Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min har fått anemi:-(


Vilde26

Recommended Posts

Hei.

Fikk vite for nesten to uker siden at hunden min hadde fått anemi. (Merket det på at han var slapp og litt ute av balanse). Han mistet også totalt matlysten.

Han spiste godt og variert før dette, så kan ikke ha noe med kosten å gjøre.

Noen som har vært borti dette?

Kan nevne at han fikk erlichia etter flåttbitt, til sommeren er det ett år siden. Det tok lang tid før de fant ut hva det var, og han var skikkelig dårlig. Lam i bakparten, klarte ikke å gå, som forflyttet seg til forbeina. Etter lang kur med antibitotika, og en liten periode med kortison, ble han frisk.

Nå har han gått på kortison, og vi tok nye blodprøver, men de viste ikke bedring. Nye blodprøver i morgen.

Er livredd for at dette er noe alvorlig. Er så glad i han, og han er bare 3 år!

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han har ikke det:-( I alle fall ikke i store mengder.

Han har fått litt middagsrester hos oss, men sammen med foret.

Men OM det skulle være dette, vil det bli bedre da? Vet du om han da har mulighet til å starte opp igjen selv å lage røde blodlegemer?

Huff, jeg er så redd for at noe er alvorlig galt...

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skjønner det godt at dette ikke er noe moro.

Vi har en i klubben som nå har blitt frisk etter AIHA (autoimmun hemolytisk anemi).

Bloggen deres ligger her: http://godsomgull.blogspot.com/

De tror det kanskje kan være flåttbitt som kan for det, men ingenting er sikkert..

Hunden er iallefall friskmeldt, så det er håp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som blir bra igjen, og jeg håper inderlig hunden din blir frisk og fin, men man bør gjerne sette seg ned og prøve å kartlegge hva den har gjort, hvor den har vært, hav den kan ha fått i seg...

Oxyglobin er et preparat som er veldig bra ved anemi...kjemisk hemoglobin i saltløsning, som hjelper til å bygge opp. Krysser fingrene for dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han har ikke det:-( I alle fall ikke i store mengder.

Han har fått litt middagsrester hos oss, men sammen med foret.

Men OM det skulle være dette, vil det bli bedre da? Vet du om han da har mulighet til å starte opp igjen selv å lage røde blodlegemer?

Du kan prøve å gi tilskudd til maten for å bygge opp blodprosenten igjen. Rå lever er en fin kilde til jern, eller du kan kjøpe matblod og tilsette i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

min hund fikk diagnosen Autoimmun hemolytisk anemi i går. hun er en liten herlighet på kun 9 mnd. vi fant ut at noe måtte være galt pga. hennes almenntilstand brått endret seg; hun ble slapp, mistet matlysten, søkte vekk fra mennesker (hun er en svært sosial hund..). nå har hun fått antibiotika og kortison som hun skal ta i en to ukers periode, en kan allerede nå se at hun blir bedre, men er redd at det skal bli værre igjenn når medisinene slutter..

i høst fikk ble hun stukket av 20 vepser, noe som resulterte i at hun ble utrolig dårlig, måtte til dyrlegen og fikk en del medisiner. kan dette være en faktor til at hun nå har fått anemi?

hvordan skal en forholde seg til hunden når hun har anemi?

håper på svar!

mvh. Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...