Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene inn sprang fra grunn av?


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har planer om å kjøpe en hest som ikke kan sprang nå. Det er enda ikke bestemt, men jeg vil vite hvordan man kan trene inn sprang. Jeg har jo ikke lyst å bare begynne uten å vite hvordan.(Tenker meg at mange kommer til å reagere på dette, men det er jo mitt valg så.)

Jeg kommer til å få hjelp osv blabla.

Så jeg lurer på hvordan skal man trene inn sprang. Han har kanskje travet over noen bommer en gang og da så han helt klumsette ut. Så skal vi først begynne med at han går uten rytter over bommer, så trave, så galloppere så med rytter eller?

Er det noen som vet om en god bok eller en nettside hvor slikt står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der findes mange gode bøger om det.

alt efter hvordan du har tænkt at gøre det, kommer også lidt an på din erfaring indenfor springning, du kan give din hest lidt selvtillid, og lære den lidt om afstands bedømning for afset med løsspringning, men selvfølgelig skal du sørge for at afstande er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo som sagt mye ann på din erfaring som sprangrytter, men det er stort sett som å begynne å trene valp;)

Jeg pleier alltid å løshoppe mine hester for jeg hopper de under rytter, når de skjønner løshoppingen vil jeg begynne å trave og gallopere bommer, og 1.gangen du skal hoppe under rytter, kan det lønne seg å lage samme "rute" som når du løshopper, hesten skjønner da at den skal hoppe, og trenger bare venne seg til føelsen av rytter på ryggen!

Og derfra er det bare gradevis å begynne å sette hoppingen inn i forskjellige situasjoner..

:wub:

Lykke til=)

PS:hvor gammel er hesten? og er den ridd mye på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Den reiste desverre tilbake til der den kom fra av en eller annen grunn, men nå vet jeg i alle fall vis jeg havner i en slik situasjon igjen. Den var 10 år gammel og han var veldig flink i dressur så han var nok ridd på en del ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...