Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktlabrador


Leslie

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått meg en flott jaktlabrador tispe på 2 år og tenkte det hadde vert koselig å kunne dele erfaring med andre som har eller hatt denne rasen. Hadde også vert koselig om dere hadde sendt inn bilder av hunden deres :wub:

Eksempel på emner:

-Gode/dårlige sider av denne rasen

-Morsome historier

-Spørsmål om rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havde en formel 1(jagt labrador), for ca 4 år siden i Danmark, hun var ekstremt arbejdsvillig, trænet til fugle og hjortejagt, brugte hende til lidt spor og søgning, men mest for sjov, og selvøflgelig lydighed.

Min far har også en blanding af labrador og shaefer.

Dårlige sider ved labrador, er jo nok at de sluger/spiser alt mad/madvarer de kommer i nærheden af, og har nemt ved at lægge på sig, men hvis man er god til at portionere mad/godbidder i forhold til aktivitet er det jo intet problem.

Min labrador Trille kunne finde ting for mig som jeg evt fandt ud af, jeg havde tabt på gåturen, hun var trænet i haven til at finde nøglebundter, pung etc.

Jeg har desværre ikke fået scannet nogle billeder ind af hende endnu.

Spørgsmål om rasen :wub: det må vel nok være om du evt. har nogle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble født i England, men Fjellanger hundeskole hadde henne i 2 år før eg tok over den 7 desember. ikke så lenge siden :innocent: hun blir 3 år i juli.

Hvor fekk du din hund hen og hvor gammal er den ?

Min er importert fra en gamekeeper i England (Rhypyker Gundogs), kjøpte henne når hun var 9 uker. Hun blir 3 år i april :-) Har du bilde av din? Er hun sort, gul eller mørkgul/rød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er importert fra en gamekeeper i England (Rhypyker Gundogs), kjøpte henne når hun var 9 uker. Hun blir 3 år i april :-) Har du bilde av din? Er hun sort, gul eller mørkgul/rød?

Så koselig da :innocent: ja hun er svart jente og tenker å bruke henne som redningshund og eg MÅ bare prøve freestayle (har kjøpt en bok om det) og agylliti tenkte eg :thumbs: men hun er en kennelhund så akkurat no må eg lære henne å stole på alle mennsker og ting ute (hun syntes for leden at en gravemaskin og en lita foss var veldig skummel hehe)

hva bruker du hunden din til da? :banana:

legger til ett bilde som de på fjellanger hundeskole tok av henne ( det er den lille bilde) :D

og så er det ett bilde som ble tatt heime hos meg :

post-3240-1200604901_thumb.jpg

post-3240-1200605125_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var søt! Det er nok det mest riktige å gjøre, venne av med kennelhund-nykker og få henne ordentlig i gjenge hjemme først :-) Tenker hun blir en racer på redning, labbiser har godt utgangspunkt i sånne aktiviteter.

Jeg bruker min på jaktprøver og skal senere bruke henne på praktisk jakt. Har foreløpig bare stilt henne i Norge, men jeg vil også stille i Sverige, delta på NM i retrieverjakt og konkurrere på internasjonal working test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var søt! Det er nok det mest riktige å gjøre, venne av med kennelhund-nykker og få henne ordentlig i gjenge hjemme først :-) Tenker hun blir en racer på redning, labbiser har godt utgangspunkt i sånne aktiviteter.

Jeg bruker min på jaktprøver og skal senere bruke henne på praktisk jakt. Har foreløpig bare stilt henne i Norge, men jeg vil også stille i Sverige, delta på NM i retrieverjakt og konkurrere på internasjonal working test.

det høres jo spennende ut :blink: ønsker deg lykke til med det og er bare å fortalle hvordan det går med å konkurere :hug:

hvordan fekk du høre om denne rasen ? første gangen eg fekk vite om den var da eg møte Leslie (hunden min) første gangen og ventet meg en vanlig labrador på 2 år hehe :) hun ser jo ut som hun er 6 mnd gammal synes no eg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres jo spennende ut :blink: ønsker deg lykke til med det og er bare å fortalle hvordan det går med å konkurere :hug:

hvordan fekk du høre om denne rasen ? første gangen eg fekk vite om den var da eg møte Leslie (hunden min) første gangen og ventet meg en vanlig labrador på 2 år hehe :) hun ser jo ut som hun er 6 mnd gammal synes no eg :hug:

Svigerfar er oppdretter på jaktlabbe så jeg ble "dratt" inn i det på den måten :-) Du burde ta henne med på jaktkurs, du kommer til å synes det er kjempegøy å la bikkja jobbe med det den er avlet frem til! Uansett er det lærevillige hunder og kan jo brukes til nesten alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :-)

Jeg har en jaktlab tispe som blir 9 år i åpril, jeg overtok henne for 4 år siden da forrige eier ville bruke henne på jaktprøver og det ikke gikk helt etter planen pga mye lyd. Hun er født i Moss, hos Øyvind Veel.

Merethe, joda fælt navn :blink: , er en super hund med mye motor, jeg trener agility med henne og konkurrerer i kl 2 ag og kl3 hopp. Trener litt blodspor, deltok på uoff klubbmesterskap i desember med 1.premie og 2.plass av 14 deltagere så det er mulig vi melder oss på en prøve til våren. Kaster jeg litt dummier innimellom, ihovedsak for hundens del, da jeg ikke helt er bitt av den basillen!

Bilde101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar er oppdretter på jaktlabbe så jeg ble "dratt" inn i det på den måten :-) Du burde ta henne med på jaktkurs, du kommer til å synes det er kjempegøy å la bikkja jobbe med det den er avlet frem til! Uansett er det lærevillige hunder og kan jo brukes til nesten alt.

ja kanskje det :blink: de på fjellanger hundeskole hadde tenkt å ha henne som bombehund, hun klarte de meste testene men hun hadde rett å slett ikke den intressen som skulle til, men de sa hun var lærevillig og trur neppe det skal være noe problem å få henne til å intrisere seg for jakt siden hun er så lærevillig og veldig glad i å bruke nesen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :-)

Jeg har en jaktlab tispe som blir 9 år i åpril, jeg overtok henne for 4 år siden da forrige eier ville bruke henne på jaktprøver og det ikke gikk helt etter planen pga mye lyd. Hun er født i Moss, hos Øyvind Veel.

Merethe, joda fælt navn :blink: , er en super hund med mye motor, jeg trener agility med henne og konkurrerer i kl 2 ag og kl3 hopp. Trener litt blodspor, deltok på uoff klubbmesterskap i desember med 1.premie og 2.plass av 14 deltagere så det er mulig vi melder oss på en prøve til våren. Kaster jeg litt dummier innimellom, ihovedsak for hundens del, da jeg ikke helt er bitt av den basillen!

Bilde101.jpg

Hei:)

var ett fint bilde du hadde :hug:

masse spennende ting man kan gjøre i lag med være firbente:)

siden du trener agility, må ofte reise langt for å konkurrere? har ikke vert på noe slikt og har ikke sett det med mine egene øyner faktisk :S bare på tv og bilder. tenker det kunne vert fint å sett hvordan det foregår på slike konkurranser :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

var ett fint bilde du hadde :blink:

masse spennende ting man kan gjøre i lag med være firbente:)

siden du trener agility, må ofte reise langt for å konkurrere? har ikke vert på noe slikt og har ikke sett det med mine egene øyner faktisk :S bare på tv og bilder. tenker det kunne vert fint å sett hvordan det foregår på slike konkurranser :hug:

Det har komt seg betraktelig med konkurranser her på vestlandet de siste årene, men klart at det er endel mer østover.

Klubben arrangerer uoff ag.konk søn 3 febr (tror jeg det var) på Varden, bare å stikke innom!

Her er terminlisten for offisielle stevner i 2008.

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/t...D=1093436943389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk *Mokken* :lol: ja kanskje eg ser dere når eg en gang kommer for å se på :P hvem vet :P

Noen som vet hvor man kan finne standarbeskrivelsen til jaktlabradoren?

har jaktlabradoren og labradoren akkurat det samme standarbeskrivelsen bortsett fra beinbygningen?

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man kan finne standarbeskrivelsen til jaktlabradoren?

har jaktlabradoren og labradoren akkurat det samme standarbeskrivelsen bortsett fra beinbygningen?

Det er en labrador, som er avlet på jaktegenskaper og ikke utseende. Så på utstilling stilles de mot vanlige labber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man kan finne standarbeskrivelsen til jaktlabradoren?

har jaktlabradoren og labradoren akkurat det samme standarbeskrivelsen bortsett fra beinbygningen?

Det er en og samme rase som Martine sier. Men det er store forskjeller i utseendet, så du kan lett se forskjell på en engelsk jaktavla labrador og en norsk avla utstillingslabrador. Og det er en uskreven regel (Kilde: svenske Jaktkassan) at en labrador kan kalles jaktlabrador dersom den i stamtavla 5 generasjoner bakover har 75% eller mer jaktmeritterte (FTW, FTCH, NJCH osv) og/eller hunder i aktivt bruk i praktisk jakt. Men dette er bare noe labradorfolk seg i mellom har blitt enige om, dette er ikke bestemt i FCI og det vil sannsynligvis aldri blir skilt av labrador og field trial labrador til tross for de store forskjellene utseendemessig, men spesielt mentalt. Forskjellene er så store mentalt at jeg ikke ville hatt vanlig labrador selv pga utvannet jaktegenskaper. Men så er det heller ikke så mange som meg heller, som står bastant på at labrador er en jakthund, basta bom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er bare noe labradorfolk seg i mellom har blitt enige om, dette er ikke bestemt i FCI og det vil sannsynligvis aldri blir skilt av labrador og field trial labrador til tross for de store forskjellene utseendemessig, men spesielt mentalt.

Og godt er det at det ikke blir egen rase :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da kommer jo INGEN til å stille utstillingslabradorer på jaktprøver lenger, det er jo ikke dit vi vil.

Eller alle de som syns jaktlinjene er så mye finere, og begynner å stille de ut for å få championat osv. For de er jo ikke akkurat brukanes til utstilling de vi har, haha.

Hilsen hun med den feminine tispa med en noe smal helhet :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig, labradoren er en jakthund, uansett hvordan den ser ut! Det er ingen rase som heter jaktlabrador, en lab. er en lab. Men jeg går ikke med på at den må se ut som en mislykketpointer for å kunne jobbe. Der fins masser av trøkk og arbeidslyst i den såkalte utstillingsvarianten, hvis bare folk hadde giddet åbruke dem. Mine labbiser er avlet på såkalte utst.hunder, men de svinger seg både på jaktprøver, LP, bruks, blodspor og utstilling. (unnskyld skriveleifer, PC`n er gammel og slitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som påstår at det er en egen rase, det er derimot påpekt at det er store forskjeller innad i rasen og at man ikke burde splitte rasen i to pga brukegenskapene som utstillingsvarianten kanskje vil miste. Og du har helt rett i at en labrador ikke må se ut som en mislykket pointer for å jobbe, men jeg vil tro at en slik hund greier seg bedre på jaktprøve enn en labrador som ser ut som en mislykka bullmastiff. Labradoren er blitt en allround hund, og dermed har ikke jaktegenskapene blitt i varetatt slik som før - det er ikke til å komme unna uansett hvor flinke dine hunder er. Men det betyr ikke at utstillingslabradoren er ubrukelig hund, ikke i det hele tatt. Hadde folk giddet å bruke den og ikke la den ese ut bare for å få en rød sløyfe så hadde mye vært gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig, labradoren er en jakthund, uansett hvordan den ser ut! Det er ingen rase som heter jaktlabrador, en lab. er en lab. Men jeg går ikke med på at den må se ut som en mislykketpointer for å kunne jobbe. Der fins masser av trøkk og arbeidslyst i den såkalte utstillingsvarianten, hvis bare folk hadde giddet åbruke dem. Mine labbiser er avlet på såkalte utst.hunder, men de svinger seg både på jaktprøver, LP, bruks, blodspor og utstilling. (unnskyld skriveleifer, PC`n er gammel og slitt).

Joda det er nok arbeidskapasitet, hvis man bare hadde klart å grave den frem...

Jeg var medhjelper på en jaktprøve for retrievere for et par år siden, var veldig mye flott arbeid og nesten alle retrieverrasene var representert.

Det som jeg synes var den største forskjellen var ikke bare arbeiskapasiteten, men utholdenheten og arbeidsgleden som jaktvariantene hadde.

Joa tjukkelabbene (unnskyld uttykket) jobbet de, antagelig så godt de kunne, men det var mye kropp å dra på så de ble fort sliten og hodet klarte slett ikke å holde følge så lenge som hos formel1-dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...