Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal bytte fòr


xeena

Recommended Posts

da har vi vært og tatt valpevaksine nr 2 og det gikk bare bra, men han tok en sånn generell gjennomgang av henne og lurte på hva slags fòr hun gikk på. Måtte jo si som sant var at vi fikk kun tak butikkfòr (friskies) da vi kom hjem med henne,mog at hun hadde fått det, mena t vi nå nettopp var gått over til kun RC. Ja jeg ser det på pelsen hennes, den er matt og vi uttaler oss aldri negativt om andre fòrprodusenter, men hold deg unna butikkfòret var beskjeden! Og jeg ville nok merke en betydelig bedring i pelsen hennes om ca 4-6uker nå når jeg var gått over på ordentlig fòr som han sa

Uansett har jeg lært, og skulle handlet inn ordentlig fòr i byen da jeg kom, men men. Drar til byen i morgen og kjøper da VogH som det skrytes så mye av her så får vi se om pelsen blir blank og fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi vært og tatt valpevaksine nr 2 og det gikk bare bra, men han tok en sånn generell gjennomgang av henne og lurte på hva slags fòr hun gikk på. Måtte jo si som sant var at vi fikk kun tak butikkfòr (friskies) da vi kom hjem med henne,mog at hun hadde fått det, mena t vi nå nettopp var gått over til kun RC. Ja jeg ser det på pelsen hennes, den er matt og vi uttaler oss aldri negativt om andre fòrprodusenter, men hold deg unna butikkfòret var beskjeden! Og jeg ville nok merke en betydelig bedring i pelsen hennes om ca 4-6uker nå når jeg var gått over på ordentlig fòr som han sa

Uansett har jeg lært, og skulle handlet inn ordentlig fòr i byen da jeg kom, men men. Drar til byen i morgen og kjøper da VogH som det skrytes så mye av her så får vi se om pelsen blir blank og fin :lol:

Jeg og brukte butikkfor før, men byttet fort over til hills. Angrer ikke, hunden min har en kjempe pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi vært og tatt valpevaksine nr 2 og det gikk bare bra, men han tok en sånn generell gjennomgang av henne og lurte på hva slags fòr hun gikk på. Måtte jo si som sant var at vi fikk kun tak butikkfòr (friskies) da vi kom hjem med henne,mog at hun hadde fått det, mena t vi nå nettopp var gått over til kun RC. Ja jeg ser det på pelsen hennes, den er matt og vi uttaler oss aldri negativt om andre fòrprodusenter, men hold deg unna butikkfòret var beskjeden! Og jeg ville nok merke en betydelig bedring i pelsen hennes om ca 4-6uker nå når jeg var gått over på ordentlig fòr som han sa

Uansett har jeg lært, og skulle handlet inn ordentlig fòr i byen da jeg kom, men men. Drar til byen i morgen og kjøper da VogH som det skrytes så mye av her så får vi se om pelsen blir blank og fin :lol:

Heisann! Jeg må bare skyte inn noe her.. Produsenten av V&H anbefaler IKKE fòret som fullòr til valper av større raser. Hold deg til valpefòr for Large Breed hunder frem til den er utvokst fysisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg må bare skyte inn noe her.. Produsenten av V&H anbefaler IKKE fòret som fullòr til valper av større raser. Hold deg til valpefòr for Large Breed hunder frem til den er utvokst fysisk!

hadde tnkt å blande med Rc inntil videre iallefall, det går vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tnkt å blande med Rc inntil videre iallefall, det går vel bra?

Med en så stor rase ville jeg definitivt kjørt bare valpefòr til hun er godt over året.. RC er et veldig godt fòr, du kan trygt bare bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg må bare skyte inn noe her.. Produsenten av V&H anbefaler IKKE fòret som fullòr til valper av større raser. Hold deg til valpefòr for Large Breed hunder frem til den er utvokst fysisk!

Jeg har i løpet av 5+ år fôret opp en 70 kilos boerboel og to 30-kilos jaktmynder på V&H, og har alltid kjøpt fôret direkte fra produsenten, Magne Østby. Han har aldri sagt til meg at V&H ikke skal brukes til valper av større raser.

Store raser har samme ernæringsbehov som småhunder. Det eneste man bør være påpasselig med, er at hunden ikke må bli overvektig - verken som valp eller voksen. Hvis hunden får for mye energi (fett og karbohydrater) vil den bli overvektig, og overvekt er en betydelig risiko for voksende hunder, og da spesielt for store raser.

Overvekt kan man lett unngå, enten man gir tørrfôr eller rått, kjøttbasert fôr. Man trenger bare å la være å gi for mye mat... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med oppdretter og hun anbefaler ikke RC grunnet for høyt proteininnhold. Mente jeg skulle gi vogh, blandet med tørrfòr, men bruke voksenfòr, ikke nødvendig med valpefòr.

Så jeg får høre på henne som tross alt har litt erfaring med nuffe og er oppdretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med oppdretter og hun anbefaler ikke RC grunnet for høyt proteininnhold. Mente jeg skulle gi vogh, blandet med tørrfòr, men bruke voksenfòr, ikke nødvendig med valpefòr.

Så jeg får høre på henne som tross alt har litt erfaring med nuffe og er oppdretter

Proteininnholdet er ikke noe problem, så lenge fôret er korrekt sammensatt mht vitaminer og mineraler. Det er for høyt innhold av karbohydrater og fett som er den største risikoen.

Hunder (på lik linje med mennesker) trenger proteiner for å bygge opp kroppen. Det er spesielt viktig i vekstfasen. Karbohydrater og fett gir energi, og fungerer som bensinen i bilen. Men det er proteinene som "bygger" bilen, om du skjønner hva jeg mener. Det hjelper ikke med allverdens kvalitetsbensin, så lenge bilen er bygd av dårlige deler.

Proteininnholdet kan bli "for høyt" for hunder som har nyreproblemer, og mange hundeeiere tror - feilaktig - at det betyr at "for mye proteiner" er skadelige for alle hunder. Men det er altså feil. :lol:

Forskjellen på valpefôr og voksenfôr er hovedsaklig at valpefôr er sammensatt for hunder som vokser, mens voksenfôr er laget for hunder som er ferdig med å bygge kroppen. Voksende valper/unghunder krever mye mer næring enn ferdig utvokste hunder. En annen ting er at voksne hunder kan skille ut overskuddskalsium gjennom avføringen, mens voksende valper/unghunder absorberer all kalsium de får i seg. Får de i seg for mye, kan det føre til overkalsifisering av leddene, med leddsmerter i voksen alder som resultat. Det er spesielt viktig at store, tunge raser ikke får for mye kalsium, fordi leddproblemer blir spesielt smertefulle for hunder som drar rundt på en tung kropp.

Det viktigste av alt for store, tunge raser, er at de ikke får bli overvektige. Overvekt gir en skadelig høy belastning på skjelettet til hunder som vokser, og overbelastning på uferdige ledd kan gi kroniske leddproblemer resten av livet. Hunder legger på seg hvis de får for mye karbohydrater (sukker, stivelse) og fett, mens proteiner derimot ikke fører til overvekt med mindre hunden får betydelig mye mer proteiner enn kroppen trenger. Og da snakker vi om ganske usannsynlig store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Proteininnholdet er ikke noe problem, så lenge fôret er korrekt sammensatt mht vitaminer og mineraler. Det er for høyt innhold av karbohydrater og fett som er den største risikoen.

Hunder (på lik linje med mennesker) trenger proteiner for å bygge opp kroppen. Det er spesielt viktig i vekstfasen. Karbohydrater og fett gir energi, og fungerer som bensinen i bilen. Men det er proteinene som "bygger" bilen, om du skjønner hva jeg mener. Det hjelper ikke med allverdens kvalitetsbensin, så lenge bilen er bygd av dårlige deler.

Proteininnholdet kan bli "for høyt" for hunder som har nyreproblemer, og mange hundeeiere tror - feilaktig - at det betyr at "for mye proteiner" er skadelige for alle hunder. Men det er altså feil. :lol:

Jeg tror grunnen til at en del folk er opptatt av at valper av store raser ikke skal ha for med høyt proteininnhold er for at de ikke skal vokse så fort. Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i det, men ut i fra resonementet at valpene ikke skal vokse for fort og, hvis vi forutsetter at dette kan reguleres med foret, så er det jo logisk at det er proteininnholdet man må være forsiktig med. Ellers er jeg veldig enig i at det er viktig å holde valpen slank. Spesielt valper av stor rase.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg fora med en kombinasjon av valpefor for store (gigant?) raser og vom og hundemat. V&H har forresten starta med et valpefor også. Uten at jeg vet noe mer om valpeforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at en del folk er opptatt av at valper av store raser ikke skal ha for med høyt proteininnhold er for at de ikke skal vokse så fort. Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i det, men ut i fra resonementet at valpene ikke skal vokse for fort og, hvis vi forutsetter at dette kan reguleres med foret, så er det jo logisk at det er proteininnholdet man må være forsiktig med. Ellers er jeg veldig enig i at det er viktig å holde valpen slank. Spesielt valper av stor rase.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg fora med en kombinasjon av valpefor for store (gigant?) raser og vom og hundemat. V&H har forresten starta med et valpefor også. Uten at jeg vet noe mer om valpeforet.

Jeg velger å høre på oppdretter denne gang, er mange meninger ute å går.Oppdretter er tross alt kommet til kull x og har hele tiden 10 hunder hjemme hos seg så jeg velger nok den erfaringen. VogH valpefòr mente hun jeg ikke trengte å bruke, hun gjorde det ikke og har enda 3 valper hjemme hos seg. Bruker ikke gigantfòret til henne, bruker det under som ejg ikke husker navnet på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må bare spørre; om du skal benytte deg av tørrfor. Skal du da bruke voksenfor? Det var sånn jeg forstod deg i alle fall.

Det er jo absolutt en grunn til at det finnes valpefor, og siden du nevner RC her, så har de et skreddersydd ernæringsprogram for større raser. Det er babydog, junior osv. i maxi eller gigant-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at en del folk er opptatt av at valper av store raser ikke skal ha for med høyt proteininnhold er for at de ikke skal vokse så fort. Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i det, men ut i fra resonementet at valpene ikke skal vokse for fort og, hvis vi forutsetter at dette kan reguleres med foret, så er det jo logisk at det er proteininnholdet man må være forsiktig med. Ellers er jeg veldig enig i at det er viktig å holde valpen slank. Spesielt valper av stor rase.

Hunder kan ikke vokse "for fort" med mindre de får veksthormoner. Hunder, og alle andre pattedyr (oss selv medregnet), vokser i høyden fra fødselen til puberteten, og det er genene som bestemmer hvor store vi skal bli i løpet av denne genetisk bestemte vekstperioden. Vi kan ikke påvirke verken mankehøyden eller pubertetsstarten, verken i den ene eller den andre retningen, uten å enten gi veksthormoner eller veksthormon-hemmere, eller å underernære/feilernære hundene slik at det påvirker veksten negativt.

Mine to sloughis kommer fra to kull på hhv 6 og 10 valper. Begge to har fått svært proteinrik kost fra jeg overtok dem ved 9-10 ukers alder. Likevel er de ikke blitt store i forhold til sine kullsøsken som fôres på karbohydratrik kost (tørrfôr). Hvis teorien om at 'proteinrik kost gir for rask vekst' skulle stemme, skulle mine hunder enten vært høyere enn sine kullsøsken, eller de skulle ha kommet i puberteten (og dermed avsluttet høydeveksten) tidligere enn søsknene sine. Men neida, de kom i puberteten samtidig med søsknene sine, og endte opp med middels høyde.

La oss nå ta den evinnelige teorien om "for rask vekst" og gjøre en hypotetisk test:

Vi tar to eneggede menneskebabyer, som er genetisk helt like. De veier like mye ved fødselen, og genene har bestemt at de vil komme i puberteten samtidig. La oss fôre de to babyene ulikt: Lille Per får helt vanlig mat, mens lille Pål får helt vanlig mat med mer proteiner (og dermed mindre fett og karbohydrater). Man passer selvfølgelig på at verken Per eller Pål blir overvektige under oppveksten.

Så kommer tvillingene i puberteten, og de når sin ferdige høyde. Hvis "vokse for raskt"-teorien stemmer, skal Pål nå være høyere enn Per. Enten det, eller så må Pål ha kommet i puberteten, og dermed fullført sin høydevekst, i forkant av Per.

Høres dette sannsynlig ut? Nei, ikke for mine ører, ihvertfall! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må bare spørre; om du skal benytte deg av tørrfor. Skal du da bruke voksenfor? Det var sånn jeg forstod deg i alle fall.

Det er jo absolutt en grunn til at det finnes valpefor, og siden du nevner RC her, så har de et skreddersydd ernæringsprogram for større raser. Det er babydog, junior osv. i maxi eller gigant-serien.

det er etter anbefaling fra oppdretter ja, men ikke RC, det anbefalte hun ikke. Hennes hunder får voksenfòr fra dem er ca 6-7 uker, blandet med vogh( voksenfòr) det også. Dette har hun holdt på med noen år, så jeg torr hun vet hva hun gjør og anbefaler

Rc anbefaler hun ikke pga høyt proteininnhold som tidligere nevt

Moghrebi: skjønner poenget ditt, men tror oppdretter vet litt hva hun snakker om, så får vi se om det fungerer på min hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er etter anbefaling fra oppdretter ja, men ikke RC, det anbefalte hun ikke. Hennes hunder får voksenfòr fra dem er ca 6-7 uker, blandet med vogh( voksenfòr) det også. Dette har hun holdt på med noen år, så jeg torr hun vet hva hun gjør og anbefaler

Rc anbefaler hun ikke pga høyt proteininnhold som tidligere nevt

Moghrebi: skjønner poenget ditt, men tror oppdretter vet litt hva hun snakker om, så får vi se om det fungerer på min hund

Har RC for høyt proteininnhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hvalpefor er lavet netop for hvalpe der vokser, alt er beregnet ud fra det de har behov for, derfor er der hvalpefor til forskellige størrelse hunde, så man kan være sikker på at de får det de har behov for, også store gigant racer som nuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg velger å høre på oppdretter denne gang, er mange meninger ute å går.Oppdretter er tross alt kommet til kull x og har hele tiden 10 hunder hjemme hos seg så jeg velger nok den erfaringen. VogH valpefòr mente hun jeg ikke trengte å bruke, hun gjorde det ikke og har enda 3 valper hjemme hos seg. Bruker ikke gigantfòret til henne, bruker det under som ejg ikke husker navnet på :rolleyes:

Vel, det finnes akkurat like mange forskjellige meninger blandt oppdrettere (av samme rase) som i resten av hundenorge, og det er greit å være litt kritisk til hva oppdretter mener også, aldri så flink vedkommende er. Mange hunder eller kull er overhovde ingen garanti for at man har rett. Men dette var bare en generell kommentar om at alle har så blind tro på at oppdretter har rett. Du har sikkert en flink oppdretter og det er sikkert "rett" å fore sånn som oppdretter anbefaller, men det kan også være "rett" å fore etter alle de forskjellige forslagene du får her. Og sikkert tusen andre. Det viktigste tror jeg er å ta med deg de forskjellige rådene inni hjernebarken et sted. Selv velge et for (eller kombinasjon) på grunnlag av alt du har lest og hørt og så vurdere hvordan akkurat din hund fungerer på det foret.

Moghrebi:

Personlig har jeg liten tro på teorien om at store hunder ikke skal ha mye proteiner for at de ikke skal vokse så fort. Jeg gjengav bare teorien jeg har hørt som en forklaring på hvorfor mange anbefaller å ikke gi valpefor til store raser. Og ja, det er veksthastigheten som skal reguleres, ikke den ferdig utvokste størrelsen. Desto viktigere tror jeg det er at sånne raser (eller, egentlig alle) holdes slanke under oppveksten så det ikke legges større vekt enn nødvendig på et uferdig skjelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RC for høyt proteininnhold?

For høyt i hva oppdretter anbefaler ja, men hvis du leser hele tråden så er det mange meninger :lol:

Og jeg er fremdeles like forvirret på alt dette fòret, nå er det vogh blandet med Rc sitt valpefòr. Vil ikke bytte enda, vil prøve vogh med Rc sitt fòr og ikke gi så mye nytt på en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...