Gå til innhold
Hundesonen.no

Er line løsningen på innkalling/avstandssitt ?


ingar

Recommended Posts

Dette er sakset fra nettet...Hva syns dere egentlig om rådet som sådan?

Er line løsningen på innkalling/avstandssitt ?

Mange steder så er løsningen på problemet innkalling/avstandssitt bruk av line. For den som vil ha en hund som er absolutt lydig, uansett hvor dere er, uansett om hunden er løs eller ikke, så er hemmeligheten å få bort bånd/line så fort som mulig. Bånd/line brukes i det store å det hele kun i forbindelse med innlæring. Når hunden har lært hva den skal gjøre, så handler det om så fort som mulig, og begynne å jobbe med den løs! Problemet med å bruke mye line, er at hunden gjennomskuer deg. Du får en hund som er lydig med linen på seg, men som tar seg til rette så fort den hører at det knepper i båndet. I en tidlig fase uten line, så handler det om å eventuelt å bruke noen områder som er begrenset i en eller annen form, og jobb på kort avstand. Når hunden da ignorerer deg, hev stemmen og gi klart utrykk for ditt missnøye, deretter så må du handle. Med et klart kroppsspråk må du få tak på hunden, og få markert deg tilstreklig. Ta den i nakkeskinnet/ørene, kast den på ryggen, og se at den tar det til seg. Den skal bli liggende nede og vise underkastelse. Ikke gi deg føre den gjør det, ellers så er du ute å kjøre(som å skvette vann på gåsa..) Når så er skjedd, gjenta øvelsen, men da på kort avstand-slik at dere lykkes, og rosen kommer i neste omgang. Avslutt når det går som best, og hunden er som mest lydhør.. Samme prosedyre både på sitt, og innkalling. VIKTIG, jobb mye på kort avstand. Når det fungerer, øker du avstand suksessivt. Ellers så handler det om LEDERSKAP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Straff skaper lydighet. Alltid.

Jeg har en papillon gutt på 10 mnd, som får sånne kick når vi er med andre hunder. Jeg har prøvd med langline, og når han lykkes en dag, klippet jeg av et lite stykke av linen og fortsatte sånn helt til det ikke var så mye igjen av lina. Fikk dette rådet på hundekurset jeg gikk på før. Nå har han disse kickene igjen, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Her en dagen gikk jeg og min veninne tur med min papillon og hennes. Når jeg skulle kalle han inn, fikk han kick.. Jrg fikk endelig tatt tak i han til slutt, og jeg tok han i nakken og det "så ut som" han forstod det. Jeg skulle da bare gå litt tilbake og rope han inn med ca 2 meters mellomrom mellom oss, da fikk han enda et kick.. Hva skal jeg gjøre? noen forslag? :ahappy:Jeg tror ikke straff virker på min hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at line ikke alltid er løsningen på hunder som "stikker av". Hunder som ikke er helt dumme skjønner jo når det er løs og når den har line på seg, så du har et poeng i at det er viktig å fjerne lina så tidlig som mulig. Jeg har en hund som tåler veldig lite, så han hadde nok blitt så redd at han ikke turte å se på meg på lenge om jeg hadde "tatt" han. Er nok lett for meg å si at det bare er til å begynne med klikkertrening - fordi det passer utmerket for meg og min hund. Men det er jo ikke alle dette fungerer for heller. Har aldri hatt et problem med min hun slik at jeg trenger å "ta han", det hjelper liksom å "snakke med han" men er jo kjempe mange hunder som ikke hører på "snakk". Hvis du alltid er hard mot hunden din kan det jo hende at den blir redd deg og redd for å gjøre noe som helst, fordi den er redd for å gjøre noe galt. Vil heller ha en glad og ulydig (til en viss grad :) ) hund enn en redd og lydig. Men jeg skjønner godt at mange har forskjellig syn med tanke på trening av hund :ahappy: Sånn er det, og sånn kommer det alltid til å være. Oi, ble veldig rotete innlegg men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at line ikke alltid er løsningen på hunder som "stikker av". Hunder som ikke er helt dumme skjønner jo når det er løs og når den har line på seg, så du har et poeng i at det er viktig å fjerne lina så tidlig som mulig. Jeg har en hund som tåler veldig lite, så han hadde nok blitt så redd at han ikke turte å se på meg på lenge om jeg hadde "tatt" han. Er nok lett for meg å si at det bare er til å begynne med klikkertrening - fordi det passer utmerket for meg og min hund. Men det er jo ikke alle dette fungerer for heller. Har aldri hatt et problem med min hun slik at jeg trenger å "ta han", det hjelper liksom å "snakke med han" men er jo kjempe mange hunder som ikke hører på "snakk". Hvis du alltid er hard mot hunden din kan det jo hende at den blir redd deg og redd for å gjøre noe som helst, fordi den er redd for å gjøre noe galt. Vil heller ha en glad og ulydig (til en viss grad :) ) hund enn en redd og lydig. Men jeg skjønner godt at mange har forskjellig syn med tanke på trening av hund :ahappy: Sånn er det, og sånn kommer det alltid til å være. Oi, ble veldig rotete innlegg men..

Kanskje jeg skal prøve litt klikketrening :D Har ingenting å tape iallfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff skaper lydighet. Alltid.

Man ser da at hunder som blir straffet faktisk blir ulydige også...Men da kan man vel si at de ikke har blitt straffet allikevel? Straff er jo bare traff om det er effektivt..Enig? Så om hunden stikker av for å unngå å bli straffet, noe man har sett eksempler på..er straff effektivt da? Jeg vil si ja fordi hunden har lært å unngå den ved å være ulydig..man får altså mer læring og mindre lydighet..Ser du logikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rådet var tullete som sådan. Enkelt og greit.

Skal man bruke line i forbindelse med å lære hunden å gå løs, så har jeg derimot hørt om et tips for å venne hunden av med line: klippe av en liten stump i enden en gang i uken eller så, sånn at hunden på sikt ikke har mer line hengende etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med dette treningsopplegget er det lett å forstå at hunden lærer forskjellen på line og løs. Hvilken historiebok har du hentet dette fra? En godt trent hund, helst med mye positiv forsterkning, gir blaffen i line eller ikke line. Da blir ikke det å stikke av/ikke komme på innkalling noe alternativ uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Straff skaper lydighet. Alltid.

Det må du fortelle til hunden min, straffer henne aldri og jeg vil si hun er ganske lydig. De forrige eierne straffet henne(tok i henne og snakket hardt til henne), hun var vel egentlig lydig da også, hun tørde ikke gjøre noe annet. Utenom når hun var løs, da stakk hun.... derfor måtte de ha langline på henne...

Jeg bruker ikke langline å har aldri gjort heller, men hun stikker ikke av fordi det er mye kjekkere hos meg der hun får leke og godis enn å springe vekk fra meg. Hun er ikke redd meg(litt var er hun da, så derfor kan jeg ikke ta i henne for da løper hun bort fra meg, ikke det jeg trenger det hell..) så derfor har jeg ikke problemer meg langlinen :wub:

(Høres kanskje ut som de forrige eierne ikke var bra, mener ikke det, de hadde bare et annet syn på oppdragelse av hund enn det jeg har.)

Ja med dette treningsopplegget er det lett å forstå at hunden lærer forskjellen på line og løs. Hvilken historiebok har du hentet dette fra? En godt trent hund, helst med mye positiv forsterkning, gir blaffen i line eller ikke line. Da blir ikke det å stikke av/ikke komme på innkalling noe alternativ uansett.

Veldig enig, passer en terrierblanding på rundt året for en stund siden, han stakk hele tiden av, selv om eierne var veldig positive i treningen (ikke det jeg mener at det ikke går ann å få en lydig hund uten å være så himla positiv)stakk hunden av når båndet ble tatt av. Jeg brukte langline på han mens jeg trente masse innkalling og kontakt. Tilslutt slapp jeg langline, og klippet litt og litt. Mens vi holdt på med dette lærte terriersaken at selv om båndet var av kunne den komme å få godis hos meg, uten å bli tatt båndet på igjen! Han hadde den friheten samme hvor han var, men godis å leker var bare hos meg ;) Han fikk faktisk en ganske god innkalling tilslutt..når det ikke var katter i nærheten <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det må du fortelle til hunden min, straffer henne aldri og jeg vil si hun er ganske lydig.
Jeg tror du må forstå hva jeg mener, før du uttaler deg om hva du tror jeg skriver(?). All historie viser at autoritet basert på pisk og gulrot (straff og belønning) er særdeles effektivt, faktisk noe med det mest effektive som finns med hensyn til "oppdragelse". Det gjelder overalt - også innenfor hundtrening, men resultatet blir gjerne individer (i vårt tilfelle hunder) som passiviseres og får liten lyst til selv å ta initiativ.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett få "vanlige hundeeiere" som klarer å lykkes med bruk av langline under innlæring - de som lykkes, tror jeg ville lyktes uansett line eller ikke. De jeg har møtt rundt om i parker og i skauen som bruker langline, har forøvrig gjerne tatt det i bruk ETTER at de har begynt å slite med innkalling - litt "last resort", og så stopper det opp, linen blir ikke noe treningshjelpemiddel men en mer permanent innretning for å fange inn hunden. Omtrent som en lasso - bare at de slipper å kaste :wub:

Skal man bruke line, så må man bruke det omtrent på samme vis som man trener inn innkalling og følging uten - man starter fra første øyeblikk, er konsekvent, lar ALDRI hvalpen mislykkes på en innkalling, hjernevasker den dit at den tror dette er eneste mulighet og en hyggelig mulighet som sådann, og sørger for at det "sitter" før man strekker det mer og mer i hverdagen.

Som Per Olav skriver: Pisk og gulrot er effektivt brukt på "riktig" måte, akkurat som positiv innlæring er effektivt brukt på "riktig" måte. De som utøver en metode feil på et eller annet vis, mislykkes da i tilsvarende grad.

Men det jeg ofte synes å se på "vanlige" hundeeiere, er at når de gir hunden sin en beskjed - en kommando såvel som et "nei" eller ros for den saks skyld - så er det mange hunder som ikke reagerer... eier når ikke inn til hunden. Uansett metodevalg, så bør man jobbe på en måte så hunden faktisk "hører etter" - at ros betyr noe, og ikke bare blir meningsløs kakling, eller at et "nei" eller et eventuelt rykk i båndet "sier hunden noe".... og ikke bare blir noe uforståelig som skjer, før hunden kan fortsette som før.

Ute på nett eller i bøker ligger det alt mulig av råd - med hund som om alt annet. At noe er dumt eller at man er uenig i det, er bare slik - man får håpe at folk har vett til å skille litt mellom klinten og hveten. Det har jo noe med hva DE har "anlegg" for selv i egen personlighet såvel som egne erfaringer som barn; man gjør gjerne som selv er blitt gjort med en, og måten barn og hunder behandles på i et hjem gjenspeiler vel ofte hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ty til line som last resort på snuppa her. Hun hadde fått en idè om at hver gang vi ropte var det for å fange henne (min feil), og kom i rasende fart hver gang jeg ropte- bare ikke helt inn. Jeg brukte line i ca to uker, ropte, hun kom løpende, jeg sørget for at hun måtte komme inn de siste meterne, ga kjempebelønning og slapp henne ut igjen med en gang. Var veldig kjapp med å fjerne linen, ellers er det lite poeng i. Men nå har hun aldri stukket av, det har bare vært snakk om de to siste meterne.. Og da var line veldig, veldig effektivt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hunder som ikke vil HELT inn, så har man vel sviktet innlæringen på et eller annet punkt i UTGANGSPUNKTET? Gjort noe som hunden har lagt seg på sinn...? For du måtte jo AVlære en adferd på en måte, Aya, hvis du ser forskjellen? At du så gjorde alt etter boka da og kunne legge vekk linen på kort tid, er jo uansett et viktig poeng.

Men jeg husker altså fra et kurs med Eva Bodfäldt, der hun spøkte - eller gjorde hun kanskje egentlig ikke det? :wub: - om at hun godt kunne tenke seg å binde fast armene til hvalpeeiere som jobbet med innkalling, fordi vi har så lett for å få "fangarmer". Når lille hvalpen kommer, så strekker vi oss etter den - vi gjør det til en fysisk greie, og det kan jo noen hunder reagere på, og gjore sin "vri" på i hodet, fordi de kanskje opplever det som litt begrensende, ulystspreget.

En hund som får sånne "løpekick" har vel, etter min mening, ofte en eller annen usikkerhet i seg - eller kanskje konflikt er riktige ordet? Den VIL på en måte, men så vil den heller IKKE - den vil gjøre noe annet, den merker at eier blir litt stresset/irritert/"tar" etter den.

Men tenk om vi - som Eva Bodfäldt snakket om - klarte å holde armene bakpå ryggen, og jobbe på en måte "med oss selv" og med belønning som gjorde at hvalpen hadde "psykisk lyst" til å holde seg hos oss? Det var vel omtrent noe slikt hun mente, om jeg ikke husker veldig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hunder som ikke vil HELT inn, så har man vel sviktet innlæringen på et eller annet punkt i UTGANGSPUNKTET? Gjort noe som hunden har lagt seg på sinn...? For du måtte jo AVlære en adferd på en måte, Aya, hvis du ser forskjellen? At du så gjorde alt etter boka da og kunne legge vekk linen på kort tid, er jo uansett et viktig poeng.

Ja, det var bare min feil.. Hun hadde en super valpeinnkalling, men jeg kastet den litt bort ved å i en periode kun rope henne inn når jeg tok henne i bånd. Det var lite populært:p Så ja, det blir jo en forskjell der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rådet var tullete som sådan. Enkelt og greit.

Skal man bruke line i forbindelse med å lære hunden å gå løs, så har jeg derimot hørt om et tips for å venne hunden av med line: klippe av en liten stump i enden en gang i uken eller så, sånn at hunden på sikt ikke har mer line hengende etter seg.

Det rådet fikk jeg på hundekurset jeg var på av kurslederen. Det virket en stund etter linen var av og, men så ble han tullete igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet fikk jeg på hundekurset jeg var på av kurslederen. Det virket en stund etter linen var av og, men så ble han tullete igjen..

Da vil jeg tro at det er noe galt du gjør i treningen ellers.. At en hund en gang i blandt ikke styrter inn til eier; ok. Men å "bli" helt tullete som du skriver, da tror jeg det er eiers feil. Ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med dette treningsopplegget er det lett å forstå at hunden lærer forskjellen på line og løs. Hvilken historiebok har du hentet dette fra? En godt trent hund, helst med mye positiv forsterkning, gir blaffen i line eller ikke line. Da blir ikke det å stikke av/ikke komme på innkalling noe alternativ uansett.

Om kopierer teksten og googler den så ser du hvor den stammer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en border collie tispe. Border collier er noen av de smarteste hundene å makt bør ikke brukes på de. Da kan de fort bli nervøse. Med en border colie kan du bestemme selv om du vil ha en myk eller hard hund. Sats på en mellomting, som tåler å bli snakket til men IKKE skinnristet, som dessverre mange gjør. Skinnrister du en hund får du en hard å kanskje agressiv hund.

Den kan og bli redd deg å trekke seg unna når du kommer. Det vi gjorde med vår tispe var at vi roste å ga godbit når hun var flink å kom når vi ropte på henne. Når hun ikke kom sa vi nei å kjefta LITT. Men det var ytterst sjelden hun ikke kom. I de tilfeller sprang hun etter harer eller ryper eller slikt.

Men det viktigste av alt er at hunden får TILLIT til deg. Er tilliten sterk nok, vil ikke disse smarte border colliene svikte deg;)

Det har hvertfall aldri min gjort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, selv om man bruker line, så er man da virkelig ikke nødt til å ty til fysisk avstraffelse? Jeg brukte langline på hunden når den var valp, til vi lærte innkalling ordentlig. Ikke hadde jeg problemer med innkallingen mens jeg brukte line, og heller ikke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...