Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon om utstilling


Wanderlust

Recommended Posts

Ingen regler uten unntak selvfølgelig. Men, makan til fanatisme og galehus som oppstår på endel utstillinger skal man lete lenge etter.

Hmmm... Litt typisk reaksjon fra førstegangs hundeeier, som er på sin første utstilling med sin egen "verdens flotteste hund", for så å bli hivd ut av ringen med en 3pr. og beskjed om at bikkja er lite rasetypisk.. Forståelig - man blir skuffet, og alle andre er gale :icon_fun:

Men for all del: utstillingsresultater er et pluss, ikke noe som, alene, skal ligge til grunn for avl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Hmmm... Litt typisk reaksjon fra førstegangs hundeeier, som er på sin første utstilling med sin egen "verdens flotteste hund", for så å bli hivd ut av ringen med en 3pr. og beskjed om at bikkja er lite rasetypisk.. Forståelig - man blir skuffet, og alle andre er gale :icon_fun:

Men for all del: utstillingsresultater er et pluss, ikke noe som, alene, skal ligge til grunn for avl!

Hmm, Antar at du kjenner meg på et vis, det stemmer at Lockheed fikk 3.pr, men det kommer vel ikke akkurat som en bombe med tanke på høyden hans, han er jo et tårn. Men jeg er ikke bitter for noe jeg allerede viste kom til å skje når jeg dro der, uansett, dette var bare en av mange utstillinger. Førstegangshundeier kanskje, men jeg har vokst opp og jobber med hund i 13 år snart. Uansett, utsagnet er bastant og var for å skape reaksjoner og få frem meninger. Som du sier, utstillingsresultater er et pluss ikke noe som alene skal ligge til grunn for avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i norge så er det vel mer at utstillingsresultater ikke går på hvem som egner seg til avl, men mer for å finne ut resultatet av avl. (om noen skjønner). tror det var noe av det SusanneL skrev om.

Samtidig er det jo et krav fra (de fleste?) raseklubbene at hunden skal ha oppnådd en viss form for premiering for at kull etter hunden skal bli godkjent i forhold til raseklubbens avlskriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sagt til deg før Locheed, kan hende du skal ta med deg alt ditt ungdommelige overmot og begynne i det små hvor du faktisk har en reel sjanse for å få gjennomslag for noe- Raseklubben din f.eks. kanskje du skal prøve å få til en K-test i det minste som obligatorisk mentaltest for å avle DC innenfor raseklubbens kriterier. Jeg vil tro det er langt mer realistisk, enn troen på at du kan endre ett system som per i dag er relativt velfungerende.

Hvis du tror at den beste måten å få fram meninger på, er å provosere mennesker så har du langt igjen i før du er en god hundetrener i hvertfall..

jeg er helt enig med deg om at på bruksrasene så må vi ha visse krav til mentale og helserelaterte tester, men derifra til å mene at det skal gjelde alle 400 +/- raser er vel ett gedigent kvantesprang.. I min verden har du ikke en brukshund heller, du har en stor selskapshund.. Sorry!

Tja, syntes du der er alt for mye å kreve at man tar MH Test om man skal få lov til å bruke utstillingsresultater i reklame/salg? Hva er så galt med å kreve hele sannheten på bordet og ikke en halv-sannhet. Det blir som reklamer som forteller at en 32" LCD TV koster 2000kr... og ikke nevner at den er brukt :wub: Setter ingen hinder for de som ikke vil ta MH test annet enn at de ikke kan legge ut utstillingersresultater alene, siden de ikke sier så veldig mye om hunden annet enn at den er "pen". Det er ikke snakk om avlssperre. Når det kommer til det å få gjennomslag så er ikke dette noe jeg kjemper for, men snarere stiller meg uforstående til, at folk ikke gidder å gjøre det minste for å bedre hundeholdet om det betyr at de selv må løfte på ræva litt. Virker for meg som direkte slapphet. Det hadde ikke skadet noen som helst å forby reklamering slik som jeg nevner i denne tråden.

- - -

Presa Canario er ingen brukshund men en gårds, vakt og jakthund. Den blir dog brukt noe i bruks og har bla. vist gode resultater i spor. Men det er en annen diskusjon og jeg anser ditt utsagn mer som et forsøk på å provosere meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tja, syntes du der er alt for mye å kreve at man tar MH Test om man skal få lov til å bruke utstillingsresultater i reklame/salg? Hva er så galt med å kreve hele sannheten på bordet og ikke en halv-sannhet. Det blir som reklamer som forteller at en 32" LCD TV koster 2000kr... og ikke nevner at den er brukt :blink: Setter ingen hinder for de som ikke vil ta MH test annet enn at de ikke kan legge ut utstillingersresultater alene, siden de ikke sier så veldig mye om hunden annet enn at den er "pen". Det er ikke snakk om avlssperre. Når det kommer til det å få gjennomslag så er ikke dette noe jeg kjemper for, men snarere stiller meg uforstående til, at folk ikke gidder å gjøre det minste for å bedre hundeholdet om det betyr at de selv må løfte på ræva litt. Virker for meg som direkte slapphet. Det hadde ikke skadet noen som helst å forby reklamering slik som jeg nevner i denne tråden.

- - -

Presa Canario er ingen brukshund men en gårds, vakt og jakthund. Den blir dog brukt noe i bruks og har bla. vist gode resultater i spor. Men det er en annen diskusjon og jeg anser ditt utsagn mer som et forsøk på å provosere meg :hug:

Jeg mener at systemet som er per i dag er helt utmerket de som ønsker å mentale teste hundene sine får gjort det via samarbeidende klubber med NKK. de får et dokument som kan fremlegges for valpeintressenter hvis de ønsker dette. Det er bare tull å legge flere restriksjoner på eiere/oppdrettere for da avles det bare utenfor raseklubbens kriterier og det er vel i mange tilfeller ikke direkte ønskelig.

Nå er jeg blandt dem som ønsker større utbredelse av FA og skulle ønske flere testet hundene sine, så det har ingenting med slapphet og gjøre. Det har bare med at noen av oss har vært med litt lenger enn 2 år liksom og har kanskje innsett at hvis man ønsker endringer så må man starte i det små- gjerne i klubben- også må man gå forann som godt eksempel. Tvang fungerer dårlig som motivasjon for de fleste av oss..

Men hvis jeg skal følge resonnementet ditt helt ut, så betyr det at jeg må gå på utstilling med mine hunder for å få reklamere for deres særdeles gode mentalitet det da?

Nei det var ikke ett utsagn for å provosere deg, det var min helt ærlige oppriktige mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentalitet går fremfor Eksteriør og det burde ikke være noen sperre for å reklamere for dette uten eksteriør.

Antar at du sikter til meg med 2år, men det stemmer ikke. Selveier av hund i 2 år kanskje, men har drevet med hund(er) i 13. Uansett, det er lite relevant til denne diskusjonen, eller noen diskusjon for den saks skyld.

- - -

Førstegangseiere er ikke intressert i MH Tester fordi de aner ikke hva det er. Derimot står det i reklamen "Bestått MH" så vil de nødvendigvis spørre hva i all verden dette er og får da greie på at hundensmentalitet er god. Og dette er viktig, førstegangseiere er sårbare og vet lite om hva de begir ser ut på i mange tilfeller og vi må "Passe" litt på de, ikke alle har mange års erfaring med hund. Får en førstegangseier en hund med dårlig mentalitet er det flere ting som skjer - rasen får et dårlig bilde, eieren blir "lei" fordi ingenting fungerer som det skal, hunden vil ofte omplasseres , kastreres eller avlives. Med mer riktig og viktig informasjon til førstegangseiere unngår vi endel problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal du få kontrollert dette Lockheed? At alle oppdrettere må sende inn annonse til NKK for godkjenning før de publiseres? Eller skal kanskje enkelte fra NKK sitte og lese igjennom alt av annonseplasser som hjemmesider, finn.no etc, papirutgaver av aviser etc etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir andre lover og regler overholdt Nirm? Det utsagn er tullete.

Det er mer enn nok folk som ville ha rapportert ulovlige annonser rundt om.

De fleste lover og regler blir vel overholdt av politiet? Men kanskje vi skal belemre de med å jakte på oppdrettere som annonserer med utstillingsresultater uten mentaltest? :rolleyes:

Hva som er tullete, har vi nok forskjellig mening om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lover og regler blir vel overholdt av politiet? Men kanskje vi skal belemre de med å jakte på oppdrettere som annonserer med utstillingsresultater uten mentaltest? :rolleyes:

Hva som er tullete, har vi nok forskjellig mening om...

Tja, hvordan blir andre regler fra NKK overholdt og passet på? Hunder som driver RIK uten RIK lisens osv? Jo, private folk rapporterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvordan blir andre regler fra NKK overholdt og passet på? Hunder som driver RIK uten RIK lisens osv? Jo, private folk rapporterer.

RIK lisens er faktisk den RIK ansvarlige som skal ha kontroll på. Og det er "litt" letter å sjekke de 10 stykkene som møter opp på en trening i gruppe C, enn de tusentalls med valpeannonser som eksisterer rundt om i Norge.

Men du. I stede for å bruk all din energi på å snakke om å redde verden, så kan du jo gjøre noe. Du kommer ingensteder med disse fantastiske ideene dine ved å henge på et hundeforum. Og må nok gjøre noe ut i klubbene først. Så skal vi vente og se hva du får til, og om du har redda hundenorge og alle førstegangskjøperne om 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn, får jeg lov?

Svar: så eieren slipper å dope ned lille vofsen på nyttårsaften :blink: :icon_fun: :icon_fun:

Helt utenfor det vi egentlig diskuterer:

Skuddfast, betyr vel ikke at hunden ikke reagerer på fyrverkeri? Har hørt om flere jakthunder som ikke tåler nyttårsaften...

Og skuddberørte hunder som ikke bryr seg om fyrverkeri.

Og hvorfor skal skuddberørt være synonymt med dårlig temperament, eller omvendt, skuddfast betyr godt temperament???

Ellers orker jeg ikke å la meg provosere av Lockheeds synspunkter på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Tja, hvordan blir andre regler fra NKK overholdt og passet på? Hunder som driver RIK uten RIK lisens osv? Jo, private folk rapporterer.
At noen trener RIK uten lisens er vel strengt tatt ikke NKK sitt ansvar men et politianliggende siden dette er regulert i lov?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIK lisens er faktisk den RIK ansvarlige som skal ha kontroll på. Og det er "litt" letter å sjekke de 10 stykkene som møter opp på en trening i gruppe C, enn de tusentalls med valpeannonser som eksisterer rundt om i Norge.

Men du. I stede for å bruk all din energi på å snakke om å redde verden, så kan du jo gjøre noe. Du kommer ingensteder med disse fantastiske ideene dine ved å henge på et hundeforum. Og må nok gjøre noe ut i klubbene først. Så skal vi vente og se hva du får til, og om du har redda hundenorge og alle førstegangskjøperne om 10 år.

Tror du har missforstått hele grunnen til at jeg poster her jeg Nirm. Det er ikke snakk om å redde verden. Det er snakk om å få frem meninger, dog endel tar dette alt for personlig og høytidlig :blink: "Tusentalls" valpeannonser er lettere å oppdage enn skjult ulovlig RIK Trening.

Anser meg ferdig med diskusjonen da det har gått i det samme de siste 20 postene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på en sterk indre motvilje mot å skrive innlegg i denne diskusjonen... men trosser all fornuft og følelser fordi jeg fikk så mange spørsmål i hodet mens jeg leste..

So please don't hate me for asking:

Det gikk så veldig opp for meg mens jeg leste tråden, at jeg ikke helt skjønner hva greia med utstilling er. Flere årsaker til min uvitenhet; bl.a. total manglende erfaring (noen runder med schæfern i ringen når jeg var 15 år teller liksom ikke :blink: ), og mangel på kunnskap.

Så for oss (kanskje det er fler?) uvitende, kan utstilling fort se ut som en skjønnhetskonkurranse for hunder. Noe som virker teit (i mangel på bedre ord), trivielt og det å eie en vakker hund er jo ingen prestasjon i seg selv.

Men, og jeg ser et stort MEN her, jeg er ikke helt tett i pappen, så noen fler ting har jeg plukket opp vedrørende tema.

For oppdrettere forstår jeg at det kan være et verktøy for å se hva hundene deres har produsert. (- jeg er på riktig vei nå ikke sant?) At man avler i henhold til en rasestandard er jo fornuftig.

- spørsmål da blir:

1. hvorfor stiller man ut samme hundene så mange ganger? Hvis man først har fått svar på om de er bra innen rasestandard. Mine fordommer som utenforstående med skjønnhetskonkurranse-tanken liggende i bakhodet , - ja jeg har det, men prøver å være åpen, sier jo da at det må være for å vise seg fram, artig å vinne masse, show off. Ikke pga avl og rasen. --sorry!

2. er det kun på oppfordring eller via oppdretter man stiller ut? Har en følelse av at mange eiere stiller ut, ikke pga avl, men fordi de synes det er gøy og artig. Og egentlig greitt nok det, men da er vi jo tilbake til skjønnhetskonkurransetanken. Man presterer jo ingenting som eier av vakker hund. Så mulig det er gøy, men litt rart å forvente at utenforstående skal se det som noe verdifullt.

3. har noen erfaring med at rasestandarder blir påvirket av utstillingsfenomenet? Jeg har en eller annen tanke om at noen raser har ganske usunne rasestandarder som ikke legger vekt på funksjonalitet hos hund, pga utstilling som viktig faktor i miljøet. Godt mulig jeg tar feil her altså! Men f.eks engelsk bulldog? Eller basset hound? Men dette er jo OT, det jeg undrer meg på er jo hva som er funksjonelt og viktig med utstillinger i hundeverden.

4. jeg leser her inne at mange poengterer at hundene må ha god mentalitet på utstillinger. Slik jeg forstår det så må de tåle bråk, støy, mange hunder, fremmede mennesker osv. Ikke all verden. Men greitt nok for å luke vekk de helt krøple mentaltsett. Men dette er en slags bonus ved å utstille hundene? Det å se at de er greitt nok mentalt. Det er ikke funksjonen til utstillinger i seg selv, og heller ikke grunnen til at folk stiller hunden sin?

OK, beklager at jeg sikkert spør mye dumt. Se på det som en anledning til å forøke kunnskapen til en (kanskje fler?) helt uvitende på området. Og sikkert befri meg fra mine verste fordommer :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å svare, og nei, det finnes aldri dumme spørsmål - bare dumme svar.. Skal prøve å ikke skrive noen slike her, da..

1: Hvorfor starter Ole Einar Bjørndalen på skiskyttestevner FORTSATT - når han jo gang på gang har bevist at han er verdens beste?

Man stiller ut hundene sine av mange forskjellige grunner. Noen fordi de selv ikke har erfaring nok til å se om hunden har noen større eksteriøre feil og mangler. Noen fordi de synes det er hyggelig å møte andre med samme rase, og sammenligne sin med de andre. Noen fordi det er en sosial greie - og man møter sine venner der. Noen fordi de "må" (enten pga avtale med oppdretter, eller evt. ønske om avl og raseklubben krever det). Noen fordi de faktisk liker konkurransemomentet, og kanskje til og med synes det er moro å ha den peneste hunden..

Årsak for å stille ut hunden mer enn èn gang (hvis man kun ønsker en bedømmelse/uttalelse på hundens kvalitet) er jo fordi at folk er aldri enige om hva som faktisk er "pent".

Halle Berry er verdens vakreste for noen, Pamela Anderson for andre, noen liker kanskje George Clooney, og noen Michael Jackson...

Horfor tror man da at DEN ene tilfeldige dommeren faktisk har "svaret" på alt - og kan alt - vet alt og bedømmer slikt "riktig"? (som endel gjør når de finner på å stille ut sin ene hund, den ene gangen, med forklaringen "bare få en bedømmelse")

2: Nå er det vel noen hundre millioner mennesker (eller så) som ser på Miss Universe-konkurransen når den går på TV'n også. Så ja, endel liker faktisk å se på pene ting - enden det er folk, dyr, biler, kunstverk, e.l. Ang. prestasjonsmomentet, så vil jeg jo si at man som eier i alle fall presterer noe hvis man har en vinnende hund i superkondisjon, pels, trening, "showmanship", etc.

3: Rasestandardene forteller om de tingene dommeren skal dømme etter. For endel år tilbake tok kennelklubber over hele verden og reviderte disse slik at de IKKE lenger sa at "ekstremt = bra", på en måte.

Det var ikke lenger setninger som "jo større jo bedre" osv. Dette ble gjort i et samarbeid, kennelklubbene imellom, nettopp for at verken dommere, oppdrettere eller rasebeskrivelsen skal "premiere" det ekstreme og usunne.

Selvsagt har eksteriørbedømmelse bidratt enormt til forandringer hos mange raser - mange også negative. Men å skylde på utstillingen eller rasebeskrivelsen alene blir jo veldig feil. Til syvende og sist er det vi mennesker som bestemmer oss for å like det ene eller det andre - også prøver man seg frem, og det som blir populært blir da foretrukket av fler og fler.

Men sett deg ned og LES rasebeskrivelsen til f.eks. engelsk bulldog (som vel kanskje er den mest ekstreme rasen som finnes), så vil du se at det flere steder nevnes som alvorlige feil hvis det påvirker sunnheten.

Likevel synker dette ikke helt inn hos dommere og oppdrettere alltid - men det er helt klart endel som jobber for å få den (og andre) mer og mer sunn fordet. Men det er kanskje ikke gjort på en generasjon eller fem...

Hvor "funksjonelt og viktig" en utstilling er kan selvsagt diskuteres i det vide og brede. For mange av oss oppdrettere som har holdt på noen 10-år er det neppe sååå viktig for å få bedømt sine egne dyr. Men det er jo en fantastisk mulighet for å se hva alle de andre oppdretterne driver med, da. Og ikke minst for å se evt. avkom etter hunder man vurderer å bruke i avl, kanskje til og med se den aktuelle avlshunden..

Mange mennesker reiser også på utstillinger for å få sjangsen til å se og møte mange forskjellige hunderaser før de bestemmer seg for hvaslags hund de selv ønsker.

"Hundejordet" greier liksom ikke helt å vise frem hele spekteret av hunder for nyskjerrige førstegangs-kjøpere...

Endel oppdrettere greier jo også å få solgt en valp eller to i løpet av året på utstillinger - og det er jo hyggelig for dem.

For ikke å snakke om på de større utstillingene - hvor besøkende har muligheten til å hilse på de to-tre-fem ledende oppdretterne på rasen man er interessert av, hilse på deres hunder, bli kjent - uten å måtte reise en tur til Bergen, en til Trondheim, en til Fauske og en til Oslo..

4: Mentalitet, ja. Det er klart at det kreves en viss psyke for å orke med utstillingsdager - selv for hunder. "Vrak" gjør seg dårlig der. Når person nr. 35 kommer frem for å hilse på hunden, etter at hunden også har blitt "klådd" på av allskens folk og fe - så JA, det sier endel om hundens mentale tilstand, om den tåler det, liker det, etc.

JEG ville helle undre meg om en jakthund som løper rundt i skogen og gjør AKKURAT det hver eneste hjernecelle tilsier at den skal gjøre (og den ELSKER å holde på med), i alle fall ikke sier noe som helst om hundens temperament.

Forsåvidt det samme med alle hundesporter...

At en hund er en fantastisk gjeterhund sier også lite om hvordan den er imot fremmende folk, barn og hunder - men en trang, bråkete, varm og fæl utstillingshall med en hel barnefamilie som skal hilse på hunden taler ofte sitt tydelige språk om slike ting..

Det er vel ingen "bonus" ved å stille ut hundene, men at man merker forskjell på de som har "det" i seg og de som ikke har det, er det ingen tvil om. Og nei, det er nok ingen tungveiende årsak til at noen går på utstilling (dvs å vise at hunden er mentalt skikket til det).

Men motsatt er det ganske greit å få med seg, da - når man ser flere avkom etter samme hund (eller linje), som alle sammen er usikre, redde og takler det dårlig..

Og ja, jeg sammenligner alltid en hundeutstilling med en hvilkensomhelst skjønnhetskonkurranse for folk.. Det ER skjønnheten som bedømmes, men for å kunne vise den frem, og gjøre det bra, må hunden ha visse egenskaper.

Den må være vel konstruert (avl, fôring, trening), den skal være velstelt (og ha sunn pels/hud/tenner, generell sunnhet), den skal like å vise seg frem, samt TÅLE det stressede miljøet, nærheten til 500 andre hunder, folk som skal ta på den, etc.

Premier, titler og seiere er da "rosinen i pølsa" som gjør at man gidder å fortsette.

Det var mine "5 cents" om temaet, sånn midt på natten...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 100% overbevist at envher hund som driver noen form for lydighetstrening, spor osv. har det bedre enn den gjennomsnittlige utstillingshunden.

Seriøst??? Da vet du lite om utstilling! Alle hunder jeg kjenner som driver utstilling ELSKER det! De treffer MASSE godt sosialiserte hunder og elsker å treffe hundeglade mennesker!

Snakk om noe du har peiling på istedet liksom... HALLO! (tydelig at du har LITE erfaring..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst??? Da vet du lite om utstilling! Alle hunder jeg kjenner som driver utstilling ELSKER det! De treffer MASSE godt sosialiserte hunder og elsker å treffe hundeglade mennesker!

Snakk om noe du har peiling på istedet liksom... HALLO! (tydelig at du har LITE erfaring..)

:lol: Alle hundene du kjenner som driver med utstilling elsker det. Og dette gjelder for alle hunder. Det er godt å vite. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige, Lockheed - og noen er litt mer forskjellig enn andre...

Selvsagt er det ikke ALLE som liker alt mulig man utsetter dem for - heller ikke utstilling.

Noen hunder liker ikke engang å gå ut hvis det er litt kaldt eller regn - skal man derfor la de slippe mosjon og tur?

Noen liker ikke å få klippet klør, noen liker ikke å gå til veterinæren, noen liker ikke fremmende folk, osv..

Men at brorparten av de hundene som blir stilt ut faktisk synes dette er helt greit, og mange også LIKER oppmerksomheten, er ikke til å komme ifra.

Kennelhunder som stort sett bare ser sin egen hundegård og må sloss om oppmerksomheten til sin eier med 10 andre synes kanskje det er riktig så hyggelig å få sin eier helt på "to manns hånd" en hel dag...

Mine hunder stortrives når vi tar med camp.vognen, reiser avgårde, opplever nye miljøer, hilse på nye folk, får 110% oppmerksomhet av oss døgnet rundt, og dette til tross for at de MÅ (stakkars?) trave litt i løs line og stå stille i noen minutter mens en dommer tar litt på dem.. Ikke noen "biggie" det, liksom.

Glade, kontaktsøkende hunder synes også det er veldig hyggelig å få hilse på 20-30 nye mennesker i løpet av en dag, og i tillegg møte minst like mange nye og gamle hundevenner.

Og noen hunder liker faktisk å gjøre det som eieren synes er morsomt også (humør smitter) - de blir glade når far blir glad, etc.

Men ja, jeg har ikke noe problem å se at det er lett å se på enkelthendelser og dømme ned en hel hobby/interesse pga dette. Men med litt mere erfaring, kunnskap og vilje til å forstå så kan vi alle lære noe nytt stadig vekk...

Og, jeg sier det igjen, MILJØET rundt en (dvs eiere og hunder) spiller selvsagt en kjempestor rolle hvor sosialt og hyggelig det er å trenge seg inn i en liten hall og sitte der i time etter time etter time...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å svare, og nei, det finnes aldri dumme spørsmål - bare dumme svar.. Skal prøve å ikke skrive noen slike her, da..

1: Hvorfor starter Ole Einar Bjørndalen på skiskyttestevner FORTSATT - når han jo gang på gang har bevist at han er verdens beste?

Man stiller ut hundene sine av mange forskjellige grunner. Noen fordi de selv ikke har erfaring nok til å se om hunden har noen større eksteriøre feil og mangler. Noen fordi de synes det er hyggelig å møte andre med samme rase, og sammenligne sin med de andre. Noen fordi det er en sosial greie - og man møter sine venner der. Noen fordi de "må" (enten pga avtale med oppdretter, eller evt. ønske om avl og raseklubben krever det). Noen fordi de faktisk liker konkurransemomentet, og kanskje til og med synes det er moro å ha den peneste hunden..

Årsak for å stille ut hunden mer enn èn gang (hvis man kun ønsker en bedømmelse/uttalelse på hundens kvalitet) er jo fordi at folk er aldri enige om hva som faktisk er "pent".

Halle Berry er verdens vakreste for noen, Pamela Anderson for andre, noen liker kanskje George Clooney, og noen Michael Jackson...

Horfor tror man da at DEN ene tilfeldige dommeren faktisk har "svaret" på alt - og kan alt - vet alt og bedømmer slikt "riktig"? (som endel gjør når de finner på å stille ut sin ene hund, den ene gangen, med forklaringen "bare få en bedømmelse")

2: Nå er det vel noen hundre millioner mennesker (eller så) som ser på Miss Universe-konkurransen når den går på TV'n også. Så ja, endel liker faktisk å se på pene ting - enden det er folk, dyr, biler, kunstverk, e.l. Ang. prestasjonsmomentet, så vil jeg jo si at man som eier i alle fall presterer noe hvis man har en vinnende hund i superkondisjon, pels, trening, "showmanship", etc.

3: Rasestandardene forteller om de tingene dommeren skal dømme etter. For endel år tilbake tok kennelklubber over hele verden og reviderte disse slik at de IKKE lenger sa at "ekstremt = bra", på en måte.

Det var ikke lenger setninger som "jo større jo bedre" osv. Dette ble gjort i et samarbeid, kennelklubbene imellom, nettopp for at verken dommere, oppdrettere eller rasebeskrivelsen skal "premiere" det ekstreme og usunne.

Selvsagt har eksteriørbedømmelse bidratt enormt til forandringer hos mange raser - mange også negative. Men å skylde på utstillingen eller rasebeskrivelsen alene blir jo veldig feil. Til syvende og sist er det vi mennesker som bestemmer oss for å like det ene eller det andre - også prøver man seg frem, og det som blir populært blir da foretrukket av fler og fler.

Men sett deg ned og LES rasebeskrivelsen til f.eks. engelsk bulldog (som vel kanskje er den mest ekstreme rasen som finnes), så vil du se at det flere steder nevnes som alvorlige feil hvis det påvirker sunnheten.

Likevel synker dette ikke helt inn hos dommere og oppdrettere alltid - men det er helt klart endel som jobber for å få den (og andre) mer og mer sunn fordet. Men det er kanskje ikke gjort på en generasjon eller fem...

Hvor "funksjonelt og viktig" en utstilling er kan selvsagt diskuteres i det vide og brede. For mange av oss oppdrettere som har holdt på noen 10-år er det neppe sååå viktig for å få bedømt sine egne dyr. Men det er jo en fantastisk mulighet for å se hva alle de andre oppdretterne driver med, da. Og ikke minst for å se evt. avkom etter hunder man vurderer å bruke i avl, kanskje til og med se den aktuelle avlshunden..

Mange mennesker reiser også på utstillinger for å få sjangsen til å se og møte mange forskjellige hunderaser før de bestemmer seg for hvaslags hund de selv ønsker.

"Hundejordet" greier liksom ikke helt å vise frem hele spekteret av hunder for nyskjerrige førstegangs-kjøpere...

Endel oppdrettere greier jo også å få solgt en valp eller to i løpet av året på utstillinger - og det er jo hyggelig for dem.

For ikke å snakke om på de større utstillingene - hvor besøkende har muligheten til å hilse på de to-tre-fem ledende oppdretterne på rasen man er interessert av, hilse på deres hunder, bli kjent - uten å måtte reise en tur til Bergen, en til Trondheim, en til Fauske og en til Oslo..

4: Mentalitet, ja. Det er klart at det kreves en viss psyke for å orke med utstillingsdager - selv for hunder. "Vrak" gjør seg dårlig der. Når person nr. 35 kommer frem for å hilse på hunden, etter at hunden også har blitt "klådd" på av allskens folk og fe - så JA, det sier endel om hundens mentale tilstand, om den tåler det, liker det, etc.

JEG ville helle undre meg om en jakthund som løper rundt i skogen og gjør AKKURAT det hver eneste hjernecelle tilsier at den skal gjøre (og den ELSKER å holde på med), i alle fall ikke sier noe som helst om hundens temperament.

Forsåvidt det samme med alle hundesporter...

At en hund er en fantastisk gjeterhund sier også lite om hvordan den er imot fremmende folk, barn og hunder - men en trang, bråkete, varm og fæl utstillingshall med en hel barnefamilie som skal hilse på hunden taler ofte sitt tydelige språk om slike ting..

Det er vel ingen "bonus" ved å stille ut hundene, men at man merker forskjell på de som har "det" i seg og de som ikke har det, er det ingen tvil om. Og nei, det er nok ingen tungveiende årsak til at noen går på utstilling (dvs å vise at hunden er mentalt skikket til det).

Men motsatt er det ganske greit å få med seg, da - når man ser flere avkom etter samme hund (eller linje), som alle sammen er usikre, redde og takler det dårlig..

Og ja, jeg sammenligner alltid en hundeutstilling med en hvilkensomhelst skjønnhetskonkurranse for folk.. Det ER skjønnheten som bedømmes, men for å kunne vise den frem, og gjøre det bra, må hunden ha visse egenskaper.

Den må være vel konstruert (avl, fôring, trening), den skal være velstelt (og ha sunn pels/hud/tenner, generell sunnhet), den skal like å vise seg frem, samt TÅLE det stressede miljøet, nærheten til 500 andre hunder, folk som skal ta på den, etc.

Premier, titler og seiere er da "rosinen i pølsa" som gjør at man gidder å fortsette.

Det var mine "5 cents" om temaet, sånn midt på natten...

Susanne

Tusen takk for grundig svar Susanne!

Jeg liker godt hvordan du virker ærlig og tydelig i forhold til at det kan sammenlignes med skjønnehetskonkurranse og at folk kan delta pga sosial greie og konkurranseinstinkt. På samme tid forteller du noe om at det ligger mer innsats, jobb og alvor bak. Når jeg får hund nr2 vil nok den stilles litt, både for å gi oppdrettere tilbakemeldinger og evaluering, og selvsagt vil jeg synes det er artig hvis jeg har en pen og vakker hund! :lol: Så jeg kan da sette meg litt inn i det, men jeg liker også at folk kan stå for at det. Brukshundsporter og lydighet er nok mitt hjerte nærmest, og jeg synes spesielt brukshundraser bør få jobbe jobbe jobbe. Men det er jo ingen grunn til at man ikke kan holde på med fler ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...