Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovawart med farger utenfor standard!

Milano

Recommended Posts

Vet noen her om hvor jeg kan finne bilde/r på nettet av hovawart med

"Farger ikke beskrevet i standarden, f.eks. blågrå, viltfarget, brun, hvit, flekket, blond med rødlige nyanser eller overveiende flerfargete pelshår. Hvite flekker.Grå eller brune flekker utenfor tegningene.Overveiende grå eller hvitaktige tegninger. Grå eller brune flekker.Tydelige hvite tegninger.Mørke flekker eller mørk maske (tatt fra standarden)?

Fant et bilde av en Hovawart med samme mønster som den sorte med tegninger, men det sorte var grå istedenfor. Desverre så mistet jeg siden jeg fant den på og kan ikke finne den igjen. <_<

Spør bare av ren nysgjerriget, synes det er spennende med sjeldne farger på en rase, selv om jeg aldri ville hatt en rase kun på grunn av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen her om hvor jeg kan finne bilde/r på nettet av hovawart med

"Farger ikke beskrevet i standarden, f.eks. blågrå, viltfarget, brun, hvit, flekket, blond med rødlige nyanser eller overveiende flerfargete pelshår. Hvite flekker.Grå eller brune flekker utenfor tegningene.Overveiende grå eller hvitaktige tegninger. Grå eller brune flekker.Tydelige hvite tegninger.Mørke flekker eller mørk maske (tatt fra standarden)?

Fant et bilde av en Hovawart med samme mønster som den sorte med tegninger, men det sorte var grå istedenfor. Desverre så mistet jeg siden jeg fant den på og kan ikke finne den igjen. <_<

Spør bare av ren nysgjerriget, synes det er spennende med sjeldne farger på en rase, selv om jeg aldri ville hatt en rase kun på grunn av det..

Se i bloggen min og på hjemmesiden under "til minne" og Chaisy. Ligger også bilder av Chaisy på hjemmesiden under Galleri. ellers er det noen ganger bilder å finne på http://www.hovawart-in-not.de/ . Kommer ikke på flere linker i farta, men vet det finnes sider med oversikt over feilfargede hoffer. :icon_fun:

Edit: Her er en link : http://personal.inet.fi/koti/heipa/special.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Og her har du link til en side i Skottland:

Minches

Btw: sort/smt som har for lite sorte fargepigmente blir kalt "Blå" og blonde med for lite pigment blir kalt "Sølv evt. grå"

Ifølge nkk kan ikke hunder med feil farge registreres med den fargen de har, fordi det ikke skal finnes andre fargevalg enn de godkjente. Men jeg vet at f.eks. det kan registreres i enkelte andre land, deriblandt i Estland har de registrert blå, grå og Breeze (hva nå det er)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

De hoffene som er smt (sort med tegninger, slik som avataren min og "Fenrisgutten" sin avatar. Btw de to hundene er søsken), skal tegningene ikke være like mørke som de hos dobermann/rottweiler/gordonsetter, og derfor heter det ikke "Black & Tan", men "sort med tegninger". Det finnes norskoppdrettede hoffer som har svake farger i sine tegninger som gjør det bra på utstillinger, samt de som er forholdsvis mørke i tegningene (Se på min hjemmeside og på de tre smt'ene der, vidt forskjellige farger samt at to av de er mor-datter).

Hva du mener med "brun" vet jeg ikke faktisk. Fordi i tidligere tider ble de blonde omtalt (og registrert) som golden eller brun. Fakta for de blonde er (sitat fra min hjemmeside:

"Blond: Pelsen er mellomblond og skinnende. Den blir lysere nedover mot bena og på magen."

Så de blonde har også forskjellige nyanser i fargene. Se bare på denne: Boss

Etter min mening er denne hannen i mørkeste laget, men ikke utenfor rasestandarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med "brun" vet jeg ikke faktisk. Fordi i tidligere tider ble de blonde omtalt (og registrert) som golden eller brun. Fakta for de blonde er (sitat fra min hjemmeside:

"Blond: Pelsen er mellomblond og skinnende. Den blir lysere nedover mot bena og på magen."

Så de blonde har også forskjellige nyanser i fargene. Se bare på denne: Boss

Etter min mening er denne hannen i mørkeste laget, men ikke utenfor rasestandarden.

Nei, vet ikke hva man mener med brun, jeg tok det bare fra standarden. :wub:

Den eneste feilfargede jeg har sett tidligere er en hund med fargen til "Chaisy" .

Vet dere forresten hvorfor de fargene ikke skal være i rasen? Bringer det med seg sykdommer eller lignende, eller er det bare på grunn av at "det ødelegger rasen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Dratini
Nei, vet ikke hva man mener med brun, jeg tok det bare fra standarden. :lol:

Den eneste feilfargede jeg har sett tidligere er en hund med fargen til "Chaisy" .

Vet dere forresten hvorfor de fargene ikke skal være i rasen? Bringer det med seg sykdommer eller lignende, eller er det bare på grunn av at "det ødelegger rasen" ?

Chaisy var ikke feilfarget... Hun var "overtegnet" for fargene hennes var korrekte. Da kan man jo også si at de smt som har for lite tegninger (ansikt/brystkasse) også er feilfarget... Jeg har bilde av Chaisy som valp og da så hun ut som en smt.

Hvorfor fargene ikke skal være der... Tja, det vet jeg virkelig ikke. Men det finnes gamle maleri av hoffer hvor de er blond og smt (tispe med valpekull) og så er det helt sorte. Har ikke hørt om at de er mer syke, men det sier seg jo selv at det er noe feil med genene når hunden blir "blå med tegninger" istedet for smt, for det er veldig skjeldent at slike farger forekommer (og da oftest hvor foreldrene er i nær slekt). Mye hvitt kan man få i andreledd om det er to blonde som blir paret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
    • Tror også det er individuelle forskjeller som nevnt under, men alle blandingshundene jeg kjenner har mer typisk "setter"-pels enn cocker  Mye glattere på ryggen, mindre pels under magen/beina og krever mindre pelsstell, men røyter en del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...