Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon om utstilling


Wanderlust

Recommended Posts

Det må virkelig være noen merkelige mennesker du omgås...

Syns det er hyggelig å dra på utstilling, jeg. Nå har jeg ingen hund som stilles, men det er alltid masse koselige mennesker, flotte hunder og mye å få kjøpt som man bare ha. Tror kanskje jeg bor på en annen planet enn enkelte andre her.

Jeg er ikke mye på utstillinger, men jeg har sett NOK! og jeg blir overrasket over hva som finnes bak alt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Jeg er ikke mye på utstillinger, men jeg har sett NOK! og jeg blir overrasket over hva som finnes bak alt egentlig.

Jepp, det er dette jeg reagerer sterkt på selv. Bla. doping av hunder (Sjokkerende, blodprøver burde være obligatorisk for alle sammen, vinnere i det minste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mye på utstillinger, men jeg har sett NOK! og jeg blir overrasket over hva som finnes bak alt egentlig.

Er det ikke rart at det er dem som nesten ALDRI har vært på utstillinger som får med seg "ALT" det rare som skjer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel med hva slags innstilling man møter opp med? Og hvordan man selv møter folk?

Jeg har stilt ut i mange år, forskjellige raser, og ja - det finnes ekle, useriøse folk som er ubehagelige (uten kniv heldigvis da), men det suverent store FLERTALLET er faktisk normale, hyggelige mennesker. Noen kan være stresset der og da, jeg har nok selv vært kort mot noen "utstillingsturister" som har insistert på å konversere meg om "søte hunden, hva slags rase er det og hvor mye koster de?"... og det rett før jeg skal inn i ringen.

Hehe, som Loke sier - det er ikke miljøet rundt som er problemet, det er folk, nær sagt uansett i hvilke setting (visste ikke at det gikk så hardt for seg på et interiørsenter eller så, er det ikke noe slikt du jobber ved? Du milde... er vel verst i helger kanskje, litt a la Ikea-syndromet?).

Det har vært knivoppgjør ute på en vanlig luftetur, skjedde på Ekeberg for noen år siden... og de folkene har garantert aldri vært nær noen utstilling. Doping? Javel, hva med ethvert "hundemiljø" - ulike konkurranseformer lokker alltid folk til å gjøre litt ekstra, uansett hvilken sjanger hundesport de driver med.

Det er rart med "øynene som ser", det var jo en som var innom diverse hundenettforum som bestemte seg for å henge ut enhver utstiller - og lette bevisst etter alle de "utrolige" overgrepene. Vel, jeg så samme menneske senere på utstilling jeg - mens h*n slepte sin ulydige hund rundt i halvstrup og var atskillig mer hardhendt enn utstillerne h*n hadde hengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillinger virker til å være en større sammeplass for slike mennesker enn andre hundesporter. Når det er sagt så er ingen hundesporter "uskyldige", men jeg er 100% overbevist at envher hund som driver noen form for lydighetstrening, spor osv. har det bedre enn den gjennomsnittlige utstillingshunden. Gammle kjerringer og tanter med 7 hunder i bånd, eiere med hunder i bur på rekke og rad hentet fra Norge rundt hos sine ørten forverter, fanatiske folk som blir hysteriske om hunden tråkker i søle før selve "utstillingen", baksnakking og drittkasting, folk som absolutt skal gå oppi deg med sine 10 hunder, krangling, nervøse hunder, hunder med ligge og gangsår, dopa hunder.

Finnes helt sikkert flotte mennesker på utstillinger, men tingen er at alt sammen burde vært forbudt da det finnes en god del dyr som lider under utstillinger. Møter man opp, støtter man denne "atferden" som mange folk driver med på utstillinger i dag, og det er hvertfall en ting jeg ikke skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.. Og alle som drar på fotballkamp er hooligans-wannabes som ikke er ute etter noe annet enn en god slosskamp..

Skulle ønske folk holdt seg for gode til å snakke om ting de hadde null peiling på jeg, Lockheed :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man møter opp med negativ innstilling, vil ting gjerne ha lett for å bekrefte seg selv. Men jeg ville da trodd at ikke minst en som deg ville bevisst forsøkt å være litt mer åpen og positiv og fordomsfri i møtet med andre hundeeiere - siden du selv har en rase som blir møtt med motforestillinger, og har skrevet endel om det?

Når du misliker å bli møtt med fordommer på grunn av ditt rasevalg og fremtoning/alder (yngre mann med "kamphund"), så burde du kanskje tenke litt mer bevisst på hvordan du selv - ut fra det du skriver - virker nokså intolerant overfor "Gammle kjerringer og tanter med 7 hunder i bånd"?

Kanskje noen av disse kjerringene og tantene faktisk har greie på hund, er flinke med hundene sine selv om de bare er foraktelige små pelsvrak eller lodotter, og er blant de mer seriøse oppdretterne? Hva vet du - og hva forhåndsdømmer du? Det er jo et interessant spørsmål.... :rolleyes:

Noen dyrerettighetsforkjempere mener dyr lider under ALT. Noen vil ha agility forbudt, andre mener IPO er reinspikka dyreplageri ikke minst på grunn av de harde slagene med softstokken, noen mener gjeterhunder utnyttes på det groveste og går for lut og kaldt vann, eller mener at enhver trekkhund lider, eller enhver hund som må stå i en løpegård, eller at lydighetshunder som aldri får omgås andre hunder men bare trener og trener har det ille.

Felles er vel at en smule hysteri, overproblematisering og sterk generalisering aldri gjør seg noe særlig... heller ikke når hundeutstillinger diskuteres på denne måten. Med sunt "bondevett", viten og en viss form for innsikt i at alle ikke er like en selv - men ikke behøver være noe dårligere for det - når man gjerne litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at vi sluttet å gå på utstillinger.

Du har sluttet å gå på utstilling fordi andre doper ned hundene sine, setter dem i varme biler, har dem i bur og feter de opp...? Den skjønte jeg ikke :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela:

Jeg bryr meg ikke om fordommer til andre folk da de tydlig ikke vet hva de snakker om. Gikk ikke med negativ forventning heller. Ang. damen med 7 hunder, hun stod på stive ben bortover, hadde hundene bestemt seg for å dra med "Bestemor på tur" så hadde de kunne gjort det... Det er noe som heter å kjenne sine egne begrensninger...

Har aldri sagt at alle er slik på utstillinger, men det er noe folk nekter å lese, folk er flinke til å lese imellom linjene. Men det er ikke akkurat overraskende. Det jeg derimot har sagt er at det er alt for mye negativt på utstillinger, bla. doping, til at jeg kan støtte det, eller at jeg greier å forstå at folk støtter slikt. (Går man på utstilling støtter man alt som er der, så enkelt er det.)

- - -

Line:

Jepp, slikt vil jeg ikke støtte.

- - -

2ne:

Flott at du kun har vært på utstillinger hvor det ikke skjer noenting galt og ingen hunder har det vondt. Men jeg vet at doping forekommer, og av den grunn alene , når det ikke gjøre noe imot dette, syntes jeg utstillinger er helt forkastlig, akkurat som annen sport der doping går "greit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Men jeg vet at doping forekommer, og av den grunn alene , når det ikke gjøre noe imot dette, syntes jeg utstillinger er helt forkastlig, akkurat som annen sport der doping går "greit".

Nok en gang må jeg undres over hvilket miljø du har beveget deg i som er så opptatt av doping ? Mulig det henger sammen med rasevalget ? Jeg har aldri verken mistenkt eller hørt om doping i min rase jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men jeg vet at doping forekommer, og av den grunn alene , når det ikke gjøre noe imot dette, syntes jeg utstillinger er helt forkastlig, akkurat som annen sport der doping går "greit".

Da går jeg utifra at du holder deg unna alt som heter hundesport enten det er agility, bruks, lydighet, IPO, hundekjøring eller noe som helst annet som involverer hund og ett konkurranse aspekt da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at alle er slik på utstillinger, men det er noe folk nekter å lese, folk er flinke til å lese imellom linjene. Men det er ikke akkurat overraskende. Det jeg derimot har sagt er at det er alt for mye negativt på utstillinger, bla. doping, til at jeg kan støtte det, eller at jeg greier å forstå at folk støtter slikt. (Går man på utstilling støtter man alt som er der, så enkelt er det.)

Let me refresh your memory..?

Utstillinger virker til å være en større sammeplass for slike mennesker enn andre hundesporter. Når det er sagt så er ingen hundesporter "uskyldige", men jeg er 100% overbevist at envher hund som driver noen form for lydighetstrening, spor osv. har det bedre enn den gjennomsnittlige utstillingshunden. Gammle kjerringer og tanter med 7 hunder i bånd, eiere med hunder i bur på rekke og rad hentet fra Norge rundt hos sine ørten forverter, fanatiske folk som blir hysteriske om hunden tråkker i søle før selve "utstillingen", baksnakking og drittkasting, folk som absolutt skal gå oppi deg med sine 10 hunder, krangling, nervøse hunder, hunder med ligge og gangsår, dopa hunder.

Finnes helt sikkert flotte mennesker på utstillinger, men tingen er at alt sammen burde vært forbudt da det finnes en god del dyr som lider under utstillinger. Møter man opp, støtter man denne "atferden" som mange folk driver med på utstillinger i dag, og det er hvertfall en ting jeg ikke skal gjøre.

2ne:

Flott at du kun har vært på utstillinger hvor det ikke skjer noenting galt og ingen hunder har det vondt. Men jeg vet at doping forekommer, og av den grunn alene , når det ikke gjøre noe imot dette, syntes jeg utstillinger er helt forkastlig, akkurat som annen sport der doping går "greit".

Når man da tenker på at du rett og slett er for ung til å ha vært på så mange utstillinger som jeg har vært på, så lurer jeg jo på - er det ditt inntrykk av hundeutstilling som stemmer, eller er det mitt? Jeg har til nå hørt om EN utstiller som har dopet hundene sine, og ikke der engang er det bevist noe som helst, det er rykter. Jeg kjenner ganske mange som stiller ut hundene sine (jeg stiller mine selv) - og ikke EN av de lider sånn du beskriver, med "ligge og gnagsår", eller blir plukket opp hos sine ørten forverter (hva er galt med forverter, forresten?), og med tanke på hvor høy tetthet det er med hunder i bittesmå haller ofte, så er det svært lite krangling og nervøse hunder..

Jeg skal være enig med deg i at det er en del drittslenging i utstillingsmiljøet, men hvordan DET skal gå utover bikkjene, har jeg ingen anelse om. Jeg er ganske sikker på at mine hunder ikke bryr seg stort om noen snakker drit om oss, ei heller om jeg slenger med leppa om noen andre. Forklar det for meg du, når du kjører dette "dyreplaging"-argumentet ditt?

Men for all del, det kan jo være at de hundre eller så utstillingene som holdes i året her på østlandet bare er i særstilling, hva veit vel jeg?

Og du? Hva med de som gjør flere ting med sine hunder? Stiller ut, konkurrerer i bruks eller LP, bruker de i avl OG har de som familiehunder? Hvilken "dyreplager"-kategori faller de stakkars hundene i, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om fordommer til andre folk da de tydlig ikke vet hva de snakker om. Gikk ikke med negativ forventning heller. Ang. damen med 7 hunder, hun stod på stive ben bortover, hadde hundene bestemt seg for å dra med "Bestemor på tur" så hadde de kunne gjort det... Det er noe som heter å kjenne sine egne begrensninger...

Men de gjorde ikke det? Muligens fordi hun hadde litt kustus på de fordi hun hadde trent de? Det er vel ikke så ille vel?

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du hyler og skriker over. :ahappy: Jeg har vært på noen utstillinger, og ja, det er ting jeg reagerer på, bla hardhendt behandling av noen hunder. Men det betyr ikke at jeg tror at alle som går på utstilling er sånn at de river og røsker til hunden krymper seg og hyler... Jeg har også sett det samme på lydighetstrening, men jeg tror heller ikke at alle som driver med lp er sånn. Jeg syns det høres ut som om du tar alle under en kam, selv om du skriver at du ikke gjør det. Mener du virkelig at flertallet av folkene er ille, og driver med doping og det som verre er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he det blir jo det samme som å påstå at man støtter alt som har med hund og gjøre fordi man har hund selv - satt i en større kontekst..

Nei. Det blir for dumt. Det er forskjell på å ha en hund og ta vare på den slik at den har det bra, og delta på noe ekstraordinært hvor man betaler for å komme inn å se/delta.

- - -

Huldra:

Jeg hyler og skriker ikke, det er det dere som gjør, Jeg legger frem mine negative erfaringer med utstillinger og mitt synspunkt på det, mens andre benekter at det er noe negativt i det heletatt med utstilling og at alt er bare blomster. Jeg er hvertfall nyansert nok til å si at det finnes både positivt og negativt.

- - -

2ne:

Beklager, men jeg greier ikke ta deg seriøst lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra:

Jeg hyler og skriker ikke, det er det dere som gjør, Jeg legger frem mine negative erfaringer med utstillinger og mitt synspunkt på det, mens andre benekter at det er noe negativt i det heletatt med utstilling og at alt er bare blomster. Jeg er hvertfall nyansert nok til å si at det finnes både positivt og negativt.

Jeg skrev jo nettopp at jeg ser utstilling nyansert (ikke med de ordene, men jeg trodde du skjønte hva jeg mente). Det jeg klarer å lese ut i fra det du skriver, er ikke erfaringer, men synsinger og meninger. Jeg kan ikke se at du har begrunnet dine meninger særlig bra noen steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Beklager, men jeg greier ikke ta deg seriøst lengre.

Nei guri! Det føler jeg som et virkelig stort tap gitt, at du som til stadighet uttaler deg bastant om ting du ikke har filla peiling på, ikke tar meg seriøst :ahappy:

Artig å se at du påstår at du er nyansert, forresten, du som hevdet at man støttet dyreplageri om man var med på utstillinger.. Jeg foreslår at du slår opp nyansert i ordboka jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan en skal få bekreftet, eller avkreftet, hvor rasetypisk ens hund er - hvis en ikke skal stille den?

Hvordan skal valpekjøperne finne ut hvor vidt valpen deres kommer fra rasetypiske foreldre med god helse og gemytt?

Nå skal ikke jeg rosemale utsillings - ringen, for det foregår en del i "gråsonen" og noen ganger godt over grensen, men det gjør det vell i alle systemer hvor den mennesklige faktoren kommer inn? Uten at det er hverken positivt eller akseptabelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan en skal få bekreftet, eller avkreftet, hvor rasetypisk ens hund er - hvis en ikke skal stille den?

Hvordan skal valpekjøperne finne ut hvor vidt valpen deres kommer fra rasetypiske foreldre med god helse og gemytt?

Nå skal ikke jeg rosemale utsillings - ringen, for det foregår en del i "gråsonen" og noen ganger godt over grensen, men det gjør det vell i alle systemer hvor den mennesklige faktoren kommer inn? Uten at det er hverken positivt eller akseptabelt...

Tja, dagens utstillinger tar ikke hensyn til mental helse og er ikke godt nok grunnlag til å bedømme hvorvidt en hund er rasetypisk eller ikke. "Ok", ekstriøret stemmer, men hva med mental helse og temprament, drifter? Dette er en viktig problemstilling. Man ser hunder (Schaefer bla.) som ofte har blitt ihjel avlet på eksteriør, funksjonalitet er viktig. Dette er en av de tingene jeg reagerer sterkt på med utstillinger. Og det andre snusket som jeg har observert. Husker spesielt en R.Ridgeback som hadde liggesår fra potene opp til albuene, tror den faktisk fikk god premiering også.

Hadde dog hundeutstillinger villet blitt litt mer seriøse og tatt med MH test av hunder, blodprøver for å unngå doping og krav om HD/AD røngting for å kunne delta, ikke bare vaksiner. Da hadde jeg automatisk blitt mye mer positiv til det hele, og vi kunne se på hunder som faktisk VAR rasetypiske, ikke bare "Ser slik ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, utstillinger er jo nettopp for å bedømme hundens eksteriør. Røntging osv kommer som et krav fra raseklubben for at kull skal bli godkjent. Man tester de forskjellige aspektene på forskjellige måter på forskjellige steder, og hva som blir testet først spiller vel ingen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Beklager, men jeg greier ikke ta deg seriøst lengre.

Vel, jeg klarer ikke å ta deg seriøst lenger jeg.

Jeg lurer virkelig på hva slags utstillinger du har vært på...? Jeg kjenner meg fryktelig lite igjen i det miljøet du framstiller, men du mener kanskje at det er jeg som har vært heldig, eventuelt har skylapper? Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har vært på fryktelig mange utstillinger, men noen har det blitt i løpet av de årene jeg har hatt hund. Selvfølgelig er ikke alt fryd og gammen, men mye av det du nevner er virkelig i mindretall på utstillinger. Man finner dritt overalt, i alle hundesporter, og generelt innenfor alle miljøer i samfunnet. Tror det er mye som skal boikottes dersom man skal henge seg opp i småting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dagens utstillinger tar ikke hensyn til mental helse og er ikke godt nok grunnlag til å bedømme hvorvidt en hund er rasetypisk eller ikke. "Ok", ekstriøret stemmer, men hva med mental helse og temprament, drifter? Dette er en viktig problemstilling. Man ser hunder (Schaefer bla.) som ofte har blitt ihjel avlet på eksteriør, funksjonalitet er viktig. Dette er en av de tingene jeg reagerer sterkt på med utstillinger. Og det andre snusket som jeg har observert. Husker spesielt en R.Ridgeback som hadde liggesår fra potene opp til albuene, tror den faktisk fikk god premiering også.

Hadde dog hundeutstillinger villet blitt litt mer seriøse og tatt med MH test av hunder, blodprøver for å unngå doping og krav om HD/AD røngting for å kunne delta, ikke bare vaksiner. Da hadde jeg automatisk blitt mye mer positiv til det hele, og vi kunne se på hunder som faktisk VAR rasetypiske, ikke bare "Ser slik ut".

Det er et typisk "jeg har stor hund og glemmer at det er 400 meget forskjellige raser"-utsagn.

Du nyanserer ikke innlegget ditt, så da må vi lese deg som at du mener samtlige raser - uansett om det er krav for registrering av valper eller ei - skal røntgenfotograferes.

Men hvorfor holder det at de er fotografert - altså har kjent status? Hvorfor ikke sette krav til resultat også, for å være berettiget deltagelse? Når du først er i gang, mener jeg.

Og hva har HD og AA med å være rasetypisk å gjøre? I rasebeskrivelsen til min rase står det ingenting om dysplasi. Jeg tror faktisk ikke det står noe om meningitt, epilepsi, kreft eller borrelia der heller. Jeg er kanskje spydig nå, men jeg prøver å sette ting på spissen for å nå gjennom: Du tiltror dommere og utstilling en altfor viktig rolle. Utstilling er kan hende et avlsverktøy, men det er ikke det eneste.

Dommeren skal ta utgangspunkt i en rasebeskrivelse, hvor det står en hel del om hvordan hundens eksteriør skal og ikke skal være. I tillegg står det noe om gemytt. Derfor hives sjenerte tisper ut med blått og hunder som gjør utfall med null, for dommere som prioriterer dette høyt nok. På samme måte som hunder med høyt kryss, veivete front eller tannmangel kan hives ut med lavere premiering. Man kunne vært strengere med gemytt/mentalitet, men så har faktisk dommeren en hel del å ta hensyn til i bedømmelsen, og man får uansett ikke et fullstendig inntrykk på den tiden hunden er i ringen.

Derfor har vi som oppdrettere/eiere det privilegiet at vi kan hilse på hunder vi er nysgjerrige på, for å få eget inntrykk. Eller vi kan sammenligne flere utstillinger. Når jeg ser at en hannhund småknurrer på hannhunden som løper foran gang etter gang etter gang - så sier det meg mye mer enn det dommeren har sjanse til. Denne kan tro det er på grunn av liten og smal ring, kanskje hører den det ikke, kanskje tenker han at hannhunder brummer litt. Men jeg som har sett det 15 ganger (og jeg vil aldri danne et ferdig inntrykk av en hund etter å ha sett den på kun én utstilling) vet mer. Fordi en eneste utstilling ikke er det eneste avlsverktøyet vi verken kan eller skal bruke.

Er du ekstra opptatt av mentalitet, kjør mentaltester.

Er du ekstra opptatt av bruksegenskaper, kjør tester.

Er du opptatt av ulike helseaspekt, kjør undersøkelser.

Men ikke klandre utstillingsverden og utstillingssystemet for ikke å gjøre nok, og for ikke å finne de rasetypiske hundene. Det kunne jo vært interessant å vite hvordan DU mener et system skulle vært for å finne den som er rasetypisk på absolutt alle måter, etter kun en gjennomkjøring av noe slag.

Dommere er ikke veterinærer, og skal derfor ikke bedømme helse - det være seg liggesår eller HD. Liggesår er vel heller ikke raseutypisk. Og når det gjelder blodprøve for å sjekke doping - vel, når jeg melder på til utstilling godkjenner jeg samtidig utstillingsreglene - at jeg har lest og akseptert dem. Og der står det hva som er forbudt og ikke. Man må jo stole litt på folk. Ellers kunne man jo stått med en scanner ved inngangen, for å sjekke at den hunden du har med faktisk er den som er påmeldt også, for folk kan jo jukse med det også.

Og for å avslutte litt selvblottende:

Det finnes hundemiljøer jeg har sterke fordommer mot, hvor jeg er overbevist om at IQ-nivået ekvivalerer med penislengden. Men når jeg - tilfeldig eller bevisst - har truffet mennesker fra disse miljøene i andre settinger, så slår det meg at kanskje de to tallene ikke er så like likevel. Det ene tallet er nok høyere enn det andre, men kanskje er det en stor ansamlig av disse menneskene som får ut piggene på meg, eller kanskje er det at jeg overhodet ikke kjenner miljø, kultur, tradisjoner og sporten godt nok?

Og så, en sjelden gang, treffer man personer som oppfyller ens fordommer, hvor penis må ha et vesentlig høyere tall en IQ. Men man lærer seg å nyansere framfor å generalisere, man lærer seg å sette seg inn i ting, prøve å forstå, og stilltiende akseptere at man ikke har noe ønske om å bli en del av miljøet, men man tror ikke all verdens vondt om det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...