Gå til innhold
Hundesonen.no

Broholmer


Rosin

Recommended Posts

Broholmere er en hund der er avlet tilbage igen af nogle få individer der var tilbage, der er tilført frisk blod til racen ved at der er blevet brugt både mastiff og nogle andre hunde for at hunden beholdt det korrekte udseende og mentalitet. Broholmere har behov for middels aktivitet.

Du kan sagtens kontakte kennelen i Sverige for at høre om broholmeren, men for at skrive dig op på en hvalpeliste er du nødt til at kontakte broholmerselskabet, da man skal godkendes og være medlem der for at kunne købe en, de vil videreformidle dig, efter en evt. godkendelse, til den avler du kan købe en hund fra.

Selvom de mennesker har en kennel i Sverige, er det ikke ensbetydende med at de har hvalpe eller at du kan købe fra dem, det er ene og alene broholmerselskabet der bestemmer, hvornår der skal parres og hvem der skal parres, for ikke at få for meget indavl, da der kun findes 800 individer.

Så det vil også sige, at hvis du køber en Broholmer, så kan du heller ikke bestemme selv, om din hund skal bruges i avl, hvis den består alle deres tests og røntgen, og hvis hunden får for få hvalpe falder den også uden for standarden.

Alle der køber broholmere, lægger et depositum til broholmerselskabet, og skriver under på at man tager til Danmark for at få gennemført tests af hunden, i samarbejde med broholmerselskabet, for at sørge for at hunden holder racestandarden.

Indtil videre kan hunden kun udstilles i Danmark, da der stadig er for få individer.

Men man skal huske på at broholmere er en hund på størrelse med Grand danois og irsk ulvehund, så de bliver store(da min venindes broholmer var 1 år var den højere end deres spisebord), hanhundene bliver ca 80-85 kg når de er udvokste, pga. størrelsen er nogle af dem først færdige med at udvikle sig fysisk når de er 2½-3 år.

hvis en broholmer nogensinde viser tendenser til at bide børn, voksne eller blive hundeagressiv, er den falder den udenforpsykiske standard, selvfølgelig skal den beskytte ejer og ejendom, men derudover må den ikke.

Broholmeren må ikke være hundeagressiv heller ikke overfor hanhunde, men dog ved de selv at de har størrelsen og vægten til at sige VOV, og stoppe andre hunde, broholmeren skal tænke sig om, som voksen før den gør noget, de vurderer situationer.

På udstilliger i danmark, er faktisk broholmerne de eneste hunde, hvor alle hunde ligger i en stor gruppe sammen uden bure, alt fra hvalpe, hanhunde til løbetisper uden at sige vov.

De skal være 100% børnetrygge, og hvis der sker noget mens de er sammen med børn, skal de sige fra hvis der sker noget, som regel "ber broholmeren en voksen om hjælp", siger fra eller går deres vej.

De skal være så tålmodige, at små børn kan åbne munden på dem, kravle rundt på dem og trække i dem, så selv andre hunde ville have sagt fra langt tidligere.

Det blev lidt rodet, men hvis der er andet du vil vide kan du bare spørge, for jeg kan skrive side op og side ned om dem.

Men tag og kig på indlægget om broholmer under racer længere nede og tag et kig på broholmerselskabets side.

PS: NEJ der er ikke noget labrador i den, og den ligner langt fra en labradorblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bare skriv i vei du Einstein&Charlie. :P Alt av informasjon om rasen er intressant. :P

Jeg har allerede vært inne på diverse nettsider (bl.a broholmerselskapets sine), men jeg synes ikke det står så mye om gemytt og trening og slike ting... Hvordan er de å trene lydighet med f.eks? Er de lette å motivere?

Og må man som norsk broholmereier ta med hunden ned til danmark for å teste den og stille den ut, og hvis den oppfyller kravene så MÅ den avles på? :lol: Hva gjør man hvis man bare vil ha en kastrert kjæledyr(hann)hund da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bare skriv i vei du Einstein&Charlie. :P Alt av informasjon om rasen er intressant. :P

Jeg har allerede vært inne på diverse nettsider (bl.a broholmerselskapets sine), men jeg synes ikke det står så mye om gemytt og trening og slike ting... Hvordan er de å trene lydighet med f.eks? Er de lette å motivere?

Og må man som norsk broholmereier ta med hunden ned til danmark for å teste den og stille den ut, og hvis den oppfyller kravene så MÅ den avles på? :lol: Hva gjør man hvis man bare vil ha en kastrert kjæledyr(hann)hund da? :P

de er forholdsvis lette at træne i forhold til nogle molosser typer, selvfølgelig er de ikke som en bc eller retriever.

Det er vigtigt at gå til noget miljøtræning med dem som hvalpe, da de er nogle pyser ind til de er 6-8 måneder gamle, hvor de begynder at finde ud af de er store hunde, og har fået lidt livserfaring.

Min venindes unghund går går lydighed, han er 1½ år gammel, har avanceret til trin 3 eller 4 i hundetræning indenfor dkk trænigs niveauer i Danmark.

En broholmer siger fra til andre hunde, men jeg har aldrig set en broholmer starte en slåskamp, kun afslutte den/skille andre hunde ad.

Som norsk broholmerejer er man nødt til at tage den til danmark for testnig og udstilling, visse tests som røntgen kan dog udføres her i Norge i samarbejde med brohomerselskabet, mener at de vælger dyrlægen, og andre tests vil ske på samling af alle de unghunde der skal testes, over en weekend om sommeren.

Broholmerselskabet afholder også samlinger op til ferier i løbet af året, broholm slot og andre steder i Danmark, hvor man kan tilmelde sig, sammenligne hunde, udstille dem for en dommer der er kvalificeret til at bedømme hundene, og gå tur sammen.

Derudover kan de først stilles på dkk's hundeudstillinger når de er testet af broholmerselskabet, for at se om de holder standard for en brohomer, Broholmerselskabet er dog blevet lovet at de vil kunne blive stillet internationalt, når der er flere individer og større udbredning af dem.

Hvis de består alle tests så skal de bruges i avl, hvis broholmerselskabet beslutter det, der er fastsat en tarif til handhundejere til 4000dkr pr parring, dog skal der minimum komme 4 hvalpe i kuldet.

Det er også broholmerselskabet der beslutter hvem den skal parres med, det er ulovligt at lave planlagte parringer med en broholmer og en anden race hund, hvilket du skriver under på i en kontrakt med selskabet, så de kan retsforfølge en person der gør det, selvfølge hvis hanhunden slipper ud af en indhegning g får parret en tispe, bliver der ikke grebet ind, men en broholmertispe der bliver parret ved et uheld af en anden racehund, skal have foretaget en abort hurtigst muligt.

Det er ikke lovligt at kastrere en broholmerhanhund medmindre der er noget galt med testiklerne eller hunden psykisk afviger, broholmerforbundet skal kontaktes hvis det sker, og der skal indsendes en dyrlæge erklærig.

Dette er for at beskytte den genpol der er tilbage.

Edit: må lige have en skrivepause :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant. :P Veldig fascinerende rase. (Og så pene de svarte er! *Dåne*)

Ikke at jeg har noen umiddelbare planer om å anskaffe meg broholmer og deretter erte på meg raseklubben, men av nysgjerrighet: hva er det værste som kan skje hvis man trosser noen av reglene de har satt opp?

Og hva gjør man hvis man har hannbroholmer som blir godkjent for avl, men er bosatt i Norge? Er man tvungen til å reise jevnlig til Danmark (for jeg regner ikke med at det foregår noen broholmeravl her til lands enda) for å parre hunden da? Hvem dekker evt reisekostnader?

Og: Hvor mye spiser de? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant. :P Veldig fascinerende rase. (Og så pene de svarte er! *Dåne*)

Ikke at jeg har noen umiddelbare planer om å anskaffe meg broholmer og deretter erte på meg raseklubben, men av nysgjerrighet: hva er det værste som kan skje hvis man trosser noen av reglene de har satt opp?

Og hva gjør man hvis man har hannbroholmer som blir godkjent for avl, men er bosatt i Norge? Er man tvungen til å reise jevnlig til Danmark (for jeg regner ikke med at det foregår noen broholmeravl her til lands enda) for å parre hunden da? Hvem dekker evt reisekostnader?

Og: Hvor mye spiser de? :lol:

Hvis man bryder reglerne kan man blive retsforfulgt eller få frataget hunden, idet man skriver under på både en kontrakt med broholmerselskabet og avler man køber hund fra.

Jeg mener at de er begyndt at bruge frost sæd, hvis hanhundeejer ikke har mulighed for at komme til Danmark. Hanhunden vil dog ikke blive brugt igen, hvis den producerer under 4 hvalpe, medmindre den laver ekstremt gode hvalpe.

Reisekostnader er for egen pung idet man har valgt en broholmer, dog er broholmeren stadig en billig race at købe, da der er så mange restriktioner man skal følge, som tidligere nævnt.

Dog kan man snakke med dem om at afholde de forskellige tests samtidig, så man ikke skal rejse dertil flere gange indenfor et ½ år.

Mens de vokser kan de spise op til 1,2 kg foder beregnet til gigantracer om dagen, da nogle af dem kan være svære at holde kropsvægten på mens de vokser, men man skal regne med op til 1 kg, når de er udvokset skal man regne med 350-700 gr alt efter aktivitets niveauet.

Min venindes broholmer får 500 gr om dagen, og den bliver motioneret 4-5 gange om dagen, hvoraf minimum 1 af turene er på 1-1½ time, og træning på turene, og derudover træning i weekenderne og tirsdag aften.

Edit: Glemte helt at skrive at sorte broholmere er ekstremt sjældne, ud af de 800 individer der er, findes der kun 50-80 stykker der er sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...