hva legger du i "for tynn"? Nå er det jo ganske så utdebattert for tiden at valper skal heller helle mot tynn enn feit. Så vil du ha den mer lubben, eller er det ok?

Jeg tror nemlig at vi eiere maser for mye med denne spisingen til valpene våre. Og mer eller mindre dytter inn issues i hunden (dvs motforestillinger) mot mat hvis de først er småspiste. Noen hunder spiser mindre enn andre, mens andre må slås vekk fra fôrposen mer eller mindre :lol:

Det greieste å gjøre er vel å gå til en vet å få dennes mening om hvorvidt din valp er sykelig tynn eller ok tynn. Så kan du senke skuldrene og tenke på noe annet mens matvanene dens går seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel. Verken hofteben eller ryggmark kjennes med mindre man begynner og kjenne skikkelig etter. Er vel mer at ribbebeina kjennes temmelig godt og er til en viss grad synelig.

Det er kjempebra, faktisk! :lol:

At du kan skimte ribbeina er faktisk veldig bra, for det verste som kan skje med en valp er at den blir overvektig.

Valpens skjelett er i utvikling, og leddene er myke, med mye brusk som kommer til å bli bein når valpen kommer i puberteten og fullfører høydeveksten. Mens leddene ennå er myke er det utrolig viktig at de ikke belastes med for mye vekt.

Vær glad for at du har en av de hundene som selv regulerer hvor mye mat den vil ha. Om fire-fem måneder er høydeveksten over, og hunden kommer da forhåpentligvis til å fortsette å regulere matinntaket etter behovet. Du kommer til å merke at den nokså plutselig virker "matlei", og da er tiden kommet for å kutte ned på maten. En hund som vokser trenger langt mer næring enn en hund som er ferdig med høydeveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betviler at din hund sulter seg.den er nok mett og fornøyd tenker jeg. små valpemager trenger ikke mye mat for å bli full. det att beina kjennes er ett godt tegn. det med mat går nok opp og ned i perioder tenker jeg. slik er det med voksende barn også. nyt hunen din å slapp helt av .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også småbekymra for valpen min, så da jeg hadde time spurte jeg henne hva hun syntes om vekten, siden jeg tidligere har fått kommentarer om at han er tynn. Hun fortalte meg at hunden var i kjempe fin form og ikke for tynn. Var nok heller andre veien med en del hunder, at de er for tykk. Og for å få dette enda mer bekreftet, ringte det inn en som skulle bestille time for operasjon, men dyrlegen ønsket ikke gjennomfør en operasjon før bikkja var slanket, så da ble det heller en time for å sette opp en slankeplan.

Tviler også på at bikkja di sulter seg selv. Men er du bekymret har du jo muligheten til å spørre når du har neste time hos dyrlegen for å utelukke at noe ikke er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Var og kjøpte noe vom og greier til henne i dag og da sa hun i dyrebutikken at hun virket litt tynn men at det mest sannsynelig ville rette seg opp med alderen. Blir bare redd for at hun ikke får i seg nok mat:p Vil jo ikke at hun skal lide. Tenker jeg skal prøve og begynne og dele måltidene opp. kanskje matlysten øker etter hvert da ¨så hun får en sjans til og få den sult følelsen. Er vel den hun ikke er vant til og ha. Ja og en annen ting jeg må bare fortelle. Sto i byen og så kom det en fyr bort og pekte på bikkja og sa "det finnes salve mot sånnt" sikta til rynkene på bikkja. Jeg bare "hæ". så spurte han meg om jeg visste hvorfor hun hadde rynker. Da sa jeg "du sikter vel til at det er pga det en gang i tiden var en kamphund" joda. hadde rett der. Kjente det begynnte og koke rimelig bra da ja. at folk kan gå rundt og tro dem ble avla fram til å være kamphund liksom. Var i en periode på 70 tallet og dem egnet seg jo så utrolig bra som kamphund:p lal. nei. uvitende folk nå til dags. Puh. var godt og få det ut av systemet.

Her er hun forresten. for en uke siden ca.

dsc00071mr1.th.jpg

dsc00102uj7.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jau. hun er kjempe fin (syns nå jeg) Har fått i henne litt mat i dag men like fin spist som før. har vel temmelig små mager valpene. Kasta seg nå over kylling(kjøtt)boller men var ikke mye som forsvant der heller så hun har vel en liten mage som fylles fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en snart 4 mnd gammel Shar pei og jeg personelig mener hun er altfor tynn. Hun er temmelig små spist av seg og nå aner jeg ikke hvordan jeg skal få feita hu opp. hun er vant med å ha mat framme hele dagen og spiser når hun er sulten. men jeg syns hun spiser altfor lite. hun har kun fått sånn tørrfôr fra dyrebutikk enda. Prøvd pedigree og eller hva det heter men samme greia der. har også prøvd og dele opp måltidene til morgen og kveld men da sultet hun seg omtrent i 3-4 dager så jeg satt skåla fram så hun fikk gå å nappe som hun ville. Hun har fin avføring og gjør ifra seg 2-3 ganger pr dag. Men som sagt. Syntes hun er lit vel tynn

Jeg hadde akkurat samma problem med min valp også!

Jeg kjøpte Vom&Hundemat, ser ut som en slik kjøttdeigpølse man kjøper på butikken. Valpen min glefsa i seg alt i matkoppen på null niks og sleika ren skåla etterpå. Dette får han et par ganger om dagen nå, så lar jeg skåla stå fram med tørrfor ellers om dagen (han går og småspiser av dette).

Jeg bytta også tørrfor til Royal Canin (da kollegaer fortalte at dette var bra fôr), dette likt valpen min mye bedre enn det forrige jeg fikk med fra kennelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har spist godt i dag må jeg si. Bruker selv Eukanuba. la det litt i bløt og blanda i no kjøtt greier på boks. hun har spist mye i forhold til resten av uka så er fornøyd i dag. håper det fortsetter i samme retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...